۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۸۱۳۸
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

حوزه های علمیه به طور جدی در تدوین محتوایی دروس علوم انسانی ورود کنند

خبرگزاری رسا ـ رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تأکید کرد: حوزه های علمیه در زمینه تدوین محتوای دروس علوم انسانی فعالیت های جدی انجام داده و در این زمینه با ارایه الگوهای کاربردی به نظام آموزشی کشور کمک کنند.
حوزه های علمیه به طور جدی در تدوین محتوایی دروس علوم انسانی ورود کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر قدسی پور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در هفتمین همایش حوزه و تحول که 24اسفندماه در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد گفت: حوزه های علمیه در زمینه تدوین محتوای دروس علوم انسانی فعالیت های جدی انجام دهند و در این زمینه با ارایه الگوهای کاربردی به نظام آموزشی کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سلول های بنیادی ما جزو ده کشور برتر جهان دراین حوزه هستیم و در زمینه هوا و فضا و ساخت موشک ماهواره بر جزو کشورهای برتر جهان هستیم در حالی که قبلا به دلیل عدم ساخت موشک ماهواره بر کشور روسیه ماهواره مصباح ما را پس از تأمل و انتظار طولانی ما به فضا پرتاب نکرد که اکنون با توجه به ساخت این موشک ماهواره بر مشکل کشور در این زمینه حل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر با اشاره به رشد چشم گیر تعداد دانشجویان کشور گفت: تعداد دانشجویان قبل از انقلاب حدود 60هزار نفر بود در حالی که اکنون ما حدود سه و نیم میلیون دانشجو داریم که این رشد و تعالی تعداد دانشجویان بسیار خوب و افتخار آمیز است.

وی با بیان این که از تعداد سه و نیم میلیون دانشجوی کشور نیمی از آنها در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند افزود: این تعداد بالای دانشجویان علوم انسانی نشان دهنده ظرفیت بالقوه کشور در این زمینه است و اهمیت این علوم در کشور ما را نشان می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتظارات از حوزه های علمی گسترش یافته است افزود: امروزه در عرصه تولید علم در جهان و عرصه های جدیدی که ایجاد شده انتظارات از حوزه های علمیه بالا رفته است.

وی افزود: پس از انقلاب و در سال های اخیر به ویژه در سال هایی که در آن به سر می بریم تحولات علمی گسترده ای در جمهوری اسلامی رخ داد، که بسیار خوب و شایسته تقدیر است به گونه ای که بصورت صریح و روشن می توان ادعا کرد ما در زمینه های مختلف در سطح جهان صاحب حرف و رتبه هستیم.

قدسی پور تصریح کرد: در نمایه های علمی که در سطح بین المللی منتشر می شود به رشد و شتاب علمی جمهوری اسلامی در این 30 ساله اذعان شده که این اعتراف برای ما مایه غرور و افتخار است که البته در این اعترافات همه این پیشرفت ها به مساله هسته ای نسبت داده شده است.

قائم مقام دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نمونه هایی از پیشرفت های جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف را نام برد و گفت: در زمینه نانو، ما سه سال است که در جهان اسلام صاحب رتبه اول هستیم و در این رشته به رتبه 16 در سطح جهان رسیده ای در حالی که طبق برنامه توسعه کشور قرار بود، در سال 1394 ما در رتبه پانزدهم جهان باشیم که با این روند تا آن سال ما به جایگاه خوبی دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به اهمیت علوم انسانی در کشور ما گفت: به رغم این اهمیت محتوای دروس علوم انسانی بومی و اسلامی نیست و ما در این زمینه ضعف های جدی داریم و عمده دروس ما در علوم انسانی را علوم غربی تشکیل می دهند.

قدسی پور با اشاره به اینکه دروس علوم انسانی باید با تأسی مبانی اسلامی و دینی تدوین شوند یادآور شد: در زمینه اصلاح محتوای دروس علوم انسانی حوزه های علمیه با ارائه الگوهای کاربردی و دروسی باید فعالیت های جدی انجام دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در عرصه علوم سیاسی و نحوه حکومت داری از دیدگاه اسلام ما مبانی دین اسلام را ارایه نکرده ایم تا علاقه مندان بدانند اسلام چه نگرشی نسبت به حکومت دارد. در حالی که حوزویان ما این پتانسیل و ظرفیت بالا را دارند که این مبانی را بر اساس اصول اسلامی مطرح کنند.

قدسی پور به تاریخچه علم اصول فقه اشاره کرد و گفت: این علم که جزو علوم پایه ای و اصیل در اسلام محسوب می شود دوران های متعددی را در اسلام پشت سر گذاشته تا به رشد و تکامل دست یافته است بنابراین تدوین یک علم در مدت کوتاه ممکن نیست و یک علم قوی و ریشه دار باید زمان های متعددی را پشت سر بگذارد تا قوام پیدا کند و ماندگار شود./968/پ202/ص


ارسال نظرات