۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۴۲۶۹۸۲
منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری:

امر به معروف و نهی از منکر نشانه برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است

حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبد خدایی ویژگی امت اسلامی را انجام امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: انجام امر به معروف و نهی از منکر سبب برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبد خدایی منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، امروز در مدرسه جعفریه در جمع طلاب در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کرد: در کتاب جواهر آیات و روایاتی در باب امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است.  

 

وی به آیه 90 سوره نحل اشاره و اظهار کرد: «إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ به راستى خداوند به عدل و احسان و اداى حق خويشاوندان فرمان مى‏ دهد، و از ناشايستى و كار ناپسند و سركشى باز مى‏ دارد، او شما را اندرز مى‏ دهد باشد كه پند گيريد». در ابتدا خداوند خود آمر به معروف و ناهی از منکر است و فرمان به عدل و احسان می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با تأکید براین که عدل و احسان در کنار هم می تواند جامعه را اداره کند، خاطرنشان کرد: عدل، قوانین عادلانه و احسان، محبت بوده و یک قانون اخلاقی است؛ برای مدیریت یک جامعه، حقوق و اخلاق هر دو لازم است زیرا حقوق به تنهایی خشک می باشد و عواطف، احساسات و محبت را جذب نمی کند.

 

سفیر سابق ایران در واتیکان با بیان این که اگر احسان باشد و حقوقی نباشد هرج و مرج خواهد شد، تأکید کرد: افرادی که خوش باطنند و همیشه احسان می کنند افراد بدخو و بد باطن به آنها دستور می دهند؛ در انجیل آمده اگر به آن طرف صورتت سیلی زد تو طرف دیگر را بگیر تا سیلی بزند، این کار ممکن است دچار ذلت متدینان شود و انسان های طغیانگر و استعمارگر به آنان تسلط یابند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر کسی تجاوز کرد به همان اندازه پاسخش را بدهید ولی از آن طرف اهل احسان و گذشت هم باشید؛ این نکته در مسائل اجتماعی اهمیت بالایی دارد که بایستی هم عدالت و هم احسان باشد و یکی به تنهایی جوابگو نیست.

 

امر به معروف و نهی از منکر خلق و خو و سجیه الهی است

وی امر به معروف و نهی از منکر را دو سجیه از سجایای پروردگار برشمرد و بیان کرد: هر که این دو سجیه الهی را یاری کند خداوند او را عزیز می دارد و هر که آنها را خوار بشمارد خدا او را خوار می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با تأکید بر این که خداوند متعال برای هدایت بندگان مایه زیادی گذاشته، اضافه کرد: خداوند متعال عزیزترین افرادش(همه انبیا و اولیا) را در راه امر به معروف و نهی از منکر و هدایت فرستاده که شهید شده اند؛ پس اگر ما در راه امر به معروف و نهی از منکر و هدایت هر فعالیتی کنیم نسبت به خدا، کاری نکرده ایم.

 

منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مورد ویژگی پیامبر(ص) که در آیه 157 سوره اعراف اشاره شده، گفت: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ كسانى كه از فرستاده و پيامبر امى پيروى مى‏كنند، كه نام [و نشان‏] او را در تورات و انجيل كه در نزدشان است، نوشته مى‏ يابند، [همو] كه آنان را به نيكى فرمان مى ‏دهد و از ناشايستى باز مى‏ دارد، و پاكيزه ‏ها را بر آنان حلال و پليدها را حرام مى‏دارد، و از آنان قيد و بندهاى [پيمانهاى‏] سنگين را كه بر آنان مقرر شده بود بر مى‏ دارد، و كسانى كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كرده ‏اند و از نورى كه همراه او نازل شده پيروى مى‏ كنند، اينان رستگارند».

 

استاد حوزه و دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از ویژگی های پیامبر اکرم (ص) خواند و اظهار کرد: ایشان چیزهای طیب و طاهر را حلال و چیزهای ناپاک را حرام و مردم را از غل و زنجیر خرافات نجات دادند؛ اینان ویژگی های پیامبر اسلام (ص) است.

 

انجام امر به معروف و نهی از منکر سبب برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است

وی ویژگی امت اسلامی را انجام امر به معروف و نهی از منکر عنوان و تصریح کرد: طبق آیه 110 سوره آل عمران «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ؛ شما بهترين امتى هستيد كه براى مردمان پديد آمده‏اند، كه به نيكى فرمان مى‏ دهيد و از ناشايستى باز مى‏ داريد و به خداوند ايمان داريد، و اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند برايشان بهتر بود، از آنان بعضى مؤمن و بسيارى نافرمانند» امت اسلامی بهترین امت معرفی شده زیرا امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی به نکته ای در این آیه پرداخت و ابراز کرد: این جمله، جمله خبری است پس دلالت بر وجوب دارد؛ برای مثال وقتی در مرحله قانون گذاری قانونی را وضع می کنند برای مثال مقررات ساختمانی در یک منطقه این است که از سه طبقه بیشتر نباشد، صیغه امر و نهی در آن وجود ندارد ولی در مرحله قانون گذاری بوده تا ملت متابعت کنند.

 

امر به معروف و نهی از منکر از شعائر اسلامی است

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همه پیامبران آمر به معروف و ناهی از منکر بودند ولی به تدریج به واسطه ترس‌ها، رودربایستی ها و عوام زدگی مورد غفلت واقع شده؛ امر به معروف و نهی از منکر از شعارهای اسلامی است و باید ملت های مسلمان آن را انجام دهند.

 

منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به اشکالی که درباره واژه امت اسلامی در این آیه مطرح شده اشاره و تصریح کرد: در این آیه آمده که امت اسلامی بهترین امتند و حال آن که همین امت، امیرمؤمنان (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را کشتند و آن همه جنایت کردند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در اسلام وقتی سخن از امت است در رأس امت پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) قرار دارند اگر در یک جریانی امام معصوم (ع) نباشد به آن امت اطلاق نمی شود؛ از این رو در رابطه با حجیت اجماع، عده ای می خواهند بگویند اجماع حجت است؛ اجماعی که گویای این باشد که وجود مقدس امام (ع) در این اجماع است، به واسطه امام (ع) حجت است و گرنه اجماع نشده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی تشریح کرد: برای مثال هزار صفر در کنار یک عدد معنا می یابد و اگر صفرها باشند و عددی نباشد معنایی ندارند ولی اگر در کنار صفرها یک عدد باشد آن وقت معنا پذیرند؛ در صورتی می گوییم امت اسلامی که در رأس آن امام (ع) وجود داشته باشد؛ شما بهترین امت هستید زیرا امر به معروف و نهی از منکر می کنید اگر نکنید جزء امت نخواهید بود بنابراین اصل اشکال وارد نیست./201/861/ب1

ارسال نظرات