۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۸۸۸۰۸
دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر:

شخصیت شناسی جریان های فرهنگی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: سه جریان روشنفکری، روشنفکری دینی و اندیشه دینی در کارگروه جریان شناسی فرهنگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بررسی می‌شود.
نشست


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح فعالیت های این کارگروه پرداخت.

وی بیان داشت: در کارگروه جریان شناسی فرهنگی سه جریان عمده روشنفکری، روشنفکری دینی و اندیشه دینی بررسی می‌شود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: جریان روشنفکری جریانی است که تمام گزاره‌های معرفتی تشیع و اسلام را زیر سوال می برد و مصداق کاملش تقی زاده است که باید افکار و تاثیر این گروه بررسی شود.

وی بیان داشت: روشنفکران دینی گروهی هستند که قائلند اندیشه شیعی قابلیت سامان یافتن با جهان جدید را دارد اما مشکلاتی عارضی پیش آمده که باید آنها را حذف کرد، تاثیر این گروه را در ساختمان بیمار سیاسی مشروطه می‌بینیم.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: روشنفکران دینی گروهی هستند که ارادت به غرب دارند و غرب را نماد پیشرفت می‌دانند اما اسلام را هم کنار غرب پیشرفته می‌خواهند.

وی ادامه داد: این عده می‌گویند ما یک اسلام حقیقی و یک اسلام خرافی داریم و قصدشان از این بیان همصدا شدن با غرب در مظاهر تمدنی است از این رو می‌توانیم آنها را پروتستانیسم اسلامی عنوان کنیم.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: این گروه به نام خرافه، بر حذف برخی گزاره های اسلامی اصرار می ورزند که می توانیم بگوییم این جریان از سید جمال الدین شروع شد.

وی بیان داشت: در تقسیم شیعه به علوی و صفوی نیز می توان رگه‌های این اندیشه را مشاهده کرد و البته باید گفت این اندیشه در ادبیات گوناگون دنبال می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به نقش شخصیت‌های اثر گذار در این سه نوع جریان، گروه جریان شناسی فرهنگی معاصر بر شخصیت شناسی متمرکز شده است.

دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در پایان گفت: خروجی‌های علمی و تحقیقاتی این کارگروه تا به حال در قالب های مقاله، مصاحبه و مجموعه مصاحبه منتشر شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات