۲۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۷۹۳۵۰
آیت الله مکارم شیرازی:

علم بی اخلاق نه تنها ارزشی ندارد بلکه خطرناک است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: فرهنگ حوزوی امتیاز است و طلاب باید سعی کنند این فرهنگ را حفظ کنند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، چهارشنبه شب در دیدار قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن و مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم حفظ فرهنگ حوزوی خطاب به طلاب حاضر تصریح کرد: سعی کنید فرهنگ حوزوی را حفظ کنید، فرهنگ حوزوی امتیاز است و طلاب باید درس را برای کسب علم و نه مدرک بخوانند.

وی با بیان اینکه فرهنگ حوزه باید با فرهنگ دانشگاه متفاوت باشد تاکیدکرد: فرهنگ دانشگاه و مدرک گرایی و ...برخاسته از غرب است و برای خودشان خوب است اما در حوزه باید فرهنگ حوزوی و روابط استاد و شاگرد حفظ شود.

این مرجع تقلید در ادامه پشتکار، نظم و خلوص نیت را سه عامل موفقیت برای هر انسانی ذکر کرد و گفت: باید خواب، بیداری، عبادت، مطالعه و ... منظم باشد و در کارها خسته نشوید تا به موفقیت برسید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مکتب اهل بیت(ع) و تشیع روز به روز در دنیا در حال گسترش است، عنوان کرد: دشمنان فهمیده اند که اسلام شیعی برای منافع نامشروع آنها خطرناک است به همین دلیل مشغول فعالیت علیه شیعه هستند و سم پاشی و ایجاد شبهه می کنند و تعداد بسیار زیادی سایت علیه شیعه درست کرده اند .

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه وهابیون یکی از ابزار دشمنان برای فعالیت علیه شیعه است، ادامه داد: اخیرا در یکی از سایت هایشان مدعی شده بودند که حضرت علی(ع) مولود کعبه نیست در حالی که یکی از بزرگ ترین دانشمندان آنها در مستدرک صحیحین می گوید اخبار تولد علی(ع) متواتر است و مدارک و اسناد زیاد دیگری نیز آن را تایید می کنند.

وی افزود: ما نباید در مقابل این هجمه ها منفعل باشیم بلکه باید در مقابل آنان بایستیم و معارف اهل بیت(ع)، آیات ولایت، تاریخ تشیع و مهدویت و ... را به خوبی یاد بگیریم و به این شبهه ها پاسخ دهیم و مطمئن باشید که منطق شما از آنان قوی تر است و این مطلب را از روی تعصب نمی گویم بلکه از روی تجربه بیان می کنم.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز تخصص تفسیر و علوم قرآن از 20 سال قبل اظهارداشت:من با تجربه ای که در نوشتن تفسیر نمونه و موضوعی داشته ام برایم ثابت شده است که هرچه هست در قرآن است، علوم قرآنی غوغا می کند و برکات زیادی دارد همان طور که حضرت علی(ع) می فرمایند اگر قرآن را داشته باشید فقیر نمی شوید حتی اگر هیچ مالی نداشته باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) عالمان را به سه دسته تقسیم می کنند، برخی علم می آموزند تا با دیگران مراء و جدال کنند و برخی علم می آمزند تا بر دیگران برتری بجویند که هر دو گروه از دید امام مورد نفرین هستند اما گروهی علم را برای فقه و عمل می آموزند و آنان کسانی هستند که خدا در زندگی فردی و اجتماعی آنها مشاهده می شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه براساس روایتی از پیامبر(ص)، خداوند، ملائکه، موجودات آسمان و زمین و حتی مورچه های درون لانه و ماهیان دریا بر کسانی که علم می آموزند درود می فرستند بیان کرد: حضرت علی(ع) فرموده اند بالاترین علم این است که انسان میان اخلاق خوب و بد تشخیص دهد و خوبش را بگیرد و بدش را رها کند.

وی افزود: به موازات کسب علم باید اخلاق نیز پرورش یابد زیرا علم بدون اخلاق نه تنها ارزشی ندارد بلکه خطرناک هم هست و در طول تاریخ علمای بدون اخلاق چه خطرهایی آفریده اند.

این مرجع تقلید تاکیدکرد: یک فرد عامی با حداقل تقوا هم می تواند خودش را حفظ کند اما یک دانشمند باید تقوای زیادی داشته باشد تا از خطرها حفظ شود./925/پ202/ج

 

ارسال نظرات