۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۹۶۴۲
مدیر مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ خوزستان:

حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیاز روز جامعه باشند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ استان خوزستان وظیفه اصلی کنونی حوزه های علمیه را پاسخگوی به نیازهای روز جامعه دانست.
حوزه علميه

حجت الاسلام علیرضا شیرنژاد، مدیر مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز اظهارداشت: حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیاز روز جامعه باشند، برای رسیدن به این هدف متعالی، حرکت به سوی تخصصی شدن رشته های آموزشی با توجه به نیازهای جامعه ضروری است، حوزه های علمیه سفیران هدایت بویژه در سطح 3 (کارشناسی ارشد تبلیغ) با در نظر داشتن این هدف برنامه ریزی و تدوین شدند.

وی افزود: با توجه به حوزه های علمیه غنی در استان خوزستان و وجود اساتید برجسته خوشبختانه طلاب از لحاظ تحصیل فقه و اصول فقه در سطح خوبی قرار دارند و تأمین شده اند. در این میان تخصصی شدن برخی رشته های آموزشی ضروری به نظر می رسد. در این بخش رشته تخصصی تبلیغ پیشتاز بوده و برای پاسخگویی به نیاز جامعه گام های موثری برداشته است.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی استان خوزستان به لزوم تأسیس مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ اشاره کرد و گفت: با عنایت ویژه آیت الله موسوی جزایری و اعطای مجوز این مرکز از سوی ریاست مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ حجت الاسلام محمدحسن نبوی و همچنین پیگیری مجدانه حجت الاسلام  حاجتی، مسؤول دفتر نظارت بر حوزه های علمیه استان، مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در آینده باید رشته های کلام، حقوق و سایر رشته های علوم انسانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است به صورت تخصصی در حوزه های علمیه خوزستان راه اندازی شود.

مدیر مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ استان خوزستان در خصوص زیر رشته های تبلیغ اظهارداشت: رشته تبلیغ دارای گرایش های متنوعی از جمله خطابه و منبر، نویسندگی، تبلیغ در داخل و خارج کشور، فیلمنامه نویسی است که با توجه به استعدادهای افراد و با هدف نخبه پروری این گرایش ها ارائه می شود.

وی وظیفه اصلی این مرکز را تربیت مبلغ مورد نیاز جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: در مرحله اول درصد پوشش شهر اهواز و سپس استان خوزستان، کشور و حتی خارج کشور را در نظر خواهیم داشت و امیدواریم با توجه به استعداد های موجود در اهواز و استان این اهداف محقق شود.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی استان خوزستان با بیان اینکه طلاب باید با رویکرد پژوهش محوری وارد میدان شوند، خاطرنشان کرد: پژوهش محوری از نکات اصلی در کارشناسی ارشد تبلیغ است و طلاب با این رویکرد اساسی، در عرصه تحقیق و پژوهش وارد میدان  شوند و ارزیابی نیز بر این معیار استوار خواهد بود.

وی به موضوع ارائه پایان نامه توسط مبلغان اشاره کرد و افزود: ارائه پایان نامه تحصیلی در سطح دو و سه تبلیغ از امور تدوین شده در برنامه آموزشی است و به طور معمول مشکلات فرهنگی، تبلیغی و اعتقادی که در سطح جامعه وجود دارد به عنوان موضوعات پایان نامه تعیین و ارائه می شود و پژوهشگران پس از تحقیق، مطالب خود را ارائه می دهند این مطالب در شورای پژوهش بررسی می شود.

حجت الاسلام شیرنژاد در خصوص شرایط  پذیرش مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ اشاره و ابراز داشت: برای ورود به سطح 3 (کارشناسی ارشد تبلیغ، طلاب سفیران هدایت باید سطح دو را گذرانده باشند و طلاب مدارس علمیه سنتی که موفق به اتمام رشته کارشناسی تبلیغ شده اند نیز می توانند در این مقطع شرکت نمایند.

وی ادامه داد: دروس این مقطع به صورت نظری و عملی است که بخش نظری توسط استاد، تدریس می شود و بخش عملی با کارورزی و پژوهش طلاب به انجام می رسد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی استان خوزستان بر لزوم تربیت مبلغان توانمند تأکید کرد و افزود: تربیت نیروهای زبده در راستای آسیب شناسی رسانه ای بویژه رسانه های صوتی ـ تصویری و جهت دهی دینی و عمق بخشی به فیلم نامه ها از اهداف دیگر این مرکز تبلیغ است.

وی به برگزاری دوره های کارورزی ویژه طلاب این دوره اشاره کرد و گفت: طلاب این سطح برای آماده شدن و ورود مفید تر به جامعه دوره های کارورزی را طی خواهند کرد.

مدیر مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ استان خوزستان، افزود: با توجه به فارغ التحصیل شدن 70 طلبه در هر سال از مدارس علمیه سفیران هدایت، و رو به رشد بودن این روند، توسعه این مرکز امری ضروری است که خوشبختانه با موافقت نماینده ولی فقیه در استان و پیگیری حجت الاسلام حاجتی، مکانی برای فعالیت‌های این مرکز در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه ارتباط موثر حوزه علمیه با مساجد موجبات موفقیت های فراوانی شده است، اظهار داشت: با توجه به فعالیت طلاب در مساجد و حاشیه شهر و ارتباط مستمر و موثر با نسل جوان و نوجوان، می توان گفت که تمامی فارغ التحصیلان تبلیغ در سطح جامعه در حال فعالیت‌اند و علومی را که تحصیل کرده اند به کار می گیرند و در برنامه ریزی های فرهنگی از معلومات تخصصی خود بهره می برند، این ارتباط موثر حوزه علمیه با مساجد سبب موفقیت شایان ذکری را فراهم آورده و استان خوزستان نخستین استانی است که توانسته سطح سه تبلیغ را ارائه نماید.

حجت الاسلام شیرنژاد در ادامه به استقبال طلاب از این مرکز اشاره کرد و افزود: استقبال طلاب از مرکز تخصصی تبلیغ بسیار خوب بوده است و ما با توجه به کمبود فضای آموزشی و استقبال فراوان طلاب، برخی از داوطلبان را به صورت غیر حضوری گزینش می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه تأمین اساتید این مرکز گفت: با توجه به سطح علمی بالای استادان استان، می توان گفت 75 درصد مدرسان این مرکز از فضلای حوزه علمیه خوزستان انتخاب شده‌اند./ت302
ارسال نظرات