۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۳۴۰
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم مطرح کرد؛

لزوم توجه هرچه بیشتر اساتید سطح عالی حوزه به علوم قرآنی

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این که نباید به وضع حاضر اکتفا شود، گفت: رشد کنونی آغاز راه است، حوزه علمیه ای که هزار استاد سطح عالی دارد باید بیش از آمار حال حاضر درس تفسیر و علوم قرآنی داشته باشد؛ اساتید سطح عالی حوزه علمیه در رشته های گوناگون زمانی را برای ارائه تفسیر و علوم قرآنی در نظر بگیرند.
حجت الاسلام سيد مرتضي مير کتولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمرتضی میر کتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم پنج شنبه شب در یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به آیه«وَلَا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاکَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِیرً‌ا» گفت: خداوند متعال در این آیه خود را به عنوان نخستین مفسر عالم هستی و قرآن کریم معرفی می کند.


وی افزود: خداوند می فرماید آنچه در این عالم هست و بایدها و نبایدها را برایتان گفته و تفسیر می کنم، از همین رو بسیاری از کلام خداوند پیرامون مسائل مهمی همانند توحید، معاد، نبوت و فروع دین است که راه صحیح را به انسان ها نشان می دهد.


دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره به تفسیر قرآن با قرآن اظهار داشت: همان گونه که حوادث و اتفاقات عالم هستی و تکوین یکدیگر را تبیین و تفسیر می کنند، آیات گوناگون فرآن کریم همانند متشابهات به تفسیر یکدیگر می پردازند.


وی به آیه« وَقَالَ الرَّ‌سُولُ یَا رَ‌بِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَـذَا الْقُرْ‌آنَ مَهْجُورً‌ا» اشاره کرد و ادامه داد: در روز قیامت و در سیل عظیم حضور مردم، بزرگترین شاهد عالم که رسول اکرم(ص) است در نزد خداوند شهادت می دهد که خداوندا امت من قرآن را مهجور گذاشتند.


حجت الاسلام میرکتولی با اشاره به اهداف و فعالیت های مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ابراز داشت: این مجمع از 6 سال پیش و با هدف مهجوریت زدایی از قرآن کریم که کلام خداوند است فعالیت های خود را آغاز کرد، خوشبختانه در حال حاضر شاهد برگزاری 405 کرسی درس در سطوح عالی و خارج در زمینه های تفسیر و علوم قرآنی هستیم که نشان دهنده تحولی مثبت در روند حوزه های علمیه است.


وی عنوان کرد: در سفری که به خدمت مراجع بزرگوار نجف اشرف رسیدیم، گزارشی از فعالیت های مجمع عالی تفسیر و روند رو به رشد درس های قرآنی در حوزه علمیه قم ارائه شد که این مراجع تقلید بسیار از این رشد و تحول استقبال کردند.


دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این که نباید به وضع حاضر اکتفا شود، خاطرنشان کرد: رشد کنونی آغاز راه است، حوزه علمیه ای که هزار استاد سطح عالی دارد باید بیش از آمار حال حاضر درس تفسیر و علوم قرآنی داشته باشد.


وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به سال آینده تحصیلی گفت: در سال تحصیلی 94 ـ 95 باید شاهد پیشرفت های بیشتری در عرصه های قرآنی باشیم، امید است که اساتید سطح عالی حوزه علمیه در رشته های گوناگون زمانی را برای ارائه تفسیر و علوم قرآنی در نظر بگیرند./1323/پ202/ف

ارسال نظرات