۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۳۰۷۸۷

حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان توسط وزارت علوم به چه صورت است؟

حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان توسط وزارت علوم به چه صورت است؟
مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری فرآیند حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان توسط وزارت علوم را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، عبدالساده نیسی، مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با میزان، در پاسخ به این سوال که حمایت از طرح‌های کاربردی پژوهشی به چه نحوی است؟ اظهار کرد: برای طرح‌های کاربردی که منجر به حل یک مسئله از مسائل کشور می‌شود در شورای عالی وزارت علوم  حمایت‌هایی صورت می گیرد.

وی در ادامه از تصویب قانونی جدید خبر داد و گفت: اخیرا مجلس قانونی تصویب کرده که به موجب این قانون 40 درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌هایی که سود آور هستند و ردیف بودجه در قانون دارند طی سامانه ساتع از آن‌ها حمایت می‌شود که خیلی از آن‌ها در قالب پروژه ممکن است دانشجویی باشند و یا پایان نامه و رسانه دانشجویی باشد که در این قسمت از آن‌ها حمایت می‌شود.

وی افزود: حمایت نقدی به این صورت است که یک طرح برای حل یک مسئله از مسائل کشور ارائه می‌شود و بعد در راستای آن بودجه‌ای برای اجرای این طرح تخصیص می یابد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که حمایت از این طرح های کاربردی به صورت نقدی است یا به صورت دیگری؟ گفت: حمایت به این صورت نیست که نقدی باشد بلکه به این صورت است که طرح را تصویب می‌کنند و برای اجرای آن کار پول به فرد می‌دهند.

وی در ادامه بیان کرد: در واقع افراد دارنده این طرح ها در ازای انجام عملی که منجر به حل مسائل کشور بشود حمایت می‌شوند.

نیسی در ادامه گفت: سازمان برنامه و بودجه 40 میلیون یورو به دانشگاه‌ها پرداخت خواهد کرد. وزارت علوم این اجازه را دارد که 40 میلیون یورو را به خرید تجهیزات آزمایشگاهی جدید برای دانشگاه‌ها و همچنین بروزرسانی تجهیزات کنونی اختصاص دهد. این 40 میلیون یورو از محل ارز نیمایی به ریال تبدیل و پول حاصل، بصورت وام از صندوق توسعه ملی به دولت و سپس از سوی دولت به وزارت علوم پرداخت خواهد شد.

نیسی اظهار داشت: زمانی که قانون بودجه اعلام شد، ما بر روی این موضوع کار و شاخص‌هایی را استخراج کردیم. شاخص‌هایی مثل؛ خدمات دهی آزمایشگاهی و اینکه هر دانشگاه چه تجهیزاتی را در سامانه شاعا به کار گرفته و با بهره گیری از آن، چه خدماتی به دیگر دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها ارائه می‌دهد.

وی گفت: اینکه یک دانشگاه چه میزان تولیدات علمی دارد، موضوعی بسیار مهم است؛ از این جهت که مراکز رشد دانشگاه‌ها بتوانند از این بخش از بودجه کشور، علاوه بر خدمات دهی، مشکلی از مشکلات کشور و صنعت را حل کنند؛ لذا خروجی مراکز رشد و واحد‌های فناور را بعنوان یک شاخص در نظر گرفته ایم. در مجموع چند شاخص مهم در این باره استخراج شده است و بر مبنای همین شاخص ها، سهم هر دانشگاه صرفا برای دانشگاه که مشخصا در قانون به آن‌ها اشاره شده است، تعیین و پرداخت می‌شود.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط کنونی کشور باعث لطمه خوردن به پژوهشگران شده است یا خیر؟ افزود: استادان و پژوهشگران به دلیل نوسانات نرخ ارزی که به آن‌ها وارد شده است لطمه خورده اند. در ارتباطات بین‌المللی می‌توان هم فناوری را عرضه کرد و هم تقاضا کرد. در زمینه فناوری کار‌هایی که منجر به فناوری می‌شوند در نمایشگاه یارانه فناوری داریم و از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

نیسی در ادامه درباره نقش دانش بنیان ها گفت: در شرایط خاص تحریم‌ها، اگر دانشگاه‌ها با کمک شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با نوآوری و فناوری مسائل را حل کنند، خیلی در معرض خطر قرار نخواهیم گرفت./1360//101/خ

منبع:میزان

ارسال نظرات