۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۶۵۷۰۰
انتخابات آمریکا؛

ترس کانادا و دیگر همسایگان از ناآرامی‌های احتمالی

ترس کانادا و دیگر همسایگان از ناآرامی‌های احتمالی
نخست‌وزیر کانادا می‌گوید نسبت به وقوع ناآرامی های احتمالی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران است.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، در حالی که تنها چند هفته به پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، ترس و نگرانی از وقوع ناآرامی‌ها همسایگان این کشور را نیز فراگرفته است. کانادا، همسایه شمالی ایالات متحده گفته "همه سناریوهای احتمالی انتخابات بویژه درصورتی که نتایج غیرمنتظره باشد را بررسی می‌کند ".
 
به گفته برخی منابع آگاه، اوتاوا همچنین با هفت کشور بزرگ صنعتی پیرامون اقدامات متناسب در قبال نتایج مختلف انتخابات امریکا گفتگو می‌کند. مسئولان سناریوهای مختلف از پیروزی ترامپ یا رقیب دموکرات او جو بایدن گرفته تا نتایج پیچیده‌تر مانند اختلال یا تاخیر در اعلام نتایج را بررسی می‌کنند.

در همین حال، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفته نسبت به وقوع "ناآرامی‌ها" در ایالات متحده بیم دارد. ترودو که در نشستی خبری صحبت می‌کرد گفت دولت وی نسبت به وقوع ناآرامی‌ها در آمریکا در صورتی که نتایج بین کاندیداها نزدیک به هم باشد بیم دارد و در عین حال تاکید کرده کشورش برای همه سناریوهای احتمالی آمادگی دارد.

ترودو تصریح کرده: « ما همه، دو قطبی بوجود آمده در ایالات متحده را با نگرانی زیر نظر داریم» او افزود: « ما انتخابات آمریکا را بخاطر تاثیری که بر اقتصاد کانادا و کانادایی‌ها می‌گذارد با دقت ویژه تحت نظر داریم. ما قطعا به جابجایی روان قدرت یا شفافیت نتایج انتخابات امیدواریم» ترودو ادامه داد: « در صورتی که شفافیت نباشد احتمال وقوع ناآرامی وجود دارد و ما باید برای هرگونه نتیجه‌ای آمادگی داشته باشیم». 

به گزارش رویترز، کریستین هلمان، سفیر کانادا در واشنگتن نقشی محوری در بررسی سناریوهای احتمالی مذکور و تعیین واکنش متناسب ایفا می‌کند. اما در عین حال دفتر سفیر، درخواست مصاحبه‌ در این خصوص را رد کرده است.

مقامات کانادا همچنین نگاهی به انتخابات جنجالی سال ۲۰۰۰ آمریکا دارند که حل و فصل آن پنج هفته طول کشید و علیرغم تنش‌ها، خشونت سیاسی مشهود نبود. اما دونالد ترامپ چندین بار سلامت نظام انتخاباتی این کشور را زیر سوال برده، به گونه‌ای که این نگرانی را ایجاد کرده که واکنش طرفداران وی در صورت عدم شفافیت نتایج و یا نتایج جنجال‌برانگیز چه خواهد بود.

ترامپ همچنین بارها با ابراز تردید نسبت به نتایج انتخابات، از جمله به گستردگی رأی ‌گیری پستی در برخی ایالت‌ها انتقاد کرده و گفته این انتخابات، "پر تقلب‌ترین" انتخابات تاریخ خواهد بود. او همچنین با رد پایبندی به قبول نتایج، گفته ملزم نیست نتایج انتخابات سوم نوامبر را بپذیرد./د102/ف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
ممکنه اوباما در ظاهر مؤدب تر از ترامپ به نظر می رسید، ولی هر دوشون آدم های پلیدی هستن که فقط منافع خودشون براشون مهمه، و حاضر هستن برای منافعشون هر جنایتی انجام بدن
همون اوبامای به ظاهر مؤدب و ادکلن زده چقدر آدم کشت و جنایت کرد؟
در ظاهر برای مردم ایران پیام تبریک نوروز می فرستاد ولی از هیچ خباثتی فروگذار نمیکرد، از تحریم داروی بیماران بدحال گرفته تا ترور دانشمندان هسته ای تا تحریم برای فشار اقتصادی به قشر ضعیف و هزاران جنایت دیگه که در حق ملت ما و کل جهان انجام داد

یه کثافت رو اگر تو زر ورق بپیچی چیزی عوض نمیشه، جمهوری خواه و دموکرات هم نداره
ظاهر دشمن فریبمون نده....
0
0