۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۶۶۵۸۰۸

کتاب "فقه، سیاست و حکومت" رونمایی شد

کتاب
مراسم رونمایی از کتاب «فقه، سیاست و حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «فقه، سیاست و حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در ارتباط تصویری با این مراسم  به بررسی تفصیلی این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب به یکی از موضوعات مهم که مسأله ولایت فقیه بوده به خوبی پرداخته است.

وی با اشاره به پرداخت به مسأله ولایت فقیه در این کناب اظهار داشت: به لحاظ ویژگی، این کتاب در فصل اول به مسأله ابواب فقه و ادله احکام پرداخت خوبی انجام داده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فصل دوم این کتاب گفت: نویسنده در فصل دوم این کتاب توانسته بحث تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی را با پرداختی مناسب به خوبی تبیین کند.

وی در ادامه گفت: نظریه ولایت فقیه بعد از حضرت امام خمینی(ره)، توسط رهبر حکیم انقلاب پیگیری شد و این نظریه اکنون در متن جامعه آمده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مکتب ها و مدارس فقهی مطرح شده در این کتاب خاطرنشان کرد: از پرداخت های خوب نویسندگان این اثر شناساندن مکاتب و مدارس فقهی است.

وی با اشاره به مخاطبان کتاب فقه، سیاست و حکومت اظهار داشت: اگر چه این اثر برای مخاطبان دانشجو و اساتید دانشگاه است ولی حوزویان هم می توانند از این اثر بهره کافی را ببرند.

در ادامه این مراسم محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری، طی سخنانی گفت: این کتاب را می توان از منظرهای مختلفی ارزیابی کرد. اگر بخواهیم از بعد نویسنده این اثر آن را ارزیابی کنیم باید بگویم که من به دانش منهای اخلاق اعتقاد ندارم و بقول یکی از اساتید و علمای اخلاق گذشته حرف را باید از دهان پاک یاد گرفت و من اینجا خدمت دوستان می گویم که نوشته را هم باید از قلم پاک دید و استفاده کرد.

اسماعیلی با اشاره به موضوع این کتاب خاطرنشان کرد: موضوع این کتاب یک موضوع روز و مبتلا به جامعه بوده و نویسنده  با اینکه می توانست به کتاب های دیگری بپردازد ولی این موضوع را انتخاب کرده است و این جای تقدیر دارد.

وی در ادامه گفت: شهید مطهری با اینکه می توانست کتاب هایی در باب های فقه بپردازد و جایگاه علمی خود را نشان دهد این کار را انجام نداد و کتاب هایی در حوزه های مورد نیاز جامعه نوشت.

در ادامه این مراسم دکتر مسعود مطلبی از نویسندگان کتاب فقه، سیاست و حکومت طی سخنانی درباره کار کردن با دکتر دارابی در این کتاب گفت: کار کردن با دکتر دارابی برای من یک تجربه خوب و قابل استفاده ای بود.

وی در ادامه گفت: من که توفیق شاگردی آیت الله عمید زنجانی و دکتر گرجیان را داشتم به این مطلب رسیده ام که فقه در واقع فقط زندگی است.

نویسنده کتاب فقه، سیاست و حکومت درباره همکاری با دکتر دارابی خاطرنشان کرد: این کتاب حاصل جزوات و نوشته های دکتر دارابی است که برای درس فقه سیاسی در دانشگاه آماده می کرد و با نگاه به نیازهای دانشجویان آن را گردآوری کرده بود.

دکتر مسعود مطلبی درباره توجه مخاطبان به این کتاب اظهار داشت: ما امروز در حالی آیین رونمایی از این کتاب را انجام می دهیم که این کتاب به چاپ سوم رسیده است.

وی در ادامه گفت: این کتاب دارای دو مقدمه وزین است و در هفت فصل تدوین شده است که سه فصل ابتدایی آن به بعد تاریخی این اثر پرداخته و از فصل چهارم به فقه توجه شده است.

در پایان این مراسم علی دارابی استادیار علوم سیاسی دانشگاه صداوسیما و نویسنده کتاب فقه، سیاست و حکومت درباره رونمایی از این کتاب اظهار داشت: من باید در ابتدا باید مراتب تشکر را از همه کسانی که به این اثر توجه کرده اند داشته باشم.

وی در ادامه گفت: حضرت آیت الله حسینی بوشهری در پیامی که برای رونمایی از این کتاب فرستادند باعث دلگرمی بنده شدند. همچنین در اینجا از صحبت های دکتر اسماعیلی که لطف و محبت برادرانه نسبت به من داشتند و مقدمه این کتاب را زحمت کشیدند کمال تشکر را دارم و از دکتر خجسته که از افتخارات حوزه رسانه هستند و در این مراسم شرکت کرده اند هم تشکر دارم.

دارابی درباره نویسنده دیگر این کتاب خاطرنشان کرد: دکتر مطلبی یک دوست خوب و پر مطالعه ای هستند و آثار ارزشمندی را هم به چاپ رسانده اند، کمک ها و پیگیری های ایشان بود که در واقع این کار را به ثمر رساند.

نویسنده کتاب فقه، سیاست و حکومت با اشاره به گذشتگانی که به این مباحث پرداخته اند اظهار داشت: ما وامدار و مدیون کسانی هستیم که به این مطالب پرداخته اند و جا دارد که من در اینجا یاد عالم جلیل القدر حضرت آیت الله عمید زنجانی را هم گرامی بدارم.

دارابی درباره نظریه ولایت فقیه گفت: همانطور که حضرت آیت الله بوشهری هم در سخنانشان اشاره کردند بحث ولایت فقیه نه تنها جدید نیست بلکه سابقه ای طولانی دارد و سابقه آن به هزار سال می رسد./826/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
برای آیت الله بوشهری آرزوی توفیقات روز افزون داریم.
خدا ایشان را برای حوزه ها حفظ نماید.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
برای آیت الله بوشهری آرزوی توفیقات روز افزون داریم.
خدا ایشان را برای حوزه ها حفظ نماید.
0
0