۰۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۷۷۳۳

با واحد پاسخ به سؤالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي آشنا شويم

رسا، سرويس فرهنگي ـ واحد پاسخ به سؤالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به عنوان ‏يکى از نخستين مراکز پاسخگويى به سؤالات و شبهات، پس از انقلاب اسلامي با استفاده از ابزارهاى نوين، به امر پاسخگويى به پرسش‏ها و رفع شبهات، اهتمام مى‏ورزد.
با واحد پاسخ به سؤالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي آشنا شويم

به گزارش خبرگزاري رسا، واحد پاسخ به سؤالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، از سال 1362 تشکيل شده است و به عنوان ‏يکى از نخستين مراکز پاسخگويى به سؤالات و شبهات، پس از انقلاب  با استفاده از ابزارهاى نوين، به امر پاسخگويى به پرسش‏ها و رفع شبهات، اهتمام مى‏ورزد.
تشکيل گروه‏هاى پژوهشى‏ با توجه به گستردگى قلمرو معارف اسلامى و گوناگونى سؤالات و شبهات جامعه، نيز پرسش‏هاى ارسالى به اين مرکز در زمينه‏هاى‏مختلف (کلامى و اعتقادى، فلسفى، تاريخى، سيره اهل بيت، قرآن،فقه، حديث، اخلاق، تربيتى و...) تشکيل گروه‏هاى پژوهشى با تخصص و گرايش‏هاى ويژه ضرورى بود.
از اين رو با توجه به ‏امکانات موجود در واحد پنج گروه؛ فلسفه و کلام، فقه، اخلاق و تربيتى، تاريخ و سيره و اديان و قرآن و حديث تشکيل شد.
هر يک از گروه‏هاى پنج گانه، از مدير گروه و چند محقق تشکيل‏شده است. در عين حال، سؤالات وارد شده يه اين واحد، فراتر و متنوع‏تر از گروه‏هاى تشکيلى است. اين‏گونه پرسش‏ها به تناسب‏ ارتباط با گروه‏هاى مذکور، به هر يک از گروه‏هاى تخصصى داده شده‏ و پس از پاسخ‏گويى ارسال مى‏شود.
پاسخ‏هاى آماده شده محققان، توسط مدير گروه‏هاى و مدير پژوهش، مورد ارزيابى قرار مى‏گيرد.
در اين مرکز، پرسش ها به چهار شيوه پاسخ داده مي شود.
شيوه نخست، پاسخگويى کتبى است. پرسش‏هايى که از طريق نامه به واحد ارسال مى‏شود، به صورت کتبى‏ جواب داده شده و به نشانى پرسشگر ارسال مى‏شود. روزانه به طور متوسّط تعداد حداقل پنج نامه با ميانگين پنج سؤال به‏واحد ارسال مى‏شود.
شيوه دوم پاسخ‏گويى حضورى است. برخى از پرسش‏ها يا پرسشگران نياز به تشکيل جلسات مشاوره‏اى و دريافت پاسخ حضورى دارند، از اين رو برخى افراد به واحد مراجعه ‏کرده و با مشاوره و راهنمايى مسئول واحد و مديران گروه، به‏پاسخ‏هاى خود دست مى‏يابند.
روش سوم، پاسخگويى تلفنى مي باشد. برخى از پرسشگران، سؤالات و شبهات خود را از طريق تماس تلفنى‏مطرح مى‏کنند، که پاسخ‏ها نيز از اين طريق ارائه مى‏شود.
ارتباط تلفنى‏از سراسر کشور با اين مرکز صورت مى‏گيرد. اين بخش به جهت‏حضور دائمى مديران گروه‏ها و محققان، در ساعات کارى پژوهشگاه‏فعال مى‏باشد.
برخى از مکالمات تلفنى، گاهى تا يک ساعت طول کشيده و ادامه آن‏به روزهاى آينده موکول مى‏شود.
ارتباط تلفنى و سؤالات اين‏گونه تا 20 مورد مى‏رسد. پاسخ به‏سؤالات تخصصى پرسشگران از طريق تلفنى، توسط مديران هر يک‏از گروه‏هاى تخصصى ارائه مى‏شود.
شيوه آخر، پاسخگويى اينترنتى است. با توجه به گستردگى اين ابزار ارتباطى و به روز و کارآمد بودن آن وارتباط سريع با مخاطبان، پاسخگويى به پرسش‏ها از طريق اينترنت نيز مورد توجه واحد قرار گرفته است. هم‏اکنون در واحد، ارتباط با مخاطبان اينترنتى از طريق ايميل (فعال) و حضور در تالارهاى گفت و گو (گفتارى و نوشتارى) و وبلاگ صورت مى‏گيرد.
از فعاليت اصلى و اوليه واحد پاسخ به سؤالات، پاسخگويى به‏پرسش‏هاى کتبى رسيده و روزانه بوده است.
از ابتداى تأسيس واحدتا کنون تعداد 31500 نامه به واحد رسيده، برخى از نامه‏ها تا 250سؤال در بر داشته است.
ميانگين وجود حداقل 5 سؤال در هر نامه تعداد پرسش‏هاى ارسالى‏154500 سؤال بوده که به آن‏ها پاسخ داده شده است.
با توجه به فراوانى برخى از سؤالات و کلّى واساسى بودن آن‏ها، نيز درخواست برخى از مخاطبان و پرسشگران‏براى ارسال کتاب يا جزوه، کتابچه‏ها و جزواتى به صورت جامع ومفصل با توجه به نوع سؤال فراهم آمده است.
تا کنون 227 جزوه درموضوعات مختلف تدوين شده است.
برنامه از شهريور 83 آغاز شده و اکنون آماده عرضه است . سؤالات چند سال اخير به همراه پاسخ‏ها در اين برنامه‏جمع‏آورى شده، با توجه به مشابهت سؤالات کنونى با آن‏ها، بسيارى‏از پاسخ‏ها به صورت آماده، بازيابى و ارسال مى‏شود. اين برنامه علاوه ‏بر تسريع در ارسال پاسخ‏ها، از کارهاى تکرارى جلوگيرى مى‏کند. اين برنامه در آخرين مراحل ارائه به مراکز پاسخگويى و به صورت‏نرم‏افزار مى‏باشد.
* 4- پاسخ‏گويى مستقيم در اينترنت:
برخى از محققان واحد با توجه به‏توانايى‏هاى ويژه، در تالارهاى گفتمان و وبلاگ حضور مستقيم دارند.
اخيراً اين واحد، وبلاگتخصصى با عنوان پاسخگو با يک وبلاگ‏اصلى و ده وبلاگ فرعى در يکى از سايتها بر اساس گروه‏هاى‏تخصصى موجود در واحد راه‏اندازى کرده و برخى از پرسش‏ها وپاسخ‏هاى ويژه را ارسال نموده است.
اين کار مقدمه‏اى براى ايجاد سايت تخصصي پاسخ به سوالات بود.
بر اساس‏اهميت برخى از موضوعات و فراوانى سؤالات در آن زمينه، اين واحدبرخى از طرح‏هاى ويژه جهت جمع‏آورى سؤالات در موضوعات‏مهم و اساسى را اجرا کرده تا آن‏ها را به صور کتاب مستقلى منتشرنمايد.
در اين راستا موضوعات: توبه، ارتداد، روابط دختر و پسر دراسلام، موسيقى، بُرد و باخت در مسابقات، زنان و همسران‏پيامبر(ص) و... را فراهم کرده که برخى از طرح، انتشار پيدا کرده و ديگر موضوعات نيز در دست اقدام مى‏باشد.
برنامه هاي آينده مرکز عبارتند از؛ تدوين کتاب‏ها و آثار بيشتر در اين زمينه، گسترش‏فعاليت در بخش اينترنت، به روز نمودن پاسخ‏ها با توجه به شبهات‏موجود، شبهه‏شناسى و حضور به موقع و آمادگى در عرصه فرهنگى ومراکز حساس، تسريع در ايجاد ارتباط و ارسال پاسخ‏ها، ايجاد سايت‏تخصصى . واحد پاسخ به سؤالات، حضور در عرصه‏هاى علمى مانندگردهمايى‏ها و مراکز دانشگاهى و مؤسسات براى پاسخگويى‏مستقيم، برقرارى ارتباط و تعامل با مراکز فعال پاسخگويى وپژوهشکده‏هاى درونى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، ايجادنشست‏هاى تخصصى با کارشناسان حوزه و دانشگاه، استفاده ازنيروهاى کارآمد حوزوى و ارتباط با آنها
خاطرنشان مي شود که واحد پاسخ به سوالات دفتر تبليغات اسلامي زير نظر معاونت پژوهشي دفتر با هدف پاسخگويي به مسائل ديني عموم مردم ،مشغول فعاليت است.
هم اکنون واحد پاسخ به سوالات با ستاد پاسخگويي به مسائل ديني همکاري داشته و به عنوان يکي از مراکز اصلي اين ستاد به حساب مي آيد.
علاقمندان مي توانند از طريق بخش ارتباط با اين مرکز تماس بگيرند.
تلفن: 7743183
ايميل: info@pasokhgoo.ir
privacy@pasokhgoo.ir 
qa@balagh.com 
m_pasokhgoo@yahoo.com
نشانى: قم - ص. پ 37185 - 197 1383

ارسال نظرات