۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۶۲۹۶

راهکارهای جامعه مدرسین برای وحدت و همدلی سیاسی

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع رسانی رسایل با انتشار مطلبی به بررسی و تحلیل راه کارهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای وحدت و همدلی سیاسی پرداخت.
راهکارهای جامعه مدرسین برای وحدت و همدلی سیاسی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا،‌ متن این راهکار سیاسی به شرح زیر است:

درحالی که عده‌ای از دلسوزان نظام در پی ایجاد وحدت و همدلی سیاسی هستند،انتقادهائی درباره سکوت جامعه مدرسین به عنوان یکی از عالی‌ترین نهادهای سیاسی،مذهبی وجود داشته است.پس از آنکه نظرات مختلفی درباره راهکاره های ایجاد همدلی سیاسی در کشور مطرح شده است، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظرات خود را در این زمینه اعلام کرد.

اگرچه اعضای جامعه مدرسین در اظهارنظرهای مختلف نظرات خود را در این زمینه بیان کرده اند، اما جامعه مدرسین در سرمقاله آخرین شماره خبرنامه خود به صورت رسمی و مستقیم به این موضوع پرداخت.

در این سرمقاله با تقسیم بندی جناح های سیاسی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است:
مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری جناح‌های درون نظام را به چند گروه اصلی تقسیم فرمودند که محور آن تقسیم‌بندی موافقت و منتقد دولت بود.البته بدیهی است که در کنار این سه‌گروه می‌توان از گروه دیگری نیز به عنوان مخالفین نظام یاد کرد که آنها به صورت آشکار و پنهان پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف بروز و ظهور داشته است.

جامعه مدرسین سپس تقسیم بندی فعلی گروههای سیاسی را اینچنین بیان می کند:
1.حامیان دولت
این‌گروه در برگیرنده مجموعه‌ای‌از شخصیت‌ها و گروه‌ها می‌شود که شاخصه اصلی آنها را می‌توان حمایت حداکثری از دولت و ریاست‌محترم جمهوری عنوان کرد. این طیف به جز برخی موارد نادر حاضر به پذیرش نقد بر عملکرد دولت نبوده در پاره‌ای از موارد حتی به توجیه اشتباهات احتمالی نیز روی می‌آورند.
2. منتقدان دولت
مجموعه‌ی دیگری از شخصیت‌ها و گروه‌ها جزء منتقدان دولت محسوب می‌شوند. این طیف اگر چه حمایت از دولت را وظیفه خود می‌داند. اما شاخصه‌ی آنها برخورداری از نگاه انتقادی به عملکرد دولت و در یک کلام حمایت نقادانه از دولت است از این طیف در ادبیات سیاسی به اصولگرایان منتقد نیز یاد می‌شود.
3. مخالفان دولت
مجموعه‌ی دیگری از شخصیت‌ها، گروه‌ها که پیش از این دارای گرایش‌های مختلف و بعضا مخالفی بوده‌اند اکنون در مخالفت با کلیت عملکرد رئیس‌جمهوری و دولت ایشان به نقطه‌ی مشترکی رسیده‌اند آنها در مقام مقایسه بین نقاط مثبت و منفی این عملکرد نقاط منفی را به مراتب بیش از نقاط مثبت ارزیابی می‌کنند. هیچ یک از طیف‌های تشکیل دهنده‌ی این گروه لااقل در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به آقای احمدی‌نژاد رأی نداده‌اند بلکه تمام تلاش خویش را برای پیروزی رقبای وی بکار برده‌اند.
4. مخالفان نظام اسلامی
در کنار سه دسته‌ی مذکور همگی آنها در دایره نظام تعریف می‌شوند برخی از گروه‌ها و اشخاص را می‌توان دید که به بهانه‌ی مخالفت با دولت (و یا حتی بدون این بهانه) به مخالفت با اصل نظام اسلامی، انقلاب و ولایت فقیه می‌پردازند. این گروه اسلام، انقلاب و ارزش‌ها را در مقابل منافع دنیوی و هواهای نفسانی خویش دیده و هیچ فرصتی را برای مخالفت با نظام اسلامی و ضربه زدن به آن از دست نمی‌دهند.

سرمقاله خبرنامه جامعه مدرسین در ادامه روش های ایجاد وحدت را اینچنین بیان می کند:
پس از باز تعریف هر یک از این گروه‌ها باید نکاتی را در رابطه با وحدت که این روزها در محافل سیاسی و رسانه‌ای بدان بسیار پرداخته می‌شود مورد توجه قرار داد.
1.وحدت تنها حول محور ولایت فقیه امکان‌پذیر است، طرح موضوع وحدت با اشخاصی که ولی‌فقیه و قانون اساسی و نهادهای قانونی را به عنوان محور وحدت نپذیرند هیچ سودی نخواهد داشت.
2. از آنجا که اصل اولی در وحدت ایجاب می‌کند که گروه‌هایی که در چارچوب نظام تلقی می‌شوند با یکدیگر به وحدت برسند و وحدت با مخالفت نظام معنایی نخواهد داشت به نظر می‌رسد وحدت را باید در بین سه‌گروه پیش گفته جستجو کرد.
3. بخش‌هایی از گروه سوم که عملکرد آنها ذهنیت از بین رفتن مرزبندی‌‌شان با دشمنان نظام را در اذهان دلبستگان به نظام شکل داده است، می‌بایست به صورت عملی (و نه در شعار) مرز خود را با ضد انقلاب و مخالفان نظام اسلامی (گروه چهارم) آشکار سازند. در این راستا پذیرش قانون و نهادهای قانونی نظام و التزام عملی به ولایت فقیه مهم‌ترین اقدام در جهت‌ اثبات مرزبندی با مخالفان نظام است.
4. وحدت به معنای نادیده گرفتن جرم مجرمین و عدم مجازات خاطی و چشم‌پوشی از تضییع حقوق مردم و نظام اسلامی نیست. دستگاههای قضایی امنیتی و سایر سازمان‌های مسؤول باید با کمال عدالت و انصاف و در عین قاطعیت، ضمن ریشه‌یابی و علت‌شناسی با خاطئین و آمرین و مسببین اصلی برخورد نمایند. البته از خطاهای غیر عمدی و عناصر اغفال شدة پائین دستی که متوجه غفلت و اشتباه خود شده‌اند تا حد امکان اغماض شوند.
5. توجه همه جانبه به توصیه‌های مقام معظم رهبری (که در سرمقاله قبل به آنها اشاره شد) و پرهیز از برخورد سلیقه‌ای و گزینشی با توصیه‌های ایشان می‌تواند نقش مهمی در ایجاد وحدت داشته باشد.
6. با توجه به اینکه مباحث سیاسی امروز بیش از هر چیز حول محور عملکرد دولت شکل گرفته است لذا لزوم دقت مضاعف دولت در عملکردها و موضع‌گیری‌های خویش و توجه به وحدت‌آفرینی و یا لااقل دامن نزدن به اختلافات موجود بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
7. دولت می‌بایست همانگونه که مقام معظم رهبری تصریح فرمودند منتقدان دلسوز را به حساب آورد و با روی گشاده از نقدها استقبال کرده و هر نقدی را به مخالفت و دشمنی با خود تعبیر نکرده و در این راستا نصایح علما، مراجع و نخبگان حوزه و دانشگاه را ارج نهد.
8. تمام گروه‌ها، شخصیت‌ها و حتی برخی از نهادها می‌بایست ضعف‌ها و اشتباهات خود را بپذیرند. البته اعلام عمومی پذیرش خطاها ضرورت ندارد اما عدم تکرار این خطاها و جبران آنها امری ضروری است.

وحدت به معنی چشم‌پوشی از گناه خطاکاران نیست
از سوی دیگر عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وحدت این نیست که کسانی که آمدند و به صورت عمدی خطا کردند از گناه آنها چشم‌پوشی کنیم، بحث وحدت در این عرصه معنا ندارد.‌
حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در هشتمین اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران افزود:امروز دشمنان اسلام یک لحظه از فکر طراحی و نقشه‌کشی بر علیه ایران خارج نمی‌شوند و همیشه کینه‌های عمیق خود را از جمهوری اسلامی آشکار ساختند، امروز دشمن منافع خود را در خطر دیده است و طبیعی است که با تمام نیرو در برابر ما صف‌آرایی کند.
قائم‌مقام مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه ما مسیر مشخص شده‌ای داریم، بیان داشت: مسیر ما در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، رهبر ما یک فقیه جامع‌الشرایط، بصیر زمان و انسانی هستند که گاهی بار دفاع از انقلاب و اسلام را به تنهایی به دوش کشیده‌‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه بخشی از خواص در فتنه‌های اخیر به وظیفه خود عمل نکردند، یادآور شد: ما نباید در ارائه شعار‌های اسلام و انقلاب آنقدر تردید داشته باشیم که گاهی مرز‌های ما با دشمنان مخلوط شود.
وی با اشاره به ضرورت حفظ وحدت در جامعه، اظهار داشت: وحدت یعنی عناصر معتقد به اسلامی و انقلاب حول محور ولایت و رهبری ابراز مواضع کنند و در حمایت از شاخصه‌ها گام بردارند تا دشمن بفهمد که ما در حفظ اصول با یکدیگر همراه هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وحدت این نیست که کسانی که آمدند و به صورت عمدی خطا کردند از گناه آنها چشم‌پوشی کنیم، بحث وحدت در این عرصه معنا ندارد، وحدت به معنی جرم‌پوشی از کسانی که آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند و هنوز هم به این کار خود اصرار دارند نیست.
وی تصریح کرد: ما باید سعی کنیم غباری که از فتنه بلند شده است را بخوابانیم و دوست و دشمن را بشناسیم و به مخاطبان خود نیز معرفی کنیم و با دوستان خود در راستای حمایت از دستاورد‌های انقلاب همراه شویم، ما در مسیر اسلام و انقلاب هیچ تعلق خاصی به کسی نداریم و مسیر ما کاملا روشن است.
گفتنی است،‌انتشار این مطلب از سوی خبرگزاری رسا به معنای تأیید آن نیست./ د 103
ارسال نظرات