۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۶۳۰۵۴۱

انتقاد عضو حقوقدان شورای نگهبان از تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس

انتقاد عضو حقوقدان شورای نگهبان از تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس
طحان نظیف نوشت: در همه کشور‌ها اکثر قوانین، ماهیت‌شان لایحه است نه طرح و لوایح نیز با کمترین تغییر به تصویب می‌رسند، در حالی که متاسفانه در کشور ما برعکس است!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان "گزارش پانزدهم" در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. قبل از ورود به دستورجلسه، ابتدا گزارشی از دیدار‌های مختلفی که در این ایام به مناسبت روز قانون اساسی و روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور با دانشجویان عزیز داشتم، ارائه و ضمن ابلاغ سلام دانشجویان به اعضای محترم شورا، علاقه و درخواست این عزیزان را برای شرکت سایر اعضا در جمع‌های دانشجویی طرح کردم.

بعد از آن راجع به نظرات «هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» گفتم درست است که در مقررات نظارت، مهلت زمانی برای اظهارنظر این هیات در نظر گرفته نشده، ولی با توجه به اینکه شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی نهایتا ۲۰ روز زمان برای اظهارنظر دارد، به نظر می‌رسد باید این هیات نیز در همین مهلت زمانی نظر خود را اعلام نماید تا در کار مجلس محترم اختلال ایجاد نشود. زیرا اولا نظرات هیات نظارت مجمع در قالب نظرات شورای نگهبان به مجلس محترم ارسال می‌شود و ثانیاً چنین رویه‌ای به لحاظ اجرایی هم بهتر و منطقی‌تر است چراکه ممکن است مجلس، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه را در کمیسیون و حتی صحن علنی اصلاح کند و بعداً نظر هیات عالی نظارت را دریافت کند که این امر مطلوب نیست و موجب طولانی شدن فرآیند قانونگذاری خواهد شد. اعضای محترم نیز نکات مختلفی را مطرح کردند و در نهایت پیشنهاد شد در اصلاحیه پیشنهادی مقررات نظارت، هم ارسال رسمی مصوبات مجلس به این هیات و هم تعیین مهلت اظهارنظر هیأت ذکر شوند.

انتقاد عضو حقوقدان شورای نگهبان از تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس

در ادامه به لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) رسیدگی شد. لایحه دولت فقط اصلاح کننده ماده (۳۰) این قانون در خصوص داوری بود، اما در مجلس مواد (۱) و (۷) راجع به تعاریف و مجوز‌ها نیز به صورت تفصیلی به آن اضافه شد؛ لذا از آنجا که مجلس با دخل و تصرف در لایحه دولت، تا حد زیادی ماهیت و شاکله آن را تغییر داده بود، ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی مطرح شد. من نیز عرض کردم در همه کشور‌ها اکثر قوانین، ماهیت‌شان لایحه است نه طرح و لوایح نیز با کمترین تغییر به تصویب می‌رسند، در حالی که متاسفانه در کشور ما برعکس است!

به هر حال بحث‌های دقیق و ظریف و مفصلی در این خصوص طرح شد. با خودم فکر می‌کردم شاید در دانشکده‌های حقوق ما تصور نکنند که این مباحث با چه دقت و وقت‌گذاری در شورای نگهبان مطرح می‌شوند. اگر فیلم جلسه آن روز را که حاوی مباحث دقیق، جدی و عمیقِ حقوقی بود در مجامع علمی پخش کنند، حتما برای اساتید و دانشجویان بسیار جذاب خواهد بود.

پ. ن: مشروح مذاکرات شورای نگهبان پس از پیاده‌سازی و ویرایش ادبی در پژوهشکده شورای نگهبان منتشر می‌شود./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات