۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۸۹۷۰۹

شاعر برجسته مسیحی لبنان این بار در وصف پیامبر اسلام سرود

خبرگزاری رسا ـ جورج شکور، شاعر برجسته لبنانی، پس از سرودن دو دیوان شعر پیرامون امیر المومنین(ع) و امام حسین(ع)، اثر تاریخی دیگری را با عنوان «ملحمة الرسول» در آستانه عید سعید قربان منتشر کرد.
جورج شکور


به گزارش خبرگزاری رسا، جورج شکور، شاعر برجسته لبنانی، پس از سرودن دو دیوان شعر پیرامون امیر المومنین(ع) و امام حسین(ع)، اثر تاریخی دیگری را با عنوان «ملحمة الرسول» در آستانه عید سعید قربان منتشر و طی مراسمی در سالن همایش های فرهنگی در بیروت (قصر انیسکو) از آن رو نمایی کرد.

این دیوان شامل 67 قصیده است که به سیره زندگی حضرت محمد (ص) بر اساس مراتب زمانی از بدو تولد تا وفات ایشان می پردازد و با یاری جستن از بسیاری از آیات شریف قرآن و احادیث اسلامی از آنها به عنوان منبع در توضیح بسیاری از ابیات و کلمات دیوان خود استفاده کرده است.

جورج شکور دیوان خود را با قصیده ای به نام فاتحه آغاز می کند که در آن به ویژگی ها و صفات رسول اکرم و پاکی سلاله آن حضرت اشاره می کند. دیوان حماسه رسول دارای قصایدی به نام: تولد پیامبر، قبل از نبوت، همراه با کشیک بحبرا، پیامبر در صحرا، جبریل و وحی و قصاید دیگری است.

این شاعر لبنانی همچنین در دیوان حماسه رسول خود حدود بیست و پنج بیت را به جریان حجه الوداع و تعیین حضرت علی(ع) به عنوان ولی امر مسلمین از سوی پیامبر پرداخته است.

گفتنی است که جورج شکور شاعر و استاد ادبیات عرب در سال ۱۹۳۵در جبل لبنان به دنیا آمد و پس از تحصیل به تدریس زبان و ادبیات عرب در مراکز و کالج های مختلف پرداخت.

او چند مجموعه شعر دارد که همگی تجدید چاپ شده اند. ویژگی شعرهای شکور که او را از دیگر شاعران متمایز می‌کند پایبندی به قالب های کلاسیک شعر عرب و به ویژه غزل های عاشقانه است.

دو دیوان شعر وی که به نام های «ملحمة الامام حسین(ع)» و «ملحمة الامام علی (ع)» سروده است به ترتیب در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ منتشر شده اند.

جورج شکور از نخستین کسانی است که شعر مقاومت را در لبنان پایه گذاری کرده و همواره در مراحل گوناگون تاریخ معاصر سیاسی لبنان پا به پای مقاومت و جریان آزادی خواهی پیش آمده است.

وی که در دانش لغت و ادبیات عرب تخصص دارد، از برجسته ترین شاعران عرب و وصی ادبی سعید عقل شاعر نام آور معاصر است و سال هاست علاوه بر فعالیت گسترده ادبی، به تدریس و تعلیم اشتغال دارد و تاکنون علاوه بر کتاب هایی که تصحیح و تنقیح کرده، به صورت مستقل از وی چندین مجموعه شعری متنوع منتشر شده است و بسیاری از شاعران و ادبای برجسته عرب و لبنانی در دهه های گذشته شعر او را تحسین کرده و ستوده اند؛ از جمله امیرالشعرا اخطل صغیر که چهل و پنج سال پیش خطاب به او گفته بود: زبان اسرار خود را به تو نوشانده و شعرت اصالت و تازگی را با هم دارد.

وی که خود نیز متولد ماه نیسان ماه میلاد رسول گرامی اسلام است، به این موضوع افتخار می کند و «ملحمة النبی(ص)» را همزمان با میلاد پیامبر در هزار و صد بیت به پایان رسانده و این نخستین بار است که یک شاعر غیر مسلمان به روایت زندگی پیامبر اسلام می‌پردازد، البته پیش از این، بولس سلامه، شاعر مسیحی لبنانی در «ملحمة الغدیر» به برخی فرازها از زندگی پیامبر اکرم(ص) اشاره ای گذرا داشته و یکی دو تن از شاعران مسلمان عرب نیز مجموعه های تاریخی منتشر کرده بودند که از نظر ادبی تفاوت دارند.

جورج شکور که به دلبستگی و شیفتگی شدیدش به امیر مومنان و سیدالشهدا (ع) تصریح و با شور و شوق از سفر خود به نجف و زیارت حرم امام علی (ع) تعریف می‌کند، موفقیت خود در مدح اهل بیت(ع) را مرهون لطف و یاری الهی می داند و در آغاز اثر جدید خود می‌گوید:

رسول الله، الهمنی کلاما

کمثلک حین الهمک العلی

غدا سیقال بعدی طاب شعر

به مدح النبوة عیسوی

ای رسول خدا خود سخن را به من الهام کن چنان که خداوند بزرگ بر تو وحی کرد، فردا روز پس از من خواهند گفت: خوشا شعری که یک مسیحی در آن پیامبر را ستایش کرده است./981

 

ارسال نظرات