۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۶۹۸۴۹
با دخالت پلیس ضدشورش؛

اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد + تصاویر

اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد + تصاویر
دومین شنبه اعتراض‌آمیز پاریس نیز درپی دخالت پلیس ضدشورش و پرتاب گاز اشک‌آور شاهد خشونت بود.

به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، پاریس و ده‌ها شهر فرانسه این هفته را نیز با تظاهرات و درگیری شدید معترضان با پلیس به پایان برد. تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به قانون «امنیت جامع» برای دومین شنبه پیاپی به خیابان‌ها آمدند. در پاریس این تظاهرات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. 
 
اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد

به گزارش الجزیره درپی استقرار گسترده پلیس ضدشورش در میدان جمهوری پاریس، جهت جلوگیری از ورود معترضان، درگیری‌های شدید به این میدان نیز رسید. پلیس در راستای تلاش برای متفرق کردن معترضان در میدان جمهوری و دیگر خیابان‌ها، ۳۰ نفر را بازداشت کرده است.
 
اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد

پلیس برای متفرق کردن معترضان از باتوم، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد؛ معترضان نیز با ترقه و مواد آتش‌زا سعی کردند جلو نیروهای امنیتی را بگیرند. 

گروه‌هایی از «بلاک بلوک» که جهت عدم شناسایی، لباس و نقاب کاملا سیاه می‌پوشند به نیروهای پلیس که سعی در متفرق کردن معترضان داشتند حمله کردند. جنبش جلیقه زردها نیز در این تظاهرات حضور داشتند.
 
اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد

براساس ویدیوهای منتشرشده، ساختمان‌ها و فروشگاه‌های بسیاری آسیب دیده و چندین خودرو نیز به آتش کشیده شده است. نیروهای امنیتی معترضان را به پرتاب کوکتل مولوتوف متهم کرده است.

لایحه جدید موسوم به «امنیت جامع» که دولت مکرون ارائه داده، از جمله (طبق ماده ۲۴)  تصویربرداری از پلیس را جرم دانسته و مجازات یک سال زندان و پرداخت ۴۵ هزار یورو برای آن در نظر گرفته است. 
 
اعتراضات دومین شنبه پیاپی فرانسه به خشونت کشیده شد/ تصاویر


شنبه هفته گذشته نیز ده‌ها هزار نفر در سراسر فرانسه در اعتراض به این لایحه به خیابان‌ها آمدند. این لایحه همچنین با مخالفت شدید اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق عمومی مواجه شد. 

این تظاهرات در حالی صورت گرفته که انتشار تصاویر ضرب و جرح یک تهیه کننده موسیقی سیاه‌پوست به وسیله سه مامور پلیس سفید پوست با اعتراض هایی در فرانسه همراه شد.

مکرون پیش‌تر در مصاحبه با Brut گفته بود اتهاماتی که درباره محدودیت آزادی‌ها - ناشی از این لایحه- مطرح می‌شود یک دروغ بزرگ است؛ وی افزوده ما مجارستان یا ترکیه نیستیم.  مکرون همچنین گفت برخی افراد پلیس دست به خشونت می‌زنند اما نباید کل نیروهای پلیس را متهم کرد.

این اظهارات امانوئل مکرون درحالی است که دولت وی چندی پیش به بهانه قتل یک معلم فرانسوی که کاریکاتورهایی اهانت‌آمیز را به نمایش گذاشته بود ، کارزار اسلام‌ستیزی گسترده‌ای راه انداخت و در راستای آن ده‌ها نهاد اسلامی و مسجد  تعطیل و چندین شخصیت مسلمان نیز بازداشت شدند.

ارسال نظرات