۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۳
کد خبر: ۳۱

در بیست و هفتمین جشنواره فجر؛

رسا، سرویس فرهنگی ـ هیات داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر با معرفی آثار برتر در موضوع روحانیت و سینما، جایزه ویژه این دفتر را به فیلم «اخراجی های دو» و «به کبودی یاس» اختصاص داد
در بیست و هفتمین جشنواره فجر؛

 به گزارش خبرگزاری رسا، براساس نظر هیات داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، لوح سپاس و 15 سکه بهار آزادی به جواد اردکانی نویسنده و کارگردان فیلم «به کبودی یاس» به خاطر نگاه ویژه به شایستگی ها و جایگاه روحانیت داده می شود.


همچنین لوح تقدیر و 7 سکه بهار آزادی به فخرالدین صدیق شریف بازیگر فیلم «اخراجی ها 2» به خاطر ارائه باورپذیر و ملموس نقش روحانی در فیلم «اخراجی ها 2» و نیز مجموعه بازی های او در نقش روحانیت در دیگر آثار داده می شود.


به گزارش واحد اطلاع رسانی و خبر نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران، هیأت داوران این دفتر در بیانیه ای با سپاس وافر از اهتمام و همت سینماگران ایران درجشنواره فیلم فجر عنوان کرده است : «حضور روحانیت در سینما، بخش کوچک... اما اساسی از تعامل روحانیت و سینماست.»


به عقیده هیات داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، روحانیت به عنوان یک قشر مؤثر اجتماعی، نباید دور از دوربین سینما قرار گیرد و صد البته این حضور، بایستی به دور از تصنع و تکلف، غیر دستور و بخشنامه ای واقعی و ملموس، عمیق و غیر سطحی و متناسب با ابعاد متنوع کارکردی آن باشد.


دراین بیانیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، فرصت الفت سینما را با جامعه دینی ایران فراهم ساخت خاطرنشان شده است: سینما که در دهه های متوالی ، نمادی از فساد و حاکمیت فاسد بود، با پیروزی انقلاب اسلامی ، مشروعیت یافت و جامعه دینی و روحانیت آن را پذیرا گشت و این اتفاق مبارک، از یکسو با حضور نسل انقلاب در عرصه هنر هفتم خود را نمایاند و از سوی دیگر، جامعه دینی مخاطب سینمای ایران شد.


هیات داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تعامل روحانیت و سینما، حیطه هایی وسیع را بر می تابد یاد آور شده است: از جمله مهم ترین این تعامل ، گفت و شنودهای کارشناسانه در موضوعات و مفاهیم دینی، معنوی و انسانی است، گفتگوهایی که بتواند به حضور لایه های عمیق تر مفاهیم و ارزش های دینی انسانی، در ساحت سینما بینجامد.


دراین بیانیه به میزان و سطح حضور روحانیت در سینمای ایران و چند واکنش اشاره شده و متذکر شده است: برخی به سکوت و بایکوت می گذرانند و حتی در متناسب ترین فرصت ها، از آن به غفلت و تغافل می‌گذرند، جمعی دیگر، به حضور کلیشه ای و سطحی بسنده می کنند و کارکردهای بسیار فرعی از روحانیت را موضوع قرار می دهند و گاه با ارائه و اجرایی بس ضعیف، بر وهن حضور روحانیت می افزایند و در این میان، جمعی شورمند، با نگاهی عمیق تر به این موضوع می نگرد و آثار فاخری را پدید می‌آورند.


هیات داوران دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم در جشنواره فیلم فجر ، به مجال ها و منظرهای سینمایی گسترده روحانیت در ساحات مختلف، فردی، خانوادگی و اجتماعی،اشاره کرده و یادآور شد: موضوعاتی چون، حضور روحانیت درحساس ترین مقاطع تاریخ ایران ، نقش روحانیت به عنوان زبان گویای دغدغه های اجتماعی و مشاور و ملجاء امین جامعه در مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی و همچنین تاثیرات شگرف روحانیت در وحدت ملی ایران و امنیت اجتماعی می تواند بخشی ازسوژه های سینما گران باشد.


به عقیده هیأت داوران دفتر تبلیغات اسلامی، بازخوانی سینمایی این منظرها، می تواند علاوه بر واگویی کارکردهایی ایجابی روحانیت، مطالبات جامعه را از ایشان بازتعریف کند و روحانیت را در ایفای مسؤولیت خطیر خود واقف تر سازد.


بنا به این گزارش ، دفتر تبلبغات اسلامی حوزه علمیه قم برای نخستین بار امسال در بخش «تجلی اراده ملی» بیست و هفتمین جشنواره فیلم شرکت کرده بود.


رونمایی از شاخص های معنوی ، اجتماعی روحانیت در قالب سینما ، از مهم ترین اهداف شرکت حوزه در این جشنواره اعلام شده است .


سید علیرضا سجاد پور، سید عباس صالحی و مظفر سالاری از دانش آموختگان و کارشناسان فرهنگی هنری حوزه و دانشگاه ، به عنوان داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضورداشتند.

ارسال نظرات