۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۸۱۶۹۱
اندیشمند ایرانی:

ما در عرصه فرهنگ محتاج برنامه ریزی استراتژیک هستیم

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند ایرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: ما در عرصه فرهنگ محتاج برنامه ریزی استراتژیک فرهنگی معطوف به فرهنگ مهدویت هستیم.
ما در عرصه فرهنگ محتاج برنامه ریزی استراتژیک هستیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی میرزا محمدی، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، عصر امروز در کمیسون تخصصی ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به ارائه مقاله «راهبردهای تولید، انتقال و بازخورد فرهنگ مهدویت» پرداخت و گفت: امروز در بحث مهدویت در مهندسی فرهنگی کشور جایگاهی انکارناپذیر دارد.

وی افزود: مهندسی فرهنگی در عرصه مهدویت را می‌توان معطوف به شیوه طراحی و عملیاتی کردن نظام‌های ارزشی یک جامعه معرفی کرد به طوری که این روش مهندسی متضمن ترویج و تعمیق باورها و ارزش های دینی توده جامعه باشد.
میرزا محمدی خاطر نشان کرد: متاسفانه نبود استراتژی واحد فرهنگی بزرگترین معضل و ویروس در حوزه مدیریت راهبردی فرهنگ کشور است به نظر می‌رسد آموزه مهدویت متشکل از عناصر فرهنگزا، این پتانسیل را در درون خود دارد که راهبری اجتماعی و مهندسی نظام فرهنگی کشور را به عهده گیرد.

وی یادآور شد: ما در عرصه فرهنگ محتاج برنامه ریزی استراتژیک فرهنگی معطوف به فرهنگ مهدویت هستیم. برنامه‌ریزی استراتژیک به برنامه‌ای گفته می‌شود که خطوط کلی برنامه‌های آینده، نیز سیر کلی حرکتها تا رسیدن به اهداف ایده‌آل را مشخص نماید.

این پژوهشگری ایرانی اظهار داشت: بر اساس مدلی که برای راهکارهای فرهنگی گسترش فرهنگ مهدویت ارایه می شود نیز باید بتوان نتیجه گیری هایی درباره اشاعه فرهنگ مهدویت در سطوح مختلف اجتماعی و فردی به عمل آورد.
وی با اشاره به راهبردها و راهکارهای تولید ، انتقال و بازخورد فرهنگ مهدویت گفت: در این مرحله لازم است که مفاهیم مهدویت توسط اهل فن و حکما تدوین شود. احادیث معتبر و اسناد دست اول جمع آوری شده و در دایره المعارفی تدوین شود. البته چنین کاری انجام شده است ولی بازنگری در آن ضروری است.

این پژوهشگر اسلامی اظهار داشت: در تعامل رسانه ای بررسی نگرش ها و عواطف در بازخورد فرهنگ مهدویت عملی است؛ ولی در این شیوه عملا کنترل موانع احتمالی شاید چندان عملی نباشد چراکه ابزارهای رسانه ای آن از کنترل خارج است.

وی در پایان تهیه نقشه جغرافیایی گسترش فرهنگ مهدویت و مدنظر قرار دادن کشورهای هدف و برنامه‌ریزی در این راستا، استفاده بهینه از فضای مجازی اینترنت در اشاعه فرهنگ مهدویت با پرورش نیروهای خلاق، استفاده از زبان‌های خارجی مختلف برای گسترش فرهنگ مهدویت و تحول در آموزش زبان‌های خارجی در جهت پرورش مترجمان خبره و مسلط به فرهنگ مهدویت و حمایت از پژوهش‌های بین فرهنگی برای اشاعه بهتر فرهنگ مهدویت را از راهکار علمی در این راستا برشمرد./920/پ202/ص

ارسال نظرات