۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۸۹۲۴۲

فعالیت‌های معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، فعالیت‌های این معاونت را در سه بخش اداره قرآن و حدیث، امور فرهنگی و هنری و امور تربیتی تشریح کرد.
مجتمع آموزش عالي فقه


حجت‌الاسلام محمدجواد حسینی‌تبار، معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با ارائه گزارشی، فعالیت‌های معاونت متبوع خود را در سه بخش اداره قرآن و حدیث، امور فرهنگی و هنری و امور تربیتی تشریح کرد.

وی با بیان این‌که فعالیت‌های اداره قرآن و حدیث را می‌توان در سه محور عمده برگزاری کلاس‌های قرآنی حدیثی، برگزاری مسابقات قرآنی، حدیثی و برپایی جلسات عمومی در زمینه معارف قرآنی و حدیثی تبیین کرد، اظهار داشت: کلاس‌های متعدد و متنوعی از گذشته در زمینه حفظ، صوت و لحن، تجوید، تفسیر و حدیث توسط اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شده، مورد استقبال بسیاری از طلاب قرار گرفته و به ویژه در زمان‌هایی مانند تابستان و ماه مبارک رمضان که بار آموزشی طلاب سبک‌تر بوده، این استقبال نیز پرشورتر بوده است.

برپایی دروس تفسیر حضرت آیت‌الله سبحانی

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه سخنان خود و در این ارتباط به استقبال پرشور طلاب و فضلای غیرایرانی از درس تفسیر حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، اشاره کرد.

وی با تأکید بر اهتمام بیشتر متولیان امور تعلیم و تربیت حوزه به مفاهیم و تفسیر قرآن، حدیث و نهج البلاغه، از برگزاری کلاس‌های متعدد در این زمینه از جمله تفسیر آیات مشکله و استقبال چشم‌گیر طلاب از این کلاس‌ها خبر داد و گفت: یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در گذشته و در سفر اخیرشان به شهر مقدس قم تأکید داشتند، اهتمام ویژه حوزه به قرآن به عنوان ثقل اصغر و سنت و عترت به عنوان ثقل اکبر بود، اما متأسفانه در حوزه آن‌طور که باید نسبت به این دو امر اهتمام چندانی نشده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار با بیان این‌که اهل سنت عنایت ویژه‌ای به حفظ قرآن کریم و یا حفظ صحیح بخاری و مسلم دارند، ابراز داشت: گرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی برای حفظ قرآن برگزار شده و مورد استقبال مناسبی هم قرار گرفته و حتی در مجتمع آموزش عالی فقه از دو هزار و پانصد طلبه، پنجاه نفر حافظ کل و 250 نفر حافظ چند جزء قرآن کریم هستند، اما این کفایت نمی‌کند.

وی بر اهتمام بیش از پیش در زمینه تفسیر و مفاهیم قرآن تأکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در دیدار مسؤولان جامعةالمصطفی العالمیه با ایشان، تأکید ویژه‌ای بر مباحث حدیثی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه داشتند که آثار و برکات آن اکنون در حال شکوفایی است.

اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی و حدیثی

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که پس از سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم، برنامه‌های متنوع قرآنی و حدیثی را برای طلاب غیرایرانی در نظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: در زمینه مسابقات قرآنی، هر سه ماه یک بار به صورت مستمر و منظم برای سطح یک و دو از تفسیر نمونه و برای سطح سه و چهار از تفسیر المیزان مسابقه‌ای برگزار می شود و هر فصل به تفسیر نیم جزء قرآن اختصاص دارد و به زودی نیز بیست و چهارمین دوره این مسابقات از نیم جزء دوم جزء دوازدهم قرآن کریم برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و تأکید ایشان در دیدار مسؤولان جامعةالمصطفی العالمیه، گفت: مردادماه 89 سلسله مسابقات شرح نهج البلاغه از کتاب حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید با عنوان «پیام امام شرحی بر نهج‌البلاغه» برگزار شد که یکصد و پنجاه نفر در این دوره شرکت کردند. برنامه‌ریزی بسیار مناسبی برای تبیین هرچه بیشتر صحیفه سجادیه صورت گرفته و با دعوت از یکی از اساتید که تألیفاتی بسیاری در این زمینه دارند، سلسله مسابقات صحیفه سجادیه را بین طلاب غیرایرانی برگزار خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار در ادامه از برگزاری جلسات عمومی در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه و ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه در جامعةالعلوم الاسلامیه در زمینه‌های تفسیر، حدیث، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان برگزار شد و مورد استقبال طلاب قرار گرفت، سلسله مباحث تفسیری حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی بود که در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه برپا می‌شد.

وی برگزاری جلسات قرآنی تربیت قرآن‌محور پنج‌شنبه هر هفته از ساعت 8 تا 9 با ارائه بحث حجت‌الاسلام محسن قرائتی، برگزاری جلساتی در موضوع صحیفه سجادیه، سه‌شنبه‌ها پس از نماز عصر با ارائه بحث حجت‌الاسلام سیدحمید فتاحی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه، برگزاری جلسات نکات تربیتی از قرآن و عترت از روزهای شنبه تا دوشنبه ساعت 7:30 تا 8 با ارائه بحث حجت‌الاسلام راستگو و بیان مباحث حدیثی توسط حجت‌الاسلام صفدری در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت 7:30 تا 8 را از جمله کلاس‌های قرآنی و حدیثی مجتمع آموزش عالی فقه برشمرد.

برگزاری آموزش مکاتبه‌ای حدیث و ادعیه

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که طلاب و فضلای مجتمع درس‌های متعدد و متنوعی دارند و ممکن است در کلاس‌های حضوری نتوانند شرکت کنند، از
برگزاری آموزش مکاتبه‌ای حدیث و ادعیه‌ در این مجتمع خبر داد و گفت: آموزش کلاس‌های مکاتبه‌ای در حال برنامه‌ریزی است و از آذرماه شروع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، با بیان این‌که این برنامه‌های در محورهای کلاس‌های کاربردی، امور فوق برنامه، مراسم و برنامه‌های فرهنگی، تشکل‌های فرهنگی و تربیت بدنی برنامه‌ریزی شده است، اذعان داشت: برگزاری کلاس‌های کاربردی نیازهای طلاب و فضلای غیرایرانی را که از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی تأمین نمی‌شود و برای بازگشت به کشورهایشان به آن نیاز دارند و باید مسلح شوند، تقویت و پشتیبانی می‌کند.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار، افزود: این کلاس‌های آموزشی با موضوعات آشنایی با علوم ارتباطات، روش نویسندگی، روش بیان احکام، تربیت مربی کودک و نوجوان، روش مناظره، کارگاه‌های علم نجوم و مکالمه زبان عربی برگزار می‌شود که در هفت ماهه اول امسال هزار و صد و یازده نفر در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند و سال گذشته نیز با برگزاری 52 کلاس کاربردی، 1384 نفر از آن بهره برده‌اند.

برگزاری مراسم عمامه‌گذاری

وی با اشاره به امور فوق برنامه، از برگزاری مراسم عمامه‌گذاری در عید غدیر و نیمه شعبان، اعتکاف و اردوهای مختلف برای طلاب غیرایرانی مجتمع خبر داد و اظهار داشت: هر سال بین شصت تا هفتاد نفر از طلاب و فضلای غیرایرانی برای معمم شدن مراجعه و نام‌نویسی می‌کنند و امسال هم شصت طلبه غیرایرانی برای ملبس شدن به لباس مقدس روحانیت در عید غدیر نام‌نویسی کرده‌اند که به دست یکی از مراجع تقلید، معمم خواهند شد.

معاون فرهنگی و امور تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، ادامه داد: مراسم اعتکاف در ماه رجب در قم و ماه رمضان در مشهد مقدس همه ساله برگزار می‌شود، که در اعتکاف ماه رجب امسال 80 نفر از طلاب شرکت کردند و در ماه مبارک رمضان 76 نفر از طلاب در مشهد معتکف شدند.

وی بیان داشت: در زمینه اردوهای فرهنگی و تربیتی، فعالیت‌های مناسبی انجام شده است به طوری که در آستانه ماه رمضان امسال، سی نفر از طلاب را به کربلای معلی اعزام کردیم و همین‌طور اردویی توسط خود طلاب با پشتیبانی مجتمع انجام شد که طی آن 53 نفر از طلبه‌های مستعد به همراه خانواده‌هایشان به کربلا مشرف شدند. این در حالی است که اردوهای بلند مدت و کوتاه مدت همه ساله برای طلاب برگزار می‌شود و هفت ماهه اول سال هفتصد نفر در اردوی‌های بلند مدت و هشتصد و پنجاه نفر در اردوهای کوتاه مدت مجتمع شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار با اشاره به فعالیت تشکل‌های فرهنگی و اهتمام مسؤولان مجتمع آموزش عالی فقه در این زمینه، گفت: جامعةالمصطفی العالمیه به عنوان نهاد بزرگ آموزشی و بین‌المللی برای این‌که بتواند از ظرفیت عظیم طلاب و فضلا در عرصه فرهنگ‌سازی، آموزش و تولید آثار جدید پژوهشی و فرهنگی به بهترین شکل ممکن استفاده کند، انجمن‌های علمی و تشکل‌های فرهنگی را تأسیس کرده است.

فعالیت 33 تشکل فرهنگی

وی با بیان این‌که هم‌اکنون 33 تشکل فرهنگی به طور رسمی در مجتمع آموزش عالی فقه مشغول به فعالیت هستند که به طور متوسط هر تشکلی 20 تا 25 نفر عضو دارد و در مجموع بین 600 تا 800 نفر در این تشکل‌ها به صورت مستمر به فعالیت مشغولند، گفت: چاپ و انتشار پانزده نشریه و مجله، راه‌اندازی ده پایگاه اطلاع‌رسانی، برگزاری پنج نشست علمی و همایش در هفت ماه اول سال 89 پنج نشست علمی و همایش را برگزار کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به همایش زن در افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها که در قم و کابل برگزار و مقالات بسیاری نیز به آن ارسال شد، اشاره کرد.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه به فعالیت‌های تربیت بدنی این مجتمع و برگزاری مسابقات داخلی و المپیادهای ورزشی اشاره کرد و گفت: در مسابقات مقدماتی المپیاد ورزشی امسال جامعةالمصطفی العالمیه، 300 تا 400 نفر شرکت کردند که برگزیدگان به المپیاد ورزشی با عنوان جام شهید عارف الحسینی که در ده رشته برگزار شد، شرکت کردند. این در حالی بود که بهترین‌های اخلاق از هر تیمی معرفی و چهارده نفر از مجتمع آموزش عالی فقه در المپیاد امسال، حائز رتبه برتر شدند.

وی، برگزاری مراسم تربیتی و فرهنگی مختلف و دعوت از اساتید برجسته حوزه علمیه قم را از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه برشمرد و با بیان این‌که به طور متوسط 50 مراسم در طول سال برگزار می‌شود، ابراز داشت: امسال و پس از پایان هر درس تفسیر حضرت آیت‌الله سبحانی، مسابقه‌ای حضوری از فرمایشات این مرجع تقلید برگزار شد که به برندگان هر جلسه در پایان هفته جوایزی اهدا و در روز عید فطر نیز، پانزده نفر از برترین‌های این مسابقات را به مشهد مقدس اعزام کردیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار در ادامه با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم، به بیان فعالیت‌های فرهنگی این معاونت در آستانه این سفر پر برکت پرداخت و ابراز داشت: از زمانی که در جریان سفر آقا به شهر قم قرار گرفتیم، کمیته‌ای با حضور معاونان فرهنگی و تربیتی مراکز و مدارس تحت اشراف جامعةالمصطفی در این ستاد برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شد که طی آن در مجتمع آموزش عالی فقه با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و اداری مالی برنامه‌های متنوع و متعددی را برگزار کردیم.

وی، افزود: برپایی نمایشگاه آب و آیینه و خاطرات مقام معظم رهبری، نظرات بزرگان درباره شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، افتتاح حجره مقام معظم رهبری با حضور رییس جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی و سایر مسؤولان، فضاسازی مجتمع توسط تشکل‌های فرهنگی، برگزاری مسابقه علمی از کتاب ولایت فقیه نوشته آیت‌الله مصباح یزدی، پخش کلیپ‌های تبلیغاتی در مجتمع فقه، مدارس و خوابگاه‌های آن از سفرهای رهبر معظم انقلاب، برگزاری مراسم سخنرانی توسط حجج‌اسلام مقیسه، ماندگاری و مداحی پیش از سفر آقا به قم در بین دو نماز ظهر و عصر از جمله این اقدامات بود که باید اذعان داشت تمام طلاب و فضلای غیرایرانی پیشقدم شده و در استقبال از رهبر معظم انقلاب نقش بسیار پررنگی داشتند.

برگزاری مسابقات علمی اندیشه مطهر

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر احیای اندیشه‌های شهید مطهری در حوزه، از برگزاری مسابقات علمی اندیشه مطهر در این مجتمع خبر داد و گفت: این مسابقات از امسال شروع شده و با استقبال بسیار خوب طلاب روبرو بوده است، در حالی که پیش از این نیز مسابقات متعددی از مباحث اعتقادی، اجتماعی، سیاسی،‌ اندیشه‌های اخلاقی، عرفانی، تربیتی، فقهی حضرت امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری برگزار کرده‌ایم اما به صورت ویژه مسابقات اندیشه مطهر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: مسابقات اندیشه مطهر در دو سطح مجزا یعنی سطح عمومی برای سطوح یک و دو و سطح عالی برای سطوح سه و چهار حوزه به صورت منظم و مرتب از آثار شهید مطهری برگزار می‌شود که برای نخستین سال از کتاب‌های اسلام و نیازهای زمان(1)، امامت و رهبری، تعلیم و تربیت در اسلام برای سطح سه و چهار و برای سطح یک و دو از کتاب‌های سیره نبوی، سیری در سیره ائمه اطهار‌(ع) و سیری در نهج‌البلاغه شهید مطهری این مسابقات برگزار خواهد شد.

اجرای طرح تکریم

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار با اشاره به فعالیت‌های امور تربیتی این معاونت در چهار محور عمده مربیان اخلاقی، مشاوره، نشست‌های تربیتی ـ اخلاقی و طرح تکریم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلفی که با مسؤولان و بزرگان حوزه داشتند بر ایجاد ارتباط صمیمی و عاطفی هرچه بیشتر با طلاب تأکید کردند، از این‌رو در جامعةالمصطفی العالمیه برای پنجمین سال است که طرح مربیان اخلاقی را اجرا می‌کنیم. خلاصه طرح آن است که از اساتیدی که در زمینه‌های تربیتی، اخلاقی و معنوی تبحر دارند، دعوت کرده، برای هر استاد، پانزده تا بیست نفر از طلاب را معرفی کرده و جلساتی به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که مشاهده شده که بعضاً اساتید به منزل طلاب رفته و همانجا این کلاس‌ها را برگزار کرده‌اند، گفت: با برگزاری این کلاس‌های تربیتی، مشکلات اخلاقی، تربیتی و عاطفی طلاب مطرح، به اساتید منعکس شده و راه‌حل مناسب برای آن ارائه می‌شود. 550 نفر از طلاب تحت پوشش این طرح هستند و با دعوت از 25 نفر اساتید حوزه علمیه قم، این جلسات اخلاقی به طور مستمر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، مشاوره و استفاده از افراد امین که بتوانند مشکلات مختلف حوزویان را برطرف کنند را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و با اشاره به ضرورت اهتمام به این امر در زمینه‌های تحصیلی، خانوادگی، اخلاقی و عقیدتی، اذعان داشت: در سال گذشته 1200 نفر از طلاب برای مشاوره مراجعه کردند و امسال هم تاکنون 700 نفر برای حل مشکلات و گرفتن راه‌حل‌های مناسب اقدام کرده‌اند.

برگزاری نشست تربیتی و اخلاقی برای خانواده طلاب

وی با اشاره به حضور طلاب از چهل ملیت مختلف در مجتمع آموزش عالی فقه، از برگزاری نشست‌های تربیتی و اخلاقی برای خانواده آنان خبر داد و گفت: این طلاب با خانواده‌های خود در قم ساکن هستند و نیازهای مختلفی دارند، از این‌رو سعی شده است تا برای خانواده‌های آنان هم برنامه‌های منتنوعی برگزار شود که در این خصوص سلسله نشست‌های تربیتی را همه ساله برگزار کرده‌ایم. در این نشست‌ها از اساتید حوزه علمیه خواهران استفاده می‌شود. این در حالی است که نشست‌های تربتیی و اخلاقی را هم برای زوجین با حضور آیت‌الله حائری شیرازی و حجج اسلام راشد یزدی، حسینی و دهنوی برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار همچنین از برگزاری شانزدهمین المپیاد قرآنی و حدیثی در سه بخش کتبی، شفاهی و آثار خبر داد و ابراز داشت: بخش آثار این المپیاد به مجتمع آموزش عالی فقه محول شده است و تاکنون نیز 49 مقاله، 30 پایان‌نامه و 16 کتاب در زمینه‌های مختلف قرآنی و حدیثی از جمله صحیفه سجادیه دریافت شده است. نکته قابل توجه در ارسال آثار این بود که از 49 مقاله ارسال شده به نحو بی‌سابقه‌ای 33 مقاله در زمینه صحیفه سجادیه تدوین شده بود و می‌توان گفت این قدم بسیار مبارکی برای انس هرچه بیشتر طلاب، فضلا و اساتید با صحیفه سجادیه است.

تشکیل اکیپ‌های رسیدگی به مشکلات طلاب در حوزه

وی در ادامه سخنان خود و در ادامه تبیین طرح تکریم با بیان این‌که طی سفر ده روزه رهبر معظم انقلاب در شهر مقدس قم، بسیاری از طلاب و فضلای ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه قم، دلنوشته‌هایی را برای ایشان نوشتند که در بین این دلنوشته‌ها، بعضاً برخی نیازهای طلاب هم مطرح شده بود، گفت: به برکت سفر مقام معظم رهبری به شهر قم، اکیپ‌هایی در حوزه علمیه برای رسیدگی به مشکلات طلابی که به رهبر نامه نوشتند، تشکیل شد.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، خاطرنشان کرد: سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم بسیار پرخیر و برکت بود و شروع میمون و مبارکی شد برای ارتباط هرچه بیشتر مسؤولان حوزه با طلاب، از این‌رو مسؤولان حوزه باید همواره این مشعل را فروزان نگاه دارند.

وی با بیان این‌که طرح تکریم در جامعةالمصطفی و به ویژه مجتمع آموزش عالی فقه از اردیبهشت 85 شروع شده است و هر سال به منزل 600 تا 700 طلبه سرکشی کرده و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا می‌شویم و برای حل آن چاره‌اندیشی می‌کنیم، گفت: براساس طرح تکریمی که در شش ماهه نخست سالجاری اجرا شد به خانواده 620 طلبه سرکشی کردیم که در این امر مسؤولان چهار مدرسه مجتمع آموزش عالی فقه، تمام گروه‌های بیست گانه علمی و چهار معاونت مجتمع شریک و سهیم بودند. /920/ز502/ع

ارسال نظرات