۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۳۰۷۵۸
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

قوه قضائیه به دنبال ارتقای خدمات اجتماعی است

قوه قضائیه به دنبال ارتقای خدمات اجتماعی است
معاون فرهنگی قوه قضائیه از تلاش دستگاه قضائی برای کاهش تعداد پرونده ها از طریق توسعه امور اجتماعی و آموزش مسائل حقوقی به مردم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در آئین افتتاحیه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» که در مسجد صاحب‌الزمان (عج) کرج همزمان با چهل مسجد محوری استان البرز برگزار شد با بیان این مطلب که دستگاه قضائی در دوره جدید همت ویژه برای ارتقای خدماتش دارد تصریح کرد: متولیان امر در دادگاه‌ها همیشه دنبال احقاق حق بوده‌اند که وظیفه ذاتی دستگاه قضا است. ولی مازاد بر انجام این وظیفه ذاتی، بنا داریم خدمات اجتماعی خود را هم افزایش دهیم.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر ارتقای سواد حقوقی مردم در مسائل مبتلابه جامعه، اظهار داشت: طرح هر مسجد یک حقوقدان که با محوریت مساجدبرگزار خواهد شد متخصصان حقوقی، به صورت هفتگی یا ماهانه در مساجد حضور یافته و با سخنرانی‌های خود آگاهی حقوقی مردم را به صورت عمومی افرایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه راهنمایی‌های حقوقی بسیار ارزشمندتر و کم هزینه‌تر از پیگیری های قضائی خواهد بود اظهارداشت: در عصر کنونی ورود به هر عرصه سرمایه‌گذاری نیازمند مشاوره حقوقی است و داشتن اطلاعات حقوقی لازم بسیاری از تخلفات و اختلافات شخصی و کاری را به حداقل می‌رساند.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۸ میلیون پرونده قضایی در کشور بررسی می‌شود که با اجرای این طرح به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی در توضیح اینکه چرا ارائه مشاوره به مردم با محوریت مسجد آغاز شد، گفت: تمدن اسلامی حول محور مسجد شکل گرفت. پیامبر اسلام (ص) از همان ابتدای بنیانگذاری حکومت خویش رسالت خود را در مسجد آغاز کرد و همه کار‌ها در مدینه النبی در مسجد انجام می‌شد. مسجد در آن زمان دارای جایگاه‌های ویژه‌ای بود که افراد با مراجعه به آن‌ها و مشورت با پیامبر به رفع مشکلات خویش می‌پرداختند.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: میزان حضور حقوقدانان در مساجد بستگی به خود مردم محل و ائمه جماعت مسجد دارد. ممکن است اکنون با حداقل توان و ظرفیت این طرح شروع شود، اما اگر بازخورد خوبی ایجاد شود حتما دادگستری و عوامل حقوقی و قضائی مشارکت کننده در این طرح تشویق خواهند شد و خدمات بیشتری ارائه خواهند داد.

وی تاکید کرد: امروز دستگاه قضا برخورد جدی با مفاسد دارد اطلاع رسانی مناسبی در این حوزه دارد که این امر به مردم انگیزه می دهد.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات