۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۶۶۵۳۹۶
کارشناس و مشاور مسائل خانواده:

تبعات نامطلوب سقط جنین در ابعاد فردی و اجتماعی برای خانواده ها تبیین شود

تبعات نامطلوب سقط جنین در ابعاد فردی و اجتماعی برای خانواده ها تبیین شود
کارشناس و مشاور مسائل خانواده بر لزوم تبیین آثار و تبعات نامطلوب سقط جنین در ابعاد فردی و اجتماعی برای خانواده ها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، بهشته اسلامی کارشناس و مشاور مسائل خانواده ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار سقط جنین در کشور طی سال های اخیر گفت: سقط جنین عبارتست از خاتمه دادن به بارداری از طریق خارج کردن جنین از رحم مادر که به عمد صورت پذیرد. سقط جنین در برخی کشورها پذیرفته شده اما در برخی از کشورها کاملاً غیر قانونی است و تنها با توجه به شرایط مادر مجاز و مشروط، شمرده می شود.

وی افزود: از سویی بارداری ناخواسته می تواند مشکلاتی زیادی برای مادر به همراه داشته باشد به طوری که گاه احساسات متناقضی را در فرد ایجاد می کند وگاهی نیز اولین فکری که به ذهن زن خطور می کند این است که به این بارداری خاتمه دهد.

این کارشناس مسائل خانواده همچنین گفت: سقط جنین در برگیرنده مباحث در حوزه مختلف فلسفه، دین، اخلاق، فمینیسم و بهداشت و سلامت جامعه است، ضمن آن که باید توجه داشت گاهی سقط جنین به صورت ناخواسته رخ می دهد که معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰درصد از بارداری ها به این طریق ناتمام می شود و یا به علت بیماری مادر یا جنین است، از آنجا که حفظ حیات مادر ارجح بر جنین است از نظر پزشکی امری لازم تلقی می گردد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، سقط جنین عوارض بسیاری همچون امراض جسمانی به همراه دارد که شامل عفونت های جسمانی، درد، اختلالات گوارشی و جراحات داخلی می شود. همچنین اختلالات روانی که باعث حس منفی افسردگی، اختلالات خواب، مختل شدن روابط جنسی و عاطفی با همسر، همچنین تنفر از جنسیت خود، حس گناه و عذاب وجدان و نیز خودسرزنش گری و سواس فکری و ... می شود.

اسلامی همچنین بیان داشت: یکی از آثار روانی سقط جنین ناخواسته، سوگ ناشی از دست دادن فرزند می باشد؛ در این حالت می باید با مادر همدلی و همدردی شود تا بتواند بر حس درد و رنج خود فائق آید.

وی افزود: افسردگی ناشی از پایان بارداری باعث می شود، روند زندگی و تفکر فرد به سمت زندگی و اطرافیان خود تغییر کند. از طرفی خانواده باید از زنی که به تازگی سقط کرده حمایت کند تا بر رنج های حاصله چیره شود زیرا عوارض روحی مانند عوارض جسمی آثار مخرب زیادی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که در برخی موارد علائم ناشی از سقط جنین، شامل عصبانیت، احساس گناه، انزوا، عدم اعتماد به نفس، بی خوابی شبانه، اختلال اشتها، افسردگی، اضطراب و گاهی تمایل به مصرف مواد مخدر و یا الکل است، گفت: از دیدگاه اسلام، جنین از هنگام انعقاد نطفه موجودی زنده و پویا و دارای حق حیات و ارزش است، لذا صدمه زدن به او گناهی بزرگ محسوب می شود که مستوجب مجازات است.

کارشناس و مشاور امور خانواده خاطرنشان کرد: در قانون مجازات اسلامی عنوان شده هر کس عالماً و عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن باردار موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه  یا قصاص، حسب مورد به یک تا سه سال حبس محکوم می گردد.

وی گفت: با توجه به احترام به مقام زن و خصوصاً حمایت و تکریم او در زمان بارداری، اسلام، قوانین و دستورالعمل های فراوانی برای حمایت از مادر باردار دارد که همین امر نشان دهنده مقام والای مادر است.

اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی جامعه، در سایه مشکلات معیشتی و گاه ضد اخلاقی، رشد این پدیده مذموم در حال افزایش است و لذا توجه به برنامه های فرهنگی و آموزش خانواده ها در راستای آگاه سازی نسل جوان به ویژه زنان ودختران در جهت شناخت معضلات و خطرات ناشی از این عمل ناپسند، یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

ارسال نظرات