۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۸۹۹۰۳
مشاور وزیر ارشاد:

واکسینه شدن اخلاقی برخلاف مبانی اعتقادی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مشاور وزیر ارشاد، گفت: اسلام واکسینه شدن اخلاقی را نمی‌پذیرد چرا که در مسیر تمایل قرار گرفتن، زمینه‌ساز تسلط تمایل بر خرد و دور شدن از آموزه‌های دینی خواهد شد.
اولين همايش نقش فرهنگ سازي ديني در ارتقاء امنيت اجتماعي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمدرضا مرندی، مشاور وزیر و رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش نقش فرهنگ‌سازی دینی در ارتقای امنیت اجتماعی، مباحث اندیشه اجتماعی را در دو حوزه تساهل اعتقادی و تساهل اخلاقی مورد بررسی قرار داد و گفت: این دو بحث از جهت مبانی نظری با هم متفاوت هستند.

وی با بیان این‌که تساهل اخلاقی یا رفتاری در اندیشه غربی یکی از عناصر توسعه فرهنگی تلقی می‌شود، افزود: حاکمیت این دو عنصر در اندیشه دینی تا حد زیادی برعکس این تلقی، پذیرفته شده است.

رییس فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مبانی تساهل اخلاقی را در اندیشه غربی مورد نظر قرار داد و به بررسی دیدگاه اسلام در این‌باره پرداخت.

وی، خاطرنشان کرد: فردگرایی، اعتقاد به آزادی فردی، نفی قیمومیت و اعتقاد به انسان حق‌مدار و غیرمسؤول در اندیشه غربی درباره تساهل اخلاقی یا رفتاری پذیرفته شده است.

دکتر مرندی با بیان این‌که دومین مبنا در اندیشه لیبرال برای توجیه تساهل اخلاقی و رفتاری، خردمحوری است، گفت: انسان رفتار خود را صرفا بر اساس انتخاب عقلایی شکل می‌دهد و براساس خرد، رفتار خود را تنظیم خواهد کرد.

وی، نسبیت‌گرایی اخلاقی و ارزشی را سومین مبنا از تساهل اخلاقی یا رفتاری در اندیشه غرب برشمرد و با بیان این‌که هیچ ارزش مطلقی در اندیشه لیبرال وجود ندارد، آن را رد کرد.

مشاور وزیر ارشاد، اظهار داشت: مهم‌ترین علت آن‌که اسلام تساهل اخلاقی، رفتاری و ارزشی را تأیید نکرده، آن است که انسان اگر در محیط تحریک تمایل قرار گرفت، بیش از این‌که خردمحور باشد، تمایل‌محور خواهد بود.

وی، ادامه داد: این‌که برخی تساهل اخلاقی را می‌پذیرند و تصور می‌کنند باید اجازه دهیم فساد و صلاح هر دو در جامعه وجود داشته باشد تا مردم خود انتخاب کنند و به تعبیری واکسینه شدن اخلاقی را توصیه می‌کنند، برخلاف مبانی اعتقادی اسلام است.

دکتر مرندی، تصریح کرد: اسلام واکسینه شدن اخلاقی را نمی‌پذیرد چرا که در مسیر تمایل قرار گرفتن، زمینه‌ساز تسلط تمایل بر خرد و دور شدن از آموزه‌های دینی خواهد شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات