۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۸۹۲۰۷
امام جمعه تبریز:

صراحت لهجه و شجاعت شهید آیت الله قاضی کم‏نظیر بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولى فقیه در آذربایجان‏شرقى گفت: صراحت لهجه و شجاعت شهید آیت الله قاضی طباطبایی در برابر رژیم ستم‌شاهى کم‏نظیر بود.
آيت الله محسن مجتهدشبستري
آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز شهادت اولین شهید محراب انقلاب اسلامی ترتیب یافت، اظهار داشت: زندگى علماى اسلام به ویژه شهداى محراب، درسى براى نسل جوان که محضر این بزرگان را درک نکرده‏اند، است.

وی خاطر نشان کرد: قشر جوان جامعه بایستی با شناخت بیشتر نسبت به علماى مجاهد و مبارز قدر نظام اسلامى را بدانند و متوجه این معنا شوند که این نظام مفت و مجانى بدست ما نیامده و زحماتى کشیده شده، علماى بزرگى خون دلها خورده‏اند، بعضی ها به شهادت رسیده‏اند، تبعیدها دیده‏اند تا بالاخره با رهبرى امام راحل و مبارزات روحانیت مجاهد و آگاه و پشتیبانى ملّت، این انقلاب به پیروزى رسیده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت شهید آیت‏اللّه سید محمد على قاضى طباطبایى گفت: ایشان از خانواده‏هاى اصیل آذربایجان بودند، سلسله قاضى از دودمان هاى بسیار شریف و اصیل تبریز هستند که مرحوم آقا سید على قاضى عارف وارسته، مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیرالمیزان و آقا سید حسن‏الهى همه از سلسله جلیله آیت‏اللّه سید محمد على قاضى‏طباطبایی بوده است.

وی با بیان اینکه نهضت و حرکت انقلابی مردم آذربایجان به ویژه تبریز با آیت الله قاضی طباطبایی بود، تصریح کرد: آن عالم مجاهد فردى بود که علیرغم شرایط آن روز تبریز در عمل رهبرى امام را ترویج مى‏کرد و این امتیاز خاصى براى ایشان در بین علماى آذربایجان مقیم تبریز بود.

آیت الله محسن مجتهد شبستری حاطر نشان کرد: من آن زمان در تبریز نبودم ولى شنیده‏ام که ایشان وقتى وارد در تبریز مجلسى مى‏شدند، خیلى‏ها به احترام ایشان به پاى ایشان بلند نمى‏شدند و برایش جا نمى‏دادند، یک نوع بى‏اعتنائى به ایشان نشان مى‏دادند، ولى ایشان مقاومت مى‏کرد و با آن وقار خاص و مصداق « وَ اِذا خاطبَهُم الجاهلون قالوا سلاما» در مقابل آنها نه تنها عکس‏العمل نشان نمى‏داد و برعکس جناب آقاى قاضى احترام مى‏کرد به آنها و به همه علما با اینکه آنها خیلى حاضر نبودند که ایشان را تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: آیت الله قاضی از نظر علمى و فقهى یک فقیه مسلّم بود، علاوه بر فقاهت، ایشان به مسائل روز آگاهى داشتند، آگاه به اوضاع جهان و مبارزات علماى گذشته بودند، آن شهید بزرگوار نوعاً در سخنرانی‌هایشان از آن مبارزات یاد مى‏کردند، از سید جمال‏الدین اسدآبادى گرفته تا میرزاى شیرازى، کاشف‏الغطا و سایر بزرگان.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: آیت الله قاضی قلم خوبى داشتند، به ویژه اینکه قلم عربى ایشان بسیار جاذب و جالب بود، اگر مبارزات نبود و سرگرم فعالیت هاى اجتماعى نبودند به یقین ایشان به عنوان یک نویسنده، آثار علمى فراوانى از خود به جا مى‏گذاشتند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که منزل ایشان ملجأیى برای مبارزان انقلابی بود، ادامه داد: از نظر حسن برخورد، بسیار برجسته بود با ملاقات کنندگان برخورد خوبى داشتند، مخصوصاً به روحانیون احترام خاصى قائل بودند.

وی گفت: آن روحانی مخلص در مقابل آن همه تهمت‌ها و ناسزاها و تبعیدهایى که روبه‌رو مى‏شدند، استقامت مى‏کردند، در مقابل رژیم ستمشاهى آن صراحت لهجه و شجاعت ایشان کم‏نظیر بود، در سخنرانی‌ها با صراحت لهجه همه چیز را بیان مى‏نمودند تا اینکه بعد از پیروزى انقلاب، امامت جمعه و نمایندگى ولایت فقیه از طرف امام راحل به ایشان تفویض شد./935/پ202/س
ارسال نظرات