۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۳۰۷۳۳
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

امامت ادامه نبوت است

امامت ادامه نبوت است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: امامت فرع بر نبوت و ادامه نبوت است و عدل نیز فرع بر توحید است و در آیه ۱۱۰ سوره کهف سه اصل توحید و نبوت و معاد بحث شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل در تفسیر آیه ۱۱۰ سوره کهف که یکشنبه شب در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: خداوند در این آیه به کلیه مسائل اعتقادی دین اسلام  اشاره کرده است.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» این آیه با وجود اینکه دو خط بیشتر نیست، اما به کلیه مسائل اعتقادی دین اسلام اشاره کرده است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه اسلام دارای اصول و فروع دین است، گفت: از پنج اصل اصول دین، سه اصل از اصول اصلی و دو اصل دیگر فرعی است، بنابراین اصول دین سه اصل توحید و نبوت و معاد است.

وی افزود: امامت فرع بر نبوت است و ادامه نبوت است و عدل نیز فرع بر توحید است و در آیه ۱۱۰ سوره کهف سه اصل توحید و نبوت و معاد بحث شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، من نیز انسانی مانند شما انسان‌ها هستم و تنها تفاوت من با شما این است که به من وحی می‌شود که خدای شما خدای واحد است.

وی افزود: اگر خداوند در این آیه تأکید بر این دارد که پیامبر هم انسان است برای این است که بسیاری از امت‌های گذشته از خدا می‌خواستند پیامبر خود را از ملائکه انتخاب کند و پیامبری را که مانند آن‌ها انسان بود را قبول نداشتند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید پیامبر را از میان شما انتخاب کردیم تا بتوانید او را درک کنید، از این رو خداوند می‌فرماید اگر ملائکه روی زمین زندگی می‌کردند پبامبر آن‌ها نیز از ملائکه انتخاب می‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: تنها تفاوت پیامبر با سایر انسان‌ها در وحی شدن به پیامبر است و از سه طریق قلب و ملائکه و صدا به پیامبران وحی می‌شد.

وی با اشاره به اینکه ادیان شرک آلود نیز اعتقاد به خدا داشتند، افزود: مشرکان نیز خدا را قبول داشتند، اما مشرکان یک خدا نداشتند چندین خدا داشتند و این در حالی است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، بیش از یک خدا نداریم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: نخستین شعار پیامبراکرم (ص) بعد از رسیدن به رسالت این بود که خدایی به غیر از خدای یکتا نیست./۱۳۰۷/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات