۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۶۵۷۰۳
دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی مطرح کرد؛

هوش مصنوعی؛ دستیاری کارآمد برای صدور فتوا‌های فقهی

هوش مصنوعی؛ دستیاری کارآمد برای صدور فتوا‌های فقهی
مینایی با بیان اینکه هوش مصنوعی تحول بزرگی در فقه ایجاد می‌کند، گفت: سامانه‌های هوشمند حوزوی به عنوان دستیار کارآمد برای صدور فتوا در اختیار مراجع تقلید قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بهروز مینایی مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی، امروز در گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن به تبیین نقش فناوری نوین در فرایند تولید علوم اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: سامانه نجف برای تتبع فقه و اصول و پژوهش های دینی طراحی شده که ۷۰ نفر از دانشگاهیان و حوزویان در حال طراحی این سامانه هستند.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی بیان کرد: سامانه تحریر در این زمینه به شکل خاص طراحی و در اختیار حوزویان و پژو هشگران دینی قرار گرفته و همچنین تمام درس های سطح عالی و خارج بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید به سامانه سحاب جمع آوری شده و قابلیت اتصال به کتابخانه فقهی را دارد.

مینایی بیان کرد: سامانه تحریر نیز برای جستجوی معنایی طراحی شده است و فضای بزرگی میراث معنایی فقهی و فقه اسلامی در این سامانه بار گذاری شده است

وی با اشاره به پیشینه استفاده از هوش مصنوعی در کشور، گفت: دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشگاه قزوین در عرصه رباتیک موفقیت ها و مقام هایی را در جهان کسب کردند؛ اما این موفقیت ها در عرصه سخت افزاری بوده و همچنین در زمینه های مختلف همچون بورس، ارز دیجیتال و  بهینه سازی انرژی و مصرف آب، برق و گاز این سامانه های هوشمند مفید هستند.

مینایی با بیان اینکه در عرصه علوم انسانی سامانه های هوشمندی تولید و طراحی شده است، گفت: در این زمان سامانه هوشمند سازی قوه قضائیه به وجود آمده است و همچنین سامانه جامع هوشمند نجف در عرصه پژوهش، مدیریت، قضاوت و حکومت داری و نظام سازی و نیز ارتباط مردم با حوزویان و پاسخگویی کارشناسان دینی به سؤالات دینی و عقیدتی در حال طراحی است.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی تحول نوین بزرگی در عرصه علوم انسانی، پژوهش های فقهی، معارفی و عقیدتی به وجود خواهد آورد و این امکان را در اختیار مراجع عظام تقلید و پژوهشگران حوزوی  قرار خواهد داد تا آنها را در مسیر فقاهت و صدور فتوا  راهنمایی کنند.

مینایی ابراز داشت: سامانه هوشمند نجف در تشخیص مسائل محدثه و نوین فقهی به روز جامعه کارایی بالایی خواهد داشت و این سامانه دارای دنیای سرور قوی مجهز است که تمام تاریخچه فقه حدیث و تفسیر از آن قابل استخراج خواهد بود و همچنین در این سامانه هوشمند تمام ناشران جهان اسلام می توانند آثار و کتاب های خود خود را عرضه کنند و حق مالکیت معنوی و ‌مادی آنها در این سامانه حفظ خواهد شد.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: دروس خارج اساتید و مراجع به کل حوزوی با حضور تعداد محدودی با رعایت پروتکل ها در حال برگزاری است و بیشتر دروس حوزوی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.

وی درباه چالش و پیامدهای استفاده از سامانه های آموزشی آنلاین و به گارگیری هوش مصنوعی ابراز داشت: متأسفانه  در این زمان بازی های یارانه ای و موبایل در جامعه فراگیر شده است و اکنون در صدد رفع چالش ها و آسیب های آنها هستیم؛ اما ما در ابتدا به اثرات و پیامدهای منفی و مشکلات سامانه های هوشمند، آنلاین و مجازی را ارزیابی خواهیم کرد تا این امر به شکل مطلوب در اختیار حوزویان و طلاب قرار گیرد.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی بیان کرد: درس خارج فقه هوش مصنوعی در حوزه های علمیه راه اندازی می شود تا این این مسأله از منظر اخلاقی، عقیدتی و فقهی مورد ارزیابی و کاوش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه های هوشمند علوم انسانی و حوزوی به عنوان دستیار هوشمند در اختیار فقیه و حوزویان قرار خواهد گرفت، گفت: در نهایت صدور فتوا در مساله خاص با نظر فقیه و مراجع تقلید صورت می گیرد و این سامانه های هوشمند به هیچ وجه نخواهند توانست فرآیند ذهنی و تصمیم گیری به جای فقیه و مراجع تقلید داشته باشند.

مینایی با بیان اینکه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در 27 مهر امسال در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، گفت: این همایش با همکاری دانشگاه علم و صنعت، جامعه المصطفی(ع)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز کامپیوتری نور صورت می گیرد و در این همایش مقالات مختلفی در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در علوم انسانی و فقهی ارائه خواهد شد.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: مراکز مختلفی به صورت پراکنده و جزیره ای در زمینه هوش مصنوعی به ویژه در علوم‌انسانی فعالیت می کنند و هدف از برگزاری این همایش اطلاع مدیران این مراکز از فعالیت های همدیگر و جلوگیری از موازی کاری در این زمینه‌ است./998/پ201/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
برگزاری این همایش نشانه پیشگامی حوزه در عرصه فناوریه.
0
0