۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۶۴۴۰۱
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خواستار شد؛

افزایش سهم قرآن در منبرها/ آیات قرآن کریم باید با مصداق روز به مردم ارائه شود

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر راه اندازی نهضت تفسیری گفت: آیات قرآن کریم باید با مصداق روز به مردم ارائه شود، در بیان تفسیر نیز نباید اطاله وقت کرد؛ تفسیرها باید کوتاه و کاربردی باشد تا مردم نهایت استفاده را ببرند.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور شنبه شب در دومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه که در سالم اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این‌که همه نهادها و سازمان ها یک ماه مانده به عید نوروز آماده می شوند، گفت: چند روز دیگر ماه قرآن فرا می رسد، چه اندازه ما خودمان را برای این ماه آماده کرده ایم.


وی افزود: عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست به دلیل این که خداوند می فرماید ما در رمضان قرآن را نازل کردیم، ماشینی که هوا گرفته باشد در سرازیری روشن می شود؛ سرازیری قرآن ماه مبارک رمضان است، از همین رو باید توجه ویژه به آن داشت.


رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که خوشبختانه مسائل قرآن و تفسیری راه افتاده است، اظهار داشت: با وجود این که حرکت آغاز شده اما فاصله تا نقطه مطلوب بسیار است، باید برنامه هایی تدارک دیده شود تا طلابی که سال ها در حوزه علمیه هستند دوره های تفسیری را مسلط باشند.


وی ادامه داد: وضع قرآن، نماز و زکات در جامعه بسیار ضعیف است، امسال 13 درصد مردم ایران زکات دادند که با توجه به این آمار 450 میلیارد زکات جمع آوری شده است، مردم به ما می گویند آیا شما به گفتید و ما زکات ندادیم.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با این که همه طلاب باید دوره روش نماز را آموزش ببینند، اظهار داشت: امروز افراد مذهبی نیز نمی توانند فرزندان خود را به راحتی تربیت کنند، طلاب باید روش های دعوت به نماز را فرا گیرند.


وی با اشاره به شیوه های ارائه تفسیر عنوان کرد: اگر در تفسیر و بیان احکام نقل قول های بسیار بیان شود مردم گیج خواهند شد، همه حتی استاد درس خارج حوزه علمیه باید دوره بیان احکام را آموزش ببینند؛ در فراگیری این گونه مسائل خجالت معنا ندارد.


رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: تفسیر آغازین باید موردی باشد و از آیات باید اصولی استخراج شود که مصرف برای مردم داشته باشد به عنوان مثال قرآن می فرماید ابراهیم به عمویش گفت چرا بت می پرستی می توان اصولی همانند این که در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست، در اصلاح و ارشاد باید از خود شروع کرد، اگر از آیه ها اصل خارج شود شیرین خواهد شد.


وی اضافه کرد: طلاب باید به گونه ای تفسیر بگویند که مردم و جامعه آن را خطاب به خود بدانند و احساس کنند که به آن نیاز دارند، سهم قرآن و نهج البلاغه باید در منبرها باید افزایش پیدا کند؛ متأسفانه بدنه منبرها را خوابی تشکیل می دهد که دروغ یا رویای صادقه است، رویای صادقه هیچگاه به وحی که یقین کامل را به همراه خود دارد نمی رسد.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که مردم عاشق معارف اسلام هستند، گفت: طلاب و عالمان دینی باید برای فکر و ذهن جامعه خوراک دینی بپزند، آیات قرآن کریم و روایات ائمه طاهرین(ع) در تمامی زمینه ها سخن برای گفتن دارد.


وی افزود: اگر زیبایی اسلام برای مردم و جامعه تبیین شود مردم از تمایل به دیگر ادیان و فرقه ها دست می کشند؛ این که خداوند می فرماید انسان باید در قرآن تدبر کند به دلیل این است که هر انسانی می تواند زوایای جدیدی از آیات را کشف کند.


رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که قرآن و اهل بیت(ع) نباید از یکدیگر جدا شوند، اظهار داشت: امروزه شاهد جدا شدن این دو هستیم، در تهران 6 هزار جلسه عزاداری برگزار می شود اما 100 جلسه تفسیر نداریم؛ در کنار هر جلسه عزاداری باید یک جلسه قرآن نیز باشد.


وی با تأکید بر راه اندازی نهضت تفسیری ادامه داد: آیات قرآن کریم باید با مصداق روز به مردم ارائه شود، در بیان تفسیر نیز نباید اطاله وقت کرد؛ تفسیرها باید کوتاه و کاربردی باشد تا مردم نهایت استفاده را ببرند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات