۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۶۸۷۱۳

بررسی اندیشه‌های استاد علی ابوالحسنی در رادیو معارف

خبرگزاری رسا ـ رادیو معارف آراء و اندیشه‌های استاد علی ابوالحسنی «منذر» را در برنامه «اندیشه‌ها» بررسی می‌کند.
بررسي انديشه‌هاي استاد علي ابوالحسني در راديو معارف
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، آرا و اندیشه‌های استاد علی ابوالحسنی «منذر» را از زبان اندیشمندان در برنامه «اندیشه‌ها» تبیین و بررسی می‌کند.
در این برنامه که به انعکاس مجموعه سخنرانی‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران در کنگره بزرگداشت استاد علی ابوالحسنی «منذر» می‌پردازد، ضمن بررسی آرا و اندیشه‌ها، آثار و تأثیر سبک پژوهش و نویسندگی وی نیز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
در برنامه‌های پیش رو در هفته‌های آتی به بررسی اندیشه‌های استاد علی ابوالحسنی از زبان حجج اسلام نظری منفرد و زمانی قمشه‌ای پرداخته می‌شود.
منذر از نویسندگان و مورخان فعال بود که در سال 1334 در تهران متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات کلاسیک و ورود به دانشگاه، با تشویق اطرافیان تحصیلات حوزوی را برای فعالیت‌های علمی خود برگزید.
استاد پس از ورود به قم در مدرسه حقانی که در آن زمان تحت مدیریت شهید آیت‌الله قدوسی قرار داشت، به تحصیل مشغول شد و پس از مدت کوتاهی، به طور آزاد در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل پرداخت.
وی در قم از محضر اساتید به نامی بهره برد، استادانی چون حضرات آقایان: مدرس افغانی و موسوی گرگانی (ادبیات)، اعتمادی، راستی کاشانی، دوزدوزانی، جلال طاهرشمس گلپایگانی، موسوی تهرانی و سید علی محقق داماد(اصول فقه) ستوده و پایانی (مکاسب) خزعلی و شب‌زنده‌دار (تفسیر) جعفر سبحانی (رجال) مصباح یزدی (معارف) شیخ حسین مظاهری و شیخ جواد کربلایی (اخلاق) حاج شیخ جواد تبریزی، وحید خراسانی (به ترتیب در فقه و اصول).
وی همچنین از برخی از اساتید به صورت غیر رسمی بهره وافر برد که از آن جمله می‌توان به آیت‌الله شیخ حسین لنکرانی در تاریخ، سیاست، تفسیر و ادبیات؛ سید مرتضی عسکری در تاریخ اسلام و مسایل مربوط به سقیفه؛ سید محمد کاظم قزوینی در معارف اسلامی و ولایت؛ سید احمد فردید و رضا داوری اردکانی در غرب شناسی؛ اشاره کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسنی در همین سال‌ها به صورت پیگیر به تألیف کتاب و تنظیم مقاله در حوزه‌های مختلف فرهنگ اسلامی و تاریخ ایران و جهان پرداخت و در کارنامه علمی و حرفه‌ای او آثار ارزشمندی به چشم می‌خورد.
نگاهی به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب‌زدگی و شرق‌زدگی،‌ تحلیلی از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نوری در نهضت تحریم تنباکو، تراز سیاست؛ جلوه‏هایی از سیاست و مدیریت شیخ انصاری،‌ سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور علیهم‌السلام، ریشه‏های تاریخی و مبانی فقهی از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده است.
برنامه «اندیشه‌ها» کاری از گروه اندیشه و حکمت به سردبیری و تهیه‌کنندگی ابوذر رجبی و گویندگی مصطفی اسماعیلی دوشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 14:45 با امواج رادیو معارف تقدیم شنوندگان فرهیخته این رادیو می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه به صفحه اختصاصی برنامه اندیشه‌ها در سایت رادیو معارف مراجعه کنند./9191/د101/ی
ارسال نظرات