۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۹۷۴۱۴
حجت الاسلام ذوالنور خبر داد؛

شناسایی بیش از 4500شهید روحانی در کشور

خبرگزاری رسا ـ جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، به نقش یادواره‌های شهدا در سراسر کشور اشاره کرد و بیان داشت: طبق آمار بنیاد شهید 2 هزار و 766 شهید روحانی در کشور شناسایی شده بود، اما با برگزاری یادواره شهدا این آمار به 4 هزار و 500 شهید روحانی افزایش یافته است.
مجتبي ذوالنور حجت الاسلام ذوالنور
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: با پایان جنگ، میدان جدیدی برای نبرد با دشمن شکل گرفته است و در این جنگ پنهان فرهنگی، رسالت روحانیت بیش از گذشته است.

وی خاطر نشان کرد: روحانیت در عرصه‌های خون و خطر همواره پیشتاز بوده‌ است و این عامل سبب شده است که با وجود تبلیغات گسترده روانی دشمن علیه روحانیت، مردم همچنان با رهبری روحانیت به پیش ‌روند.

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، تصریح کرد: ناکارآمدی تبلیغات دشمن به این دلیل است که روحانیت در دفاع از اعتقادات، باورها و ارزش‌های مردم خود را سپر کرده ‌است و این پیام را برای دشمن دارد که مردم و روحانیت جدا از هم نیستند.

بیش از 4500شهید روحانی در کشور شناسایی شدند

وی به نقش یادواره‌های شهدا در سراسر کشور اشاره کرد و بیان داشت: طبق آمار بنیاد شهید 2 هزار و 766 شهید روحانی در کشور شناسایی شده بود، اما با برگزاری یادواره شهدا این آمار به 4 هزار و 500 شهید روحانی افزایش یافته است.

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: علت اصلی تغییر آمار شهدای روحانی، عدم استفاده از نام و نشان روحانیان توسط این شهدای گرانقدر بوده است که در قالب کاروان‌های بسیجی به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند.

هفت نقش اساسی روحانیان در جامعه

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که روحانیت با حضوری تاثیرگذار و پرشور بیش از 100 نقش اساسی در راهبری در دفاع مقدس داشته است به هفت نقش و برجسته روحانیت در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: نخست، هدایت جنگ که در این جایگاه وجود مقدس حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبر، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقش روحانیت در هدایت جنگ را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه سخنان خود، خاطر نشان ساخت: دومین نقش اساسی روحانیت، سمت‌ها و مسئولیت‌های فرهنگی بود بدین معنا که روحانیون با ترویج فرهنگ جهاد و شهادت و تبلیغ ارزش‌ها و اعتقادات دینی و مذهبی در بالا بردن توان معنوی رزمندگان نقشی اساسی داشتند.

وی بیان داشت: سومین نقش محروی روحانیت، این که برخی از روحانیان با تسلط بر تاکتیک‌های جنگی و شیوه‌های نوین عملیاتی، فرماندهی و طراحی نقشه‌های جنگ را برعهده داشتند.

حجت الاسلام ذوالنور، در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: چهارمین نقش اساسی، حضور تبلیغی در بین رزمندگان بود و روحانیون همچنین با ارتباط نزدیکی که با رزمندگان داشتند با حضور در تجمع‌های دوستانه، مباحث اعتقادی و دینی را مطرح و با این عمل، فضای معنوی و اعتقادی جبهه‌ها را تقویت می‌کردند. 

وی افزود: پنجمین محور اساسی روحانیت، ایراد سخنرانی در جمع مردم است که عده‌ای از روحانیون در خارج از میدان‌های نبرد با ترویج فرهنگ جهاد و شهادت در بین مردم، سبب تمایل مردم به حضور در جبهه‌های جنگ برای دفاع از دین و مقدسات اسلامی می‌شدند. 

وی اضافه کرد: ششمین نقش محوری روحانیت، حضور رزمی است که جمع کثیری از روحانیون به صورت گمنام و ناشناس در پوشش لباس رزم، سلاح به دست، در آرایش جنگی عملیات‌ها قرار می‌گرفتند.

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، در ادامه سخنان خود، خاطر نشان کرد: هفتمین نقش مهم و برجسته روحانیان در دوران دفاع مقدس، نقش رزمی و تبلیغی بود و برخی از روحانیون با پوشیدن لباس رزم و روحانیت بار معنایی خاصی را در میدان‌ها ایجاد کرده و شهدای تنگستان از این دسته بودند. 

وی شهید شریف قنوتی را نخستین شهید روحانی خوزستان در جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت: شهدای روحانی و طلبه استان در طول حماسه هشت سال دفاع مقدس در رسته‌ها و بخش‌های مختلف پشتیبانی، رزمی، تبلیغی و فرماندهی فعالیت داشته‌اند.

روحانیت سپر بلای مردم در برابر توطئه های دشمن است

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، افزود: 4هزار و 500 شهید روحانی در سطح کشور شناسایی شدند که همیشه سپر بلا و فدای مردم بودند و رمز ماندگاری روحانیت و پیوند عمیق مردم و روحانیت همین امر بوده است چراکه حضور روحانیون و طلبه‌ها در کنار رزمندگان در جنگ هشت ساله دفاع مقدس تبلیغات منفی دشمن را خنثی می‌کرد.

وی ادامه داد: روحانیان و طلبه‌ها در دفاع از کشور و کنار و دوشادوش مردم حضور داشتند و امروز که سلاح جنگ تغییر کرده و هدف دشمن اضمحلال انقلاب اسلامی است، نقش روحانیت در مبارزه با جنگ نرم و مقابله با دشمنان نظام بسیار مهم و سنگین است و امیدواریم که به خوبی از خون شهداء پاسداری کنیم و مواظب باشیم که خون شهدا فرش راه ما نشود.

حجت الاسلام ذوالنور گفت: 124رادیو از اول انقلاب به 12زبان و میلیون‌ها سایت و شبکه ماهواره‌ای به جان انقلاب افتادند و علیه این نظام تبلیغ کردند، گروه‌های ملحد و مزدور را تحریک و تجهیز کردن و به جان مردم انداختند، 16 هزار نفر را در کشور ترور کردند و جنگی نابرابر و ناخواسته را بر ما تحمیل کردند و استکبار با همه توان و قدرت خود بر علیه انقلاب اسلامی فعالیت کرد و اما با توکل به خدا، با استفاده از رهنمودهای امام خمینی(ره)، تبعیت از مقام معظم رهبری و با ایستادگی، هوشیاری و بیداری مردم توطئه‌های آنها خنثی شد و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی در دنیا می‌درخشد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف علمی رشد و پیشرفت کرد و امروز جزء 11کشور دنیا است که چرخه کامل سوخت دارد، در علوم ژنتیکی و لیزر جزو 13 کشور اول دنیاست، در انواع نانو در دنیا صاحب حرف است و المپیادها محل شکوفایی و تاخت و تاز جوانان ایران اسلامی است و هر عرصه‌ای را نگاه می کنیم و اتفاق بزرگی افتاده همه اینها به برکت خون شهدا است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دانشمندان ایران اسلامی با تحریم و درهای بسته به روی آنها توانستند در زمینه‌های مختلف صاحب حرف باشند و این امر به برکت اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است؛ دشمنان انقلاب اسلامی امروزه با استفاده از انتخابات، دموکراسی و حقوق بشر سعی می‌کنند بین مردم شکاف ایجاد کنند و مردم را آرام آرام از فرهنگ ارزش‌های خود دور کنند.

مهم‌ترین سلاح ملت در جنگ و تهدیدات نرم عنصر بصیرت است

وی با بیان این که مهم‌ترین سلاح ایران اسلامی در جنگ و تهدیدات نرم، عنصر بصیرت است، خاطرنشان کرد: جنگ، جنگ نرم است و این جنگ جنگی سخت و دشوار است، چراکه در این جنگ، دشمن شناخته شده نیست، اما در جنگ سخت دشمن مشخص بود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود، ابراز داشت: جبهه دیروز ما شفاف بود و همه فکر مجسم در مقابل اسلام بودند اما امروز علم روشنگری و بصیرت باید بر دوش روحانیت اهتزاز باشد و مسیر را برای عده‌ای که ممکن است دچار تردید باشند، روشن کنند./945/ت301/ص
ارسال نظرات