۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۳۰۶۶۹

از دغدغه بنزینی تا دور انداختن سند 2030

از دغدغه بنزینی تا دور انداختن سند 2030
تعدادی از دانش‌آموزان از دغدغه‌های خود گفتند؛ از اینکه چرا سند 2030 هنوز اجرا می‌شود؛ از دغدغه‌های بنزینی‌شان و از گلایه‌های‌شان نسبت به حذف نام شهدا از کوچه‌ها، صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۵۸ متولد شد. امسال چهلمین سال فعالیت این اتحادیه است و به همین مناسبت تعدادی از دانش‌آموزان عضو قرارگاه ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که نمایندگان دانش‌آموزان انجمن اسلامی استان‌های مختلف کشور هستند در میزگردی در خبرگزاری فارس حضور یافتند.

در این میزگرد ، سید امیررضا رضوی دانش آموز رشته علوم انسانی مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی از استان خراسان رضوی، میلاد آورند دانش‌آموز رشته ریاضی ـ فیزیک دبیرستان دولتی خاتم الانبیا شهرستان اهواز، محمد میری دانش آموز رشته ریاضی ـ فیزیک دبیرستان مصلی نژاد استان چهارمحال و بختیاری، ارسطو قهرمانی دانش آموز رشته تجربی مدرسه غیردولتی نخبگان استان اردبیل، حسین محسنی‌نیا دانش‌آموز مدرسه علوم و معارف صدرای استان فارس، علی محمد لایق حصاری دانش‌آموز رشته علوم انسانی مدرسه تیزهوشان شهر بجنورد، سبحان زنجانی دانش آموز رشته معارف اسلامی دبیرستان امام رضا(ع) استان خراسان رضوی و طاها خودسیانی دانش‌آموز رشته ریاضی ـ فیزیک مدرسه دولتی بادامچی شرکت کردند.

همچنین رسول عزیزی دانش‌آموز رشته تجربی مدرسه علامه حلی استان مرکزی، علی مهدی علمدارلو دانش‌آموز رشته علوم انسانی مدرسه نمونه دولتی امام صادق (ع) استان مازندران، علی قلعه نوعی دانش آموز رشته ریاضی ـ فیزیک مدرسه نمونه دولتی امام مهدی(عج) شهر تهران، امیرحسین آسایش دانش‌آموز رشته علوم انسانی مدرسه نمونه دکتر حسابی استان بوشهر، رسا رضایی دانش‌آموز رشته ریاضی ـ فیزیک دبیرستان نمونه دولتی غدیر استان زنجان، مهدی خاک‌نما دانش‌آموز رشته علوم انسانی مدرسه نمونه دولتی باقرالعلوم(ع) استان مازندران و مهدی مهدی زاده دانش‌آموز رشته ریاضی ـ فیزیک مدرسه سلطانی ۵ استان البرز حضور داشتند؛ سعید تخم‌پاش و امیرحسین محمودی مربیانی بودند که این دانش‌آموزان را همراهی کردند.

* وضعیت درسی شما خیلی خوب است؛ چگونه می‌توان هم خوب درس خواند و هم به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی پرداخت؟ چگونه می‌توان در فعالیت‌های پرورشی و درس خواندن تعادل ایجاد کرد؟

آسایش: فعالیت در انجمن اسلامی روی درس ما تأثیر مثبت داشته است.

قلعه‌نویی: خب سختی دارد و باید از خواب و تفریح زد که بتوان تعادل ایجاد کرد اما نباید مدرسه از جبهه فرهنگی خالی باشد و باید تلاش کرد.

خودسیانی: می‌دانید چرا بچه‌ها به جبهه فرهنگی انجمن اسلامی پایبند هستند؟ بچه‌ها در مدرسه چیزی به نام دانش یاد نمی‌گیرند فقط سواد یاد می‌گیرند مثل سواد خواندن و نوشتن که به درد زندگی روزمره می‌خورد.

چیزی که باعث می‌شود انجمن اسلامی آنقدر محبوب باشد این است که دانش‌آموزان انجمن در بطن کارهای فرهنگی، دانش یاد می‌گیرند و می‌توانند بر دیگران اثر بگذارند و منفعل نباشند.

مهدی‌زاده: آموزش و پرورش شامل «آموزش» و «پرورش» است؛ در مدارس آموزش را داریم اما پرورش ندارد در حالی که این دو مکمل هم هستند.

به نظرم فعالیت در انجمن اسلامی برای ما یک نوع تفریح است و درس‌هایمان را نیز با برنامه‌ریزی می‌خوانیم.

رضوی: درس و کار فرهنگی دو بال است و باید در کنار هم باشیم و نباید در هیچکدام افراط کرد و باید تعادل ایجاد کرد و در آن صورت هیچ لطمه‌ای به درس نمی‌خورد.

لایق: سختی دارد اما بچه‌ها به انجمن اسلامی علاقه دارند. دانش‌آموزانی که اینجا هستند برای فعالیت‌های‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و دو ساعت هم وقت خالی ندارند.

رضایی: به نظرم مهم‌ترین عاملی که هر انسان را موفق می‌کند، تعدیل برنامه است. یک برنامه درست و مدون می‌تواند به ما کمک کند و کارهای فرهنگی باعث می‌شود انسان چند قدم جلوتر برود مثلا برگزاری نمایشگاه مدرسه انقلاب باعث می‌شود که دانش‌مان افزوده شود.

میری: رسالت انجمن، مدیریت و برنامه‌ریزی و پرورش مدیران فرداست و کسی که دغدغه کار فرهنگی و تحصیل را داشته باشد باید از یک سری برنامه‌هایش بزند.

آن چیزی که حرف ما را به کرسی می‌نشاند، علم است و اگر علم نداشته باشیم، موفق نمی‌شویم. اگر دقت کنید در یک مدرسه‌، کسی که شاگرد اول است بیشتر می‌تواند روی دانش‌آموزان دیگر تأثیر بگذارد و ما هم برای تأثیرگذاری روی دانش‌آموزان باید خوب درس بخوانیم.

عزیزی: خداوند در قرآن می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد» یعنی اگر برای خدا کار کنیم، خدا نیز به انسان کمک می‌کند.

محسنی‌نیا: دو کلام می‌توانم بگویم، سنگر علمی و فرهنگی را در مدارس رها نکنیم.

* بعد از گذشت چهل سال از شکل‌گیری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان،‌ مهم ترین وظیفه‌ و اتفاقی که در مدارس رقم می‌زنید، چیست؟

لایق: با توجه به اینکه یکسال بعد از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اتحادیه شکل گرفت، امسال چهلمین سالگی اتحادیه است.

اتحادیه ۲۰ سالی است که با شروع جنگ فرهنگی به فعالیت جدی‌تر شروع کرده است. تلاش اصلی ما این است که در سطح دانش‌آموزی به یک ارگانی باشیم که در برابر تهدیدات دشمن، حرف برای گفتن داشته باشد.

رضوی: مهم‌ترین وظیفه اتحادیه، زبده‌یابی و زبده پروری است و جذب دانش‌آموزانی که در مدرسه هستند و تمایل دارند در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی شرکت کنند.

این اتحادیه تنها تشکل دانش‌آموزی است که مقام معظم رهبری، نماینده برای آن تعیین کرده است و تلاش می‌کنیم که منویات رهبر معظم انقلاب را انجام دهیم.

خاک‌نما: وظیفه‌ای که برای ما تعریف شده است این است که زبده‌یابی و زبده‌پروری، صیانت، معرفی و تبیین آرمان‌های انقلاب است ضمن اینکه سیاست‌هایی که تشکیل و جنبش دانش‌آموزی در شرایط مختلف دارد را پیگیری می‌کنیم.

میری: یکی از رسالت‌های انجمن‌ اسلامی، خودسازی، زبده‌یابی و زبده‌پروری است و باید انگیزه های خود را بالا ببریم؛ انجمن اسلامی یک سنگر فکری و فرهنگی است و باید بتوانیم بچه ها را به مسیر اصلی هدایت کنیم.

مهدی‌زاده: کارهایی که در داخل انجمن اسلامی انجام می‌دهیم برای این است که بتوانیم تأثیر مثبت روی دانش‌آموزان بگذاریم.

قلعه‌نویی: وظیفه ما دفاع از آرمان‌های انقلاب و انجام منویات رهبر معظم انقلاب است پس یکی از کارها این است که شفاف‌سازی انجام دهیم و واقعیت‌ها را به دانش‌آموزان بگوییم.

آسایش: رسالت انجمن این است که غریق نجات باشد یعنی علاوه بر اینکه خود را نجات می‌دهد، دیگران را هم نجات می‌دهد.

خودسیانی: انجمن اسلامی دانش‌آموزان تلاش می‌کند که بصیرت دانش آموزان بالا برود و بصیرت افزایی برای مدیران آینده را بر عهده دارد.

آورند: در بعضی از مدارس از فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموزان ممانعت می‌شود در حالی که فعالیت‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان بسیار مهم است و همانطور که دوستانم گفتند «آموزش» و «پرورش» در کنار هم باید باشد.

خاک‌نما: سندی تحت عنوان سند تحول آموزش و پرورش داریم که سند بومی کشورمان است ولی چندین سال است که اجرا نشده است و در مقابل سند ۲۰۳۰ که غیر بومی و خارجی است و در تضاد آشکار با سیاست‌های آموزش و پرورش و کشورمان است اجرا می شود به نظرم آموزش و پرورش رویه غلطی را بر خلاف ارزش‌های انقلاب پیش گرفته است. سند 2030 باید دور انداخته شود و به جای آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شود.

* نشانه‌هایی از اجرای سند 2030 را می‌گویید؟

آورند: حذف نام شهید فهمیده از کتاب درسی یک نمونه آن است.

قاسمی: در مدارس برای شادی بچه ها تحت عنوان فعالیت های پرورشی، آهنگ پخش می‌کنند بدون اینکه محتوای این آهنگ‌ها را بررسی کنند.

آسایش: برخی از این آهنگ ها بدون محتواست و فقط افراد برای دقایقی دانش‌آموزان را شاد می‌کند؛ اکثر شعرهای آنها نیز محتوای جالبی ندارد.

رضوی: مسؤولان مدارس هر آهنگی که در صدا و سیما پخش می‌شود را مجاز برای پخش در مدارس می‌داند.

خاک نما: آهنگ‌های ساسی مانکن در کدام برنامه‌ صدا و سیما پخش شده بود که در مدارس پخش می‌شد؟

محسنی‌نیا: حجم بالای کتاب درسی یکی از مشکلات نظام آموزشی است ضمن اینکه مدارس ایران بی روح ساخته می‌شوند و فقط چارچوب و پنجره دارند و در بعضی از مدارس نیز برخورد نامناسب برخی معلمان را با دانش‌آموزان می‌بینیم.

از سوی دیگر شروع کلاس‌ها در صبح زود یک مشکل دیگری است که دانش آموزان با آن مواجه هستند به نظر کارشناسان ژاپنی ساعت شروع فعالیت از ساعت ۹ صبح به بعد است؛ چه نیازی است که دانش‌آموزان را از ساعت ۷ صبح به مدرسه بکشانیم.

ضمن اینکه آموزش در فضای پر استرس انجام می‌شود؛ هر روز از دانش‌آموزان امتحان گرفته می‌شود و صفا و صمیمیتی که باید بین معلمان و دانش‌آموزان باشد، کمتر شده است.

آسایش: درباره اجاره سند ۲۰۳۰ و نمونه های آن باید بگوییم که در برخی مدارس قرآن حذف شده است و به دانش آموزان قرآن آموزش داده نمی‌شود.

قلعه‌نوعی: آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید اقداماتی انجام دهد متاسفانه در برخی مدارس که البته زیاد نیستند، آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

میری: یک بخش از مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان و نوجوانان هستند اما آموزش و پرورش در تحقق بیانیه گام دوم کاری انجام نداده است فقط در پشت بعضی از کتب درسی یک پاراگراف از بیانیه گام دوم آورده شده است که اصلاً ربطی به آن درس ندارد مثلاً پشت کتاب زمین شناسی متنی آمده است که هیچ ربطی به این درس ندارد.

از سوی دیگر استرس فضای آموزشی وجود دارد یک دلیل آن کنکور است و دانش‌آموزان بازیچه دست موسسات آموزشی هستند؛ هر معلمی نیز یک منبع کمک آموزشی می‌گوید؛ حجم کتاب‌ها بالاست و باید در کنار آن، فلان کتاب تست را نیز کار کنیم. دانش‌آموز لذتی از تحصیل نمی‌برد فقط استرس است و خانواده‌ها نیز تحت الشعاع آن هستند.

آورند: دیو هفت سر کنکور، مشکل دانش‌آموزان است و در سنی که دانش‌آموز باید هیجان و فعالیت داشته باشد به خاطر کنکور یک گوشه می رود و درگیر مسأله کنکور است و مسئولان آموزش و پرورش نیز در این خصوص نتوانستند کاری انجام بدهند.

خودسیانی: مسؤولان به فکر انجمن اسلامی نیستند؛ البته رهبر معظم انقلاب همیشه حامی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بوده است.

زنجانی: فعالیت آموزش و پرورش تک‌بعدی است و آموزش و پرورش را باید سازمان آموزش بنامیم چرا دانش‌آموزان در پایان دوره دبیرستان از نظر پرورشی و فرهنگی رشدی نمی‌کنند.

* برای بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس تشکلتان برنامه ای هم دارید؟

علمدارلو: دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه دانش‌آموزی بر عهده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است و ما در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تلاش هستیم بیانیه گام دوم را مطالعه کرده و به آن عمل کنیم.

قهرمانی: از جمله برنامه‌های ما برای چهل سالگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تاریخ شفاهی است با کسانی که در گذشته نه چندان دور در انجمن اسلامی دانش‌آموزان فعالیت می‌کردند از معاون پرورشی گرفته تا افراد دیگر فعال در این حوزه گفت‌وگو می‌کنیم و نقاط مثبت و منفی و مشکلاتی که داشتند را بررسی می‌کنیم و این موارد را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم تا آنها نیز بدانند که با علاقه می‌توان از مشکلات عبور کرد.

میری: تلاش کردیم برنامه‌های شاد برای دانش‌آموزان داشته باشیم و از طریق آن اهدافمان را محقق کنیم؛ به عنوان مثال به مناسبت ۱۳ آبان همایش دوچرخه‌سواری برگزار کردیم و با کمک بچه‌ها بودجه نیز تأمین شد که بتوانیم جوایزی را نیز به برندگان بدهیم و در فضای شاد و بانشاط رسالت اتحادیه را محقق کردیم.

محسنی: درباره گام دوم انقلاب، اتفاقات خوبی در مدارس توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در حال انجام است و نشریه های مختلف در مورد بیانیه گام دوم انقلاب و آشنایی دانش‌آموزان با این بیانیه داریم.

عزیزی: به مناسبت چهل سالگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، آیین های بزرگداشت برگزار می‌کنیم و برنامه‌های متنوعی را در حال اجرا داریم؛ در برخی از انجمن‌های اسلامی همانطور که گفته شد همایش دوچرخه سواری برگزار شد و برخی نیز کیک گرفتند.

موضوع تاریخ شفاهی و برنامه عهد وفا از دیگر برنامه‌های ما بوده است که بزرگداشت پیشکسوتان اتحادیه در کنار نسل جدید اتحادیه برگزار می‌شود؛ از دیگر برنامه‌ها جشنواره عکس دانش‌آموزان است که آنهایی که از سال‌های گذشته عکس های یادگاری دارند، منتشر می‌کنیم تا برای دانش‌آموزان فعلی هم الگو و هم امید باشد.

مهدی‌زاده: در استان البرز برنامه های متعددی به مناسبت چهلمین سال اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان اجرا شده و در حال اجراست که برگزاری همایش دوچرخه سواری، برگزاری اردوهای مختلف، توجه به تاریخ شفاهی ،برگزاری همایش همکلاسی آسمانی و برگزاری مسابقات مختلف از جمله آنهاست.

* آیا دانش آموزان انجمن اسلامی در اتفاقات روز کشور و مباحث ملی هم ورودی دارند؟ خود را در این جریانات چقدر تاثیرگذار می‌بینید؟

رضوی: ما به مسائل روز کشور توجه داریم؛ به عنوان مثال در بحث بنزین، دانش‌آموزان انجمن اسلامی واکنش نشان دادند و خیلی صریح نگرش‌های خود را بیان کردند ضمن اینکه شبهات دانش‌آموزان نیز جمع آوری شد و قرارگاه ملی به عنوان نماینده‌یدانش‌آموزان سراسر کشور در این خصوص وارد عمل شد و شبهات را به مسؤولان ارائه کرد تا آنها پاسخ دهند.

در مسائل جهانی نیز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در مسأله ورود پیدا کرد و نقطه نظرات خود را مطرح کرده است.

آورند: موضوعی که در شهریور و مهر بچه‌های انجمن اسلامی روی آن خیلی تأکید کردند حذف اسم شهید از معابر بود که در این خصوص در استان گرگان و خوزستان، دانش‌آموزان تجمع انجام دارند و دانش‌آموزان به صورت خودجوش، کلاسی‌های‌شان را به نام شهدا نام‌گذاری کردند.

خاک نما: دانش‌آموزان انجمن اسلامی نسبت به اتفاقات واقعی هر روز واکنش نشان می دهند و در مورد مسائل مختلف بیانیه دارند و خواستار پاسخگویی مسؤولان هستند.

مانند حذف نام شهدا از کتاب‌های درسی، بحث ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی، حذف نام شهید از تابلو خیابان‌ها و کوچه‌ها و موضوع بنزین است که طی بیانیه ها و اقداماتی که انجام شد، دانش‌آموزان انجمن اسلامی ورود کردند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات