۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۷۲۹۹۱
حجت الاسلام لک زایی تبیین کرد؛

تئوریزه کردن تسلیم؛ منطقی قجری

تئوریزه کردن تسلیم؛ منطقی قجری
کارشناس دینی گفت: در تاریخ حکومت قاجار و پهلوی نویسندگان و متفکرانی وجود داشته اند که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم تسلیم بودند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به همت ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی پنجاهمین نشست از سلسله نشست‌های «انقلاب اسلامی؛ مخاطرات امروز و فردا» با موضوع جایگاه مقاومت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به صورت مجازی با حضور و ارائه حجت الاسلام دکتر رضا لک زایی در دفتر مرکزی ستاد فجر انقلاب اسلامی قم برگزار شد.
 
حجت الاسلام لک زایی با بیان اینکه مفهوم مقاومت در لغت به معنای ایستادگی، تاب آوری و ثبات قدم است، گفت: مقاومت در نگاه رهبر معظم انقلاب تعریف سازه ای و چند ضلعی دارد؛ اگر در راه فتح قله، موانعی وجود داشت و در برابر این موانع راه جدیدی ساخته شده به این عمل مقاومت گفته می شود اما اگر عقب نشینی صورت بگیرد، این عمل مخالف مقاومت خواهد بود.
 
این محقق دینی با اشاره به اینکه مقاومت واکنش طبیعی هر موجود زنده در برابر خطر است، عنوان کرد: اگر بحث مقاومت به این میزان طبیعی و بدیهی است باید دید چرا در طول تاریخ ایران بسیاری از حکومت های به جای مقاومت در مقابل دشمن سرخم کرده و رو به سازش آوردند؟
 
وی با بیان اینکه در تاریخ حکومت قاجار و پهلوی نویسندگان و متفکرانی وجود داشته اند که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم تسلیم بودند، اظهار داشت: به عنوان مثال مترجم ناصرالدین شاه می گوید اگر عقل ما به اندازه افلاطون هم باشد، نمی‌توانیم مانند فرنگی‌ها کشور را اداره کنیم؛ تنها راه ساخت این کشور این است که ما به ضعف خودمان و به فهم فرنگی‌ها ایمان بیاوریم و در همه ابعاد از آنها تقلید کنیم.
 
حجت الاسلام لک زایی به مقاومت امیر کبیر در برابر غرب زدگان اشاره کرد و افزود: امیر کبیر در زمان خود تولید ملی را به راه انداخت؛ در عرصه سماور سازی شخصی را شناسایی و او را از مالیات معاف کرده بود.
 
این محقق دینی ابراز کرد: امیرکبیر کارخانه توپ سازی به راه انداخته بود اما رسانه‌های حکومتی آن زمان دوگانه بین جنگ و غذا را برای مردم مطرح می‌کردند و می‌گفتند آیا شما غذا می خواهید یا توپ؟ نهایتاً کارخانه توپ سازی تعطیل شد و در عین حال جنگ هم اتفاق افتاد.
 
این کارشناس دینی گفت: نویسندگان در حکومت های قاجار و پهلوی با تحقیر هویت ملی به تطهیر غرب می پرداختند و می گفتند: از نظر غربی ها جهان مانند کارخانه ای است؛ آن‌ها اگر ببینند که در گوشه ای از این دنیا کسی یک بخش از کارخانه را تصرف کرده و اجازه پیشرفت نمی‌دهند با نیت کاملا خیرخواهانه و برای تولید و کار، با جنگ آن منطقه را تصرف می کردند.
 
این محقق دینی عنوان داشت: امثال این افراد عقیده داشتند که جنگ غربی ها بر علیه ملت های مظلوم بر اساس تقدیر الهی است و نمی تون در برابر آن ها مقاومت کرد.
 
حجت الاسلام لک زایی با بیان اینکه در دوران پهلوی نیز ترویج تمدن اروپا، تسلیم مطلق غرب شدن، اخذ آداب غربی بدون هیچگونه استثنا، تحقیر هویت ملی با عنوان وطن پرستی کاذب، تفکری بود که از سوی نویسندگان حکومتی به مردم القا می شد، اظهار داشت: بر این اساس ایرانی ها باید به طور کامل عقل را تعطیل می کردند و در ظاهر و باطن فرنگی مآب می شدند.
 
این محقق دینی با اشاره به اینکه مقاومتی که امروز جمهوری اسلامی داعیه دار آن است در برابر تفکری است که در دوره قاجار و پهلوی رایج شده بود، ابراز کرد: در جبهه مقاومت همانطور که بیانیه گام دوم اشاره شده است باید جوانان عزیز بدانند که تمامی راه حل های مشکلات در داخل کشور قرار دارد.
 
این کارشناس دینی ابراز کرد: اینکه کسی فکر کند راه حل مشکلات زانو زدن در برابر دشمن است یک خطای نابخشودنی است؛ راه حل مشکلات اقتصادی توجه به اقتصاد مقاومتی و ویژگی درون زایی و برون گرایی این اقتصاد است؛ ایرانی که با 15 کشور و ششصد میلیون جمعیت، همسایه است در صورتی که از منابع داخلی استفاده کند، تحریم ناپذیر خواهد شد.
 
وی افزود: وقتی خبرنگار هفته نامه تایم در نوفل نوشاتو از امام خمینی(ره) پرسید که شما بدون تحصیلات در اقتصاد جدید، علوم سیاسی و عدم تجربه کار اجرایی در قالب نظام های سیاسی امروز چطور می خواهید حکومت کنید؟ امام خمینی(ره) در جواب فرمود که ما این معادله های جهانی را شکسته ایم و چارچوب های شما را قبول نداریم بلکه چارچوب های جدیدی ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله قرار داده ایم.
 
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ادامه داد: امام خمینی(ره) می فرماید ما حکومتی را بر اساس عدل و مبارزه با ظلم بنا نهاده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک، ساختمان سازمان ملل و دیگر سازمان های جهانی را بر همین اساس اصلاح شود.
 
این محقق دینی با بیان اینکه قانون امروز سازمان ملل قانون جنگل است، عنوان کرد: در دنیای امروز دو مدل علوم سیاسی وجود دارد؛ منطق غربی می گوید ضعیف محکوم به شکست است؛ در حالی که منطق قرآن کریم باطل را از بین رفتنی می داند.
 
این کارشناس دینی اظهار داشت: منطق ورود ایران به ماجرای جنگ سوریه از نگاه سردار سلیمانی در سه منطق انسانی، اسلامی و منافع ملی خلاصه می شود.
 
وی در تبیین منطق انسانی مداخله نظامی ایران در سوریه، گفت: وقتی که یک عده گرگ به جان مردم مظلوم و بی گناه افتاده اند؛ برای انسانی که انسانیت هنوز در او زنده است، تحمل چنین شرایطی امکان پذیر نیست.
 
این کارشناس دینی عنوان کرد: دشمن در حال جنگیدن بود و بعد از تسلط بر هدف اول به دنبال تسلط بر ایران بود و همچنین دشمن اعلام کرده بود که می خواهد در حرم های مطهر بمب گذاری کند و عملا این کار را در حرم امام خمینی انجام داد؛ در چنین شرایطی منطق حکم می کند که درگیری با دشمن در خارج از مرزها بهتر از درگیری با او در داخل کشور است؛ این همان منطق منافع ملی است.
 
حجت الاسلام لک زایی ادامه داد: منطق سوم برای مداخله نظامی در سوریه، منطق اسلامی ماست؛ اسلام به ما می گوید: اگر مظلومی از شما کمک بخواهد و شما به کمک او نشتابید، مسلمان نیستید.
 
این محقق دینی با بیان اینکه مداخله نظامی در دیگر کشورها حتی در رژیم پهلوی نیز وجود داشت و این رژیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جنگ آمریکا با ویتنام شرکت داشت، اظهار داشت: این رژیم در مقاطع مختلف به کمک کردستان عراق، مراکش، عمان، دیکتاتور زئیر، سومالی، اتیوپی و مصر و دیگر حکومت ها رفت و مداخله نظامی انجام داد.
 
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه محل نزاع در بیانیه گام دوم تقابل میان اسلام و استکبار است، ابراز کرد: یکی از رؤسای جمهور آمریکا ایران را محور شرارت خواند؛ رهبر معظم انقلاب در مقابل فرمودند که ما محور مقاومت در برابر شرارت‌ها هستیم؛ آمریکا شیطان بزرگ است به تعبیر شهید محسن فخری‌زاده آمریکا دیو پلیدی که به دنبال سلطه بر جهانیان است.
 
وی با بیان اینکه منطق مقاومت در کلام سیدالشهدا(ع)ساری و جاری است، گفت: سید الشهدا(ع) از زبان رسول خدا(ص) روایت می‌کند که هرکس سلطان جائری را ببیند که با بندگان خدا با ظلم برخورد می‌کند و اقدام عملی در مقابل آن ها انجام ندهد، بر خداوند متعال است که او را به سرنوشت همان ظالم دچار می کند؛ رهبر معظم انقلاب از سلطان جائر به قدرت سیاسی ظالم تعبیر کرده‌اند.
 
حجت الاسلام لک زایی با بیان اینکه سکوت در برابر ظلم به هیچ وجه جایز نیست، عنوان کرد: البته افراد باید با توجه به اقتضائات زمان به مبارزه با ظالم بپردازد.
 
این محقق دینی  اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع) به صفوان جمال که شترهای خود را به هارون الرشید کرایه می داد، فرمود تو در ظلم هارون، شریک هستی اما در عین حال به علی بن یقطین دستور داد که در دستگاه هارون الرشید از ظلم به شیعیان و دیگر مردم جلوگیری کند؛ بنابراین هر کس بر حسب وظیفه خودش باید مقابل سلطان جائر بایستد.
 
این کارشناس دینی ابراز کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) دعوت خود را آشکار کرد، کفار به تهدید و تطمیع پرداخته، به نزد ابوطالب رفتند و از او خواستند که از محمد بخواهد که با آنها کنار بیاید؛ پیامبر(ص) در جواب فرمود اگر خورشید را در دست راست و ما را در دست چپ  من قرار دهند و دست از این کار نخواهم برداشت و مقاومت خواهم کرد.
 
حجت الاسلام لک زایی ادامه داد: نهایت ایستادگی و مقاومت در این جمله پیامبر اکرم وجود دارد؛ پیامبر این مقاومت را در یاران خود مانند ابوطالب نیز سرریز کرد.
 
این محقق دینی تصریح کرد: اگر مسؤولان اهل مقاومت باشند، این فرهنگ در میان مردم نیز جاری می شود؛ همچنان که سردار سلیمانی چنین کاری کرد؛ در ابتدای جنگ ما فاقد سیم ‌خاردار بودیم اما الان دشمن نگران موشک‌های ماست.
 
این کارشناس دینی اظهار داشت: در ابتدای انقلاب، دعوای میان ایران و آمریکا در سفارتخانه آمریکا بود اما الان انقلاب اسلامی به دنبال بیرون کردن آمریکا از منطقه است؛ همه این برکات، ناشی از مقاومت بوده است.
 
حجت الاسلام لک زایی با بیان اینکه نتیجه استقامت در قرآن کریم برقراری عدالت معرفی شده است، ابراز کرد: برقراری عدالت در حوزه ساختارها، قوانین، نظام سیاسی و کارگزاران نیاز به قدرت دارد؛ این قدرت تنها با مقاومت به دست می آید.
 
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال استقامت امت را از پیامبر اکرم(ص) می خواهد، گفت: امام خمینی(ده) می فرماید ما باید کاری بکنیم که از پیامبر(ص) به خاطر عمل ما در برابر خداوند متعال شرمنده نشود.
 
حجت الاسلام لک زایی اظهار داشت: بندگان خدا اگر اهل مقاومت و ایستادگی باشند در دنیا و آخرت امنیت خواهند داشت؛ فرشتگان رحمت الهی بر آنها نازل می‌شوند و وعده آرامش و بهشتی شدن را می دهند؛ ملتی که اهل مقاومت باشد، تبدیل به الگویی برای دیگر ملت‌ها می‌شود.
 
این محقق دینی ابراز کرد: خداوند به ملت اسلام می فرماید که اگر شما در راه خدا دچار خسارت شدید، دشمن نیز دچار سختی و خسارت شده است؛ با این تفاوت که شما در برابر اعمال خود، ثواب و عمل صالح به دست آورده اید اما دشمن چیزی به دست نمی آورد.
 
این کارشناس دینی  ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید چرا بندگان خدا در راه مستضعفین به خدا جهاد نمی کند؟ این نشان می‌دهد که وظیفه ما حمایت از مستضعفین جهان است؛ ما باید در عرصه‌های مختلف از جمله اخلاق، آزادی و قدرت نظامی در قله جهان قرار بگیریم و با شناسایی مستضعفان به حمایت از آنها به طرق مختلف بپردازیم./1350/پ201/ف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
فرماییدمجلس عدالتخواه درجهت امیدبراینکه روزی وروزگاری انزال اصل اخذمالیات حقوق کارمند وکارگر(تنهاسرمایه شان بدون آوردارزش افزوده ازتولیدیافروش) محقق گردد!اقلادرتاییدبودجه نویسی"غلط فعلی"سقف معافیت را10میلیون تومان خط رفاه نسبی؟قراردهندوفواصل ردیفهای مالیات رااصلاح کنندمثلا4تا9همگی10%منصفانه نیست.تشکر(عبداله ایرانپور)
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
چرا دادگاه برادر جهانگیری در بانک گردشگری ، ولی الله سیف در بانک مرکزی و جلسه دوم محاکمه احمد عراقچی برگزار نمیشه؟!!!
0
0