۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۸۹۰۷۳
کارشناس ادیان ابراهیمی؛

تأسیس یک نهاد بزرگ و فراگیر مشاوره ادیان از سوی حوزه علمیه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس ادیان ابراهیمی، تأسیس یک نهاد بزرگ و فراگیر مشاوره از سوی حوزه علمیه و ارائه مشاوره های ادیان در راستای حل مشکلات روحی و معنوی مردم را از ضرورت های مقابله با ترویج ادیان و فرق انحرافی دانست.
مسيحيت


حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی، کارشناس ادیان ابراهیمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: ترویج مکاتب، ادیان، مذاهب و نحله های انحرافی در قالب و ابزارهای گوناگون عملیاتی شده است.

وی در ادامه افزود: استفاده از ماهواره، اینترنت و موبایل، تبلیغ رخ به رخ، راه اندازی شبکه های مجازی، ارتباطات پیامکی، ساخت برنامه های پر بیننده چند زبانه، نرم افزارها و ابزارهای چند رسانه ای بخشی از ابزار و روش های این گروه های منحرف است.

این کارشناس ادیان ابراهیمی اظهار داشت: در این میان رویکرد کلی برنامه های تبلیغی دشمن ، رویکرد شخص محوری و رخ به رخ است و از حالت تبلیغات گذشته شان که به صورت فعالیت جذب گروهی بود فاصله گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال در گذشته مبلغان بهایی و مسیحی برای ایجاد چت روم های اختصاصی و رسمی سرمایه گذاری می کردند؛ اما اکنون به صورت انفرادی به اتاق های گفتگوی اسلامی رفته و از بین کاربران مختلف شیعه، گزینه های مورد پسند خود را به صورت ویژه شناسایی و جذب کرده و با برقراری ارتباط شخصی او را به سمت اهداف باطلشان منحرف می کنند.

حجت الاسلام طباطبایی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که برنامه ریزی اصلی در جنگ فرقه ای و نرم معاصر ، در راستای اندیشه های مشرکانه، بی دینی، آموزه های بی خدایی، آیین های غیر الهی و مبانی پست مدرنیسم است؛ از این رو جنگ های فرقه ای و بین الادیانی همه در این راستا پشتیبانی و سازماندهی می شوند.

وی تأکید کرد: افراد تأثیر گذار و مدیر مورد هدف فرقه های ضاله و ادیان تحریف شده هستند و ملاک هایی همچون اعتیاد یا تحصیلات مورد نظر آنان نیست؛ از این رو افرادی را مورد شکار خود قرار می دهند که شخصیت هایی تاثیر گذار و مدیر باشند.

این کارشناس ادیان ابراهیمی تصریح کرد: از این رو است که اگر متوجه شوند شخص معتادی می تواند در امر تبشیر و تبلیغ فرقه ای، گروهی را مدیریت کند، برای او سرمایه گذاری کلانی کرده و وی را مورد حمایت قرار می دهند.

وی ادامه داد: همچنین افراد کم سواد و آسیب دیده روحی، دارای مشکلات اجتماعی و طرد شدگان جامعه بیشتر در معرض این گونه مکاتب انحرافی قرار دارند.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به این که هر مکتب انحرافی ابزار خاص و برجسته ای برای تبلیغ خود دارد ابراز داشت: ندای تحری حقیقت، جهانی بودن، محبت، موفقیت، هنر، شبه عقلانیت، رویا و خرافه، مکاشفات و خرق عادات و مانند آن از ابزار های تبلیغ ادیان منحرف و فرقه های ضاله است.

وی با اشاره به این که فرایند تغییر عقیده در شخص، فرایندی دو سویه است تأکید کرد: یک سوی این فرایند ناتوانی برخی از مبلغان و نهادهای اسلامی در تبیین جامع و متناسب با نیاز، اسلام ناب و سوی دیگر آن شناسایی خلأهای شخصیتی فرد آسیب دیده، از جانب مکاتب انحرافی است و آنان از همان منفذ و خلأ، به جذب افراد مدنظر خود می پردازند.
وی تصریح کرد: لازم است نهادهای تبلیغی اسلامی در این زمینه، بسترهای پژوهشی و نرم افزاری لازم را فراهم آورند و همچنین در عرصه عمل اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: به عنوان مثال تأسیس یک نهاد بزرگ و فراگیر مشاوره از سوی حوزه علمیه قم، برای ارائه مشاوره های ادیان در راستای حل مشکلات روحی و معنوی مردم، می تواند کمک شایانی باشد زیرا مراکز مشاوره دینی کنونی، ظرفیت های لازم را برای پاسخگویی به همه مخاطبان ندارند.

وی ادامه داد: در این گونه مشاوره ها هم مشکلات شناسایی می شوند و برای آن ها برنامه ریزی تبلیغی صورت می گیرد و هم این که حمایت های معنوی لازم در ارتباط های فردی ، انجام خواهد شد.
حجت الاسلام طباطبایی اضافه کرد: مساله دیگر این است که ما در برخی عرصه ها مانند عرصه هنر، کمبودهای بسیار داریم؛ در برخی موارد نیز کمبودی وجود ندارد اما آثار و منابع ناشناخته اند، در همه این ها لازم است ، کمبودها جبران شود. /919/ت302/ع

ارسال نظرات