۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۵
کد خبر: ۳۲

منتشر شد:

رسا، سرویس فرهنگی ـ نخستین جلد خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شد.
منتشر شد:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد نخست خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی با عنوان «جنبش دانشجویی» به قلم وی منتشر شد.


این خاطرات در سه جلد تدوین شده است. در کتاب حاضر علاوه بر مرور سر فصل های مهم انقلاب و بیان مشاهدات راوی و نیز نقش راوی در روند برخی حوادث مهم این مقطع تاریخی، تاریخچه‌ای از خاندان روحانی سلطانی طباطبایی، اوضاع لبنان در دهه پنجاه، گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات امام موسی صدر و حوادث دیگر را هم به زبان آورده که گاهی منحصر به فرد بوده و در هیچ منبع و ماخذ دیگری نشانی از آن یافت نمی‌شود.


مجموعه این عوامل موجب غناو جذابیت خاطرات دکتر صادق طباطبایی و پدید آمدن اثری در خور توجه در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی شده است.


عناوین آمده در شش فصل این جلد شامل سابقه خانوادگی و تحصیلات، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و دانشجویی در اروپا، کنفدراسیون دانشجویان و محصلان ایرانی بعد از پانزدهم خرداد در ایران، اتحاریه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و نقش فراموش شده است.


در بخشی از این کتاب در فصل سوم ذیل عنوان «نقش دانشجویان مسلمان در صدور قطعنامه کنفدراسیون علیه کاپیتولاسیون» آورده شده است: «از دیگر نتایج حضور ما در کنگره، تصویب فصعنامه‌ای در مرد حق رای به زنان در ایران بود. توجه داریم که اعتراض امام و روحانیت به برنامه‌های لوایح شاه را رژیم و رسانه‌های خارجی، مخالفت علما با دادن حق رای به زنان قلمداد می‌کردند. با تلاش و بحث‌های واقعا ملال‌آور و چند ساعته چند دانشجوی مسلمان، بالاخره این عبارت در متن قطعناه آمد که (این شگرد رژیم شاه، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و در اصل مانور هیات حاکمه ایران با هدف دور کردن زنان ایرانی از اصالت مبارزه میهن پرستانه آنان می‌باشد.)»


گفتنی است در انتهای این جلد بخشی به نام روایت‌گری تصاویر گنجانده شده است که شامل عکس‌هایی بی بدیل است. همچنین فهرست اشخاص و فهرست اماکن و سازمان‌ها در پایان کتاب به چاپ رسیده است.


نخستین جلد خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی به قلم وی در 482 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه درسال جاری برای نخستین بار از سوی موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است.

ارسال نظرات