۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۹۱۵۳۹
آیت الله کعبی:

هالیوود، اسلام ستیزی را در دستور کار خود قرار داده است/ فلسفه هنر اسلامی باید تدوین شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تفاوت های بنیادین و اساسی هنر از دیدگاه غرب و اسلام، خواستار تدوین فلسفه اسلامی هنر شد.
آيت الله کعبي  آيت الله کعبي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز شنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی که در دانشکده صدا و سیمای قم برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر خم و دهه ولایت، به تبیین شاخص های فیلم دانشجویی و طلبگی پرداخت و گفت: باید در عرصه تبیین و نشر احکام اسلامی و ارزش های ولایی حرکتی جهادی و همتی مضاعف صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش و تاثیر هنر و تصویر در عصر کنونی تصریح کرد: اگر هنر به درستی مهندسی و هدایت شود بسیار مؤثر، مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، تدوین فلسفه اسلامی هنر را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: اسلام با غرب در خصوص این مساله تفاوت دیدگاه های بنیادین دارد و این مساله باید مورد توجه باشد.

این استاد حوزه علمیه قم، با تبیین تفاوت دیدگاه های غرب و دین اسلام در خصوص هنر و فیلم، ابراز داشت: هنر اسلامی فطرت گرا، اما هنر غربی طبیعت گرا است، توجه به انعکاس ارزش ها و باورها در هنر اسلامی اصل است، اما هنر غربی با پدیده ها و رفتارهای اجتماعی سروکار دارد.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت های دانشکده صدا و سیما تولید دانش های رسانه ای و تدوین فلسفه هنر اسلامی و تبیین دقیق مرزها، معیارها و استخراج روش های کارآمد در خلق آثار هنری شایسته است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: اگر فلسفه هنر اسلامی به خوبی تدوین شود، هدایت، حمایت، نظارت و مدیریت رسانه و هنر در چارچوب فلسفه هنر اسلامی به ویژه در عرصه فیلم قابل تحقق است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، استوار بودن بر صدق و حقیقت را شاخصه دیگر هنر اسلامی عنوان و تصریح کرد: هنر غربی در صدد و تکاپوی افسانه ها است در حالی که هنر اسلامی خلق معنویت و تعالی را جستجو می کند، اما هنر غربی در منجلاب فساد و تباهی گیر افتاده است.

وی در ادامه آشنایی حداقلی هنرمندان و فیلم سازان با مبانی دین را ضروری و مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما باید به سمت فیلم سازان متدین حرکت کنیم و نقش دانشکده صدا و سیما در این راستا ممتاز و برجسته است.

آیت الله کعبی ادامه داد: فیلم سازان متدین خالق آثار و فیلم های بسیار خوب و ماندگاری شده اند و باید توجه داشت که یک فیلم ساز آشنا به مبانی دین می تواند کارهای بسیار خوبی انجام دهد و آثار فاخری را تولید کند.

وی در ادامه تصریح کرد: حوزه نمی تواند برای ابلاغ دین نسبت به عرصه هنر، سینما و فیلم بی تفاوت باشد و بی تفاوت هم نیست و با حساسیت تولیدات هنری و عرصه فیلم و سینما را دنبال می کند و در جای خود هشدارها و انذارهای لازم را می دهد.

با بخشنامه نمی توان فیلم ساز را ملزم به رعایت هنجارها کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری لزوم رعایت باورها، هنجارها و الگوهای اسلامی را از دیگر امور مهم در فیلم سازی عنوان کرد و گفت: فیلمی که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می شود باید با فیلمی که در هالیوود و یا سایر سینماهای جهان ساخته می شود، متفاوت باشد و اگر فیلم ساز غیرت و همت دینی نداشته باشد با بخشنامه نمی توان او را ملزم به رعایت این هنجارها کرد.

وی لزوم توجه به حلال و حرام فقهی در فیلم سازی را اصل مهم دیگر عنوان کرد و بیان داشت: لزوم رعایت مصالح عمومی در ایده های فیلم سازی، لزوم صیانت از فرهنگ عمومی و پرهیز از هنجار شکنی و مقابله با تهاجم فرهنگی و امپریالیسم هالیوودی از دیگر بایسته های عرصه فیلم سازی کشور است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه هالیوود اسلام ستیزی را با زبان هنر در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در تولیدات و محصولات هالیوود تلاش شده است که از اسلام و مسلمانان چهره ای عقب مانده و غیر معقول ارائه شود.

این استاد حوزه علمیه قم، نقش فیلم سازان دینی در مقابله با هجمه همه جانبه سینمای هالیوود را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: در عرصه فیلم، هنر و سینما ما به یک همت و تلاش بسیجی نیاز داریم تا بتوانیم در برابر موج اسلام ستیزی هالیوود ایستادگی کنیم.

نظام جامع تعامل رسانه و روحانیت تدوین شود

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، توجه به راهبردها و سیاست های کلی مقام معظم رهبری در خصوص هنر، سینما و فیلم، عرضه حقایق و دستاوردهای انقلاب اسلامی به زبان هنر، توجه به فیلم دفاع مقدس را از دیگر شاخص های مهم عرصه هنر و سینما ارزیابی و بر ضرورت تدوین نظام جامع تعامل رسانه و روحانیت تاکید کرد.

وی تاکید کرد: معرفی چهره حقیقی و واقعی روحانیت به زبان هنر و فیلم امری ضروری است، اما شایسته است در این راستا از حوزویان مشاوره و راهنمایی های لازم صورت بگیرد.

آیت الله کعبی در پایان ابراز داشت: حوزه و روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آماده است در یک ساز و کار تعریف شده و با سیاستگذاری لازم، به تعامل بایسته حوزه، روحانیت و رسانه شتاب ببخشد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات