۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۳۰۶۴۶
کارشناس فضای مجازی:

منفعت برخی اجازه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی‌دهد

منفعت برخی اجازه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی‌دهد
حجت الاسلام کهوند گفت: شبکه ملی اطلاعات ارزان، سریع، ایمن و سالم است، می‌توانیم هیمنه آمریکا را در اینترنت فرو بریزیم ولی چه کنیم که بعضی‌ها منفعتشان گیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی و مهدی صرامی رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

ابتدا حجت الاسلام کهوند در تعریف شبکه ملی اطلاعات به چهار مسئله مهم در این موضوع اشاره کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات یک اینترنت متصل به اینترنت جهانی می‌باشد ولی با چهار ویژگی پرسرعت، ایمن، ارزان و سالم است. در سرویس‌های داخلی الان سرعت کم است؛ زیرا باید پیامی که ارسال می‌کنیم به آمریکا برود، تایید شود و دوباره برگردد و به دست مخاطب برسد، وقتی شما از زیرساخت داخلی برای ارتباطات استفاده می‌کنید، معنی ندارد که قیمتش همان قیمتی باشد که در اینترنت بین المللی است.

وی با اشاره به ناامنی موجود در اینترنت و شبکه جهانی موجود افزود: در بحث امنیت من یک نکته را شفاف بگویم، در سرویس خارجی، دست نیروهای امنیتی‌ خارجی برای دسترسی به اطلاعات همه اشخاص باز است. برای ورود به حریم خصوصی نیاز به اخذ مجوز قوه قضائیه ندارند و به حریم هر کسی که بخواهند می‌توانند ورود کنند، ولی این چیزی است که امروز کتمانش کردند و گفتند بر خلاف امنیت ملی است.

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: در سرویس داخلی، طبق فتوای صریح مقام معظم رهبری، دخالت حرام است؛ حریم مردم محترم شمرده می‌شود. بخشی از مسئولان علاقه ندارند که شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد و سرویس‌های داخلی فراگیر بشود؛ به دلیل اینکه می‌ترسند از میزان دسترسی‌شان به اطلاعات کاسته شود.

وی برای شکه ملی اطلاعات، چهار لایه لازم را یادآور شد و عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات چهار لایه دارد؛ اول زیر ساخت، دوم اتصال، سوم خدمات، چهارم محتوا؛ محتوا، همین چیزهایی است که تولید و آپلود می‌شوند که از این لحاظ مشکلی نداریم. خدمات هم همین جستجوگرها، ایمیل‌ها و وبلاگ‌ها می شوند؛ خدمات، چیزهایی است که دسترسی ما را به خدمات محیط مجازی تسهیل می‌کند؛ از نظر این لایه هم تامین هستیم.

حجت الاسلام کهوند توضیح داد: شبکه اتصال، نحوه اتصال کاربر به خدمات و زیرساخت است؛ اگر این شبکه اتصال درست چیده و به هم متصل شود، سرعت سرویس بالا می‌رود اما زیرساخت دو بعد دارد، سخت و نرم. مشکل ما این دو لایه آخر است که هنوز کامل نشده و ما شبکه ملی اطلاعات نداریم.

وی با اشاره به این مطلب که دولت نمی‌خواهد این شبکه راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نمی‌شود؟ یکی از دلایل این است که منافع دولت اجازه نمی‌دهد. دولت‌مردانی که با وارد کردن انحصاری پهنای باند، بخشی از سود استفاده مردم از اینترنت را به خودشان اختصاص داده‌اند.

نویسنده کتاب شبکه عنکبوتی ادامه داد: دلیل دیگر نفوذ در مراجع تصمیم‌گیر است. مسئولین نشسته‌اند و زیر دست‌ها اطلاعات غلط به مسئولین می‌دهند؛ گزارش غلط رد می‌کنند و مسئول هم طبق گزارش رسیده، وضعیت فضای مجازی را سالم اعلام می‌کند. علت بعدی، نفوذ گفتمانی بین بچه‌های انقلابی برای بازی‌های سیاسی و دو قطبی کردن اجتماع، و فهم غلط از شبکه ملی اطلاعات است و ما فکر کردیم که وظیفه‌مان فقط تولید محتوا است.

وی اظهار داشت: آقای جهرمی می‌گوید ما 80 درصد از شبکه ملی اطلاعات را پیش بردیم. آن چیزی که وظیفه دولت است، یعنی زیرساخت‌ها که خود ایشان هم قبل از پست وزارت، مسئول شرکت زیرساخت بودند، من با صراحت می‌گویم ما الان اصلا هیچ چیزی به عنوان شبکه ملی اطلاعات نداریم زیرا منافع دولت اجازه نمی‌دهد؛ زیرا آن‌ها انحصاری پهنای باند را وارد می‌کنند. اگر زیرساختی را ما داشته باشیم، دیگر وارد کردن پهنای باند معنا ندارد؛ این هم دلیل دیگری است برای اینکه این دولت شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی نمی‌کند.

حجت الاسلام کهوند در پایان با بیان اینکه باید هیمنه آمریکا را در بحث اینترنت فرو بریزیم، عنوان کرد: مقام معظم رهبری به مسئولین گفته‌اند که باید طرح شبکه ملی اطلاعات را در کشورهای مختلف، علی الخصوص مسلمان راه‌اندازی کنیم. این پیام ایشان حدودا برای سال 90 است ولی ما هنوز خودمان از داشتن این شبکه اطلاعاتی محروم هستیم. ما باید به عنوان شاه‌راه اطلاعاتی محسوب شویم و شبکه ملی اطلاعات خود را به کشورهای منطقه بدهیم؛ کاری که امارات متحده عربی یک زمانی انجام داد. اگر همانند نظریه حذف دلار، اینترنت جهانی را به شبکه ملی اطلاعات تبدیل کنیم، هیمنه آمریکا در اینترنت فرو خواهد ریخت؛ ولی چه کنیم که بعضی‌ها منفعتشان گیر است. /882/ 504/

خبرنگار: سید محمد متکلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
آخرش معلوم شد کار مجید بهرامی بوده
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
مراسم تصمیم گیر یا مراجع تصمیم گیر؟
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
مطالب ایشان بیانگر فساد ساخت یافته در ارکان دولت است
4
3
ناشناس
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در خرداد ۹۶ در دیدار با دانشجویان گفته بود: «فساد سیستمی در دوره طاغوت وجود داشت و سیستم به‌طور طبیعی فسادآور بود اما امروز، فسادهایی وجود دارد که اگرچه فسادهای بدی نیز هستند، ولی فساد به صورت موردی است نه سیستمی، که البته باید با این موارد برخورد شود
ناشناس
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
فساد سیستماتیک ادعای افرادی مانند ربیعی است و نظر رهبر معظم انقلاب بر خلاف این نظر است
ناشناس
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
ارکان نظام و مراکز حکومتی سالم است. وجود بعضی افراد نفوذی و بعضی بی تقوایی ها در ادارات دولتی و پست ها غیر قابل انکار است.
روند نظام رو به رشد و تقویت افراد سالم و رویش است.
اراده مسئولین نظام بر مبارزه با فساد و فسادزدایی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
لازم است بخاطر داشته باشیم که هر سخن و عملی که بر خلاف اوامر الهی باشد فساد است .اما قرآن کریم که دستور میدهد السلرق و السارقة فاقطعوا ایدیهما جزا ءا بما کسبا دستوری است همیشگی اگر چه همه باید بگوشیم تربیت اسلامی داشته باشیم و در جهت برچیدن بساظ تمام زمینه های هر گونه فسادی برآئیم ولی اگر با مواردی از وجود فسادها و نا بسامانی ها مواجه شویم هرگز نباید نا امید بشد ه و خدای نا کرده دست از فعالیت بر داریم . ما تا در این جهانیم در تمام آنات حیاتمان در جریان آزمایشهای گوناگون الهی هستیم باید با هوشیاری وتلاش پیگیر و خستگی نا پذیر بایستیم . نه از وجود منافقین و نفوذی ها بترسیم و نه از اشتباهاتی که در تصمیم گیریها رخ داده است و ممکن است که باز هم رخ دهد بستوه بیائیم .باید بوظیفه عمل و توکل بر خدا کنیم . انتظار نداشته باشیم که بهشت موعود را در این عالم پراز اصطکاکات و تزاحمات داشته باشیم .بلی فضای درونمان را با یاد و نام خدا میتوانیم بهشتی کنیم که رسیدن به آن بهشت نیز مقدمه اش همین است . اینگونه باشیم تا دشمنان داخلی و خارجی اسلام را نا امید و خسته کنیم انشاءالله تعالی .زمیته ی ظهور حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا ء در این صورت است که بوجود می آید . نه با آن طرز تفکر احقانه که نعوذ بالله بیشتر گناه کنیم تا آن حضرت ظهور کند .
0
0