۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۲۹۸۶۸
حجت‌الاسلام الویری:

رفتار مناسب روحانیان در مسجد سبب تغییر نگرش در جوانان می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر فعالیت مساجد فارغ از گرایش‌های سیاسی گفت:‌ حتی اگر ما کاری بکنیم که یک نفر هم به مسجد نیاید، در برابر آن یک نفر مسئول هستیم.
محسن الویری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، درباره آسیب‌شناسی وضعیت کنونی مساجد اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مهمترین آفت‌های مساجد را سیاست‌زدگی می‌دانم.

 

وی با اشاره به اینکه همه ما می‌دانیم مسجد صرف نماز خواندن نیست و باید سایر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هم در مساجد درگیر شوند، افزود: همانطور که بی‌توجهی رسانه ملی به کیفیت برنامه‌های تلویزیونی در دوره‌ای باعث هجوم به سمت رسانه‌های خارجی زیاد شد، در این زمینه نیز باید توجه کنیم که اگر مساجد ما به‌روز نباشند ممکن است سایر مکان‌ها جای مساجد ما را پر کنند.

 

الویری با بیان اینکه جناح‌های سیاسی افراطی نباید در مساجد فعال باشند و عضوگیری کنند، گفت: چنین نگاه‌هایی باعث می‌شود اقشار جامعه از مسجد زده شوند، باید از مساجد خارج شوند تا دیگران رغبت حضور در مساجد را داشته باشند. بنده نمی‌گویم همه مساجد اینطور هستند اما برخی از مساجد چنین فعالیت‌هایی دارند.

 

وی در ادامه افزود: مساجد، ویژه همه جوانان است، در عین حال آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی مساجد رغبتی برای حضور جوانان نیست، باید بتوانیم با عملکرد صحیح همه سلایق وارد مسجد شوند.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اداکه داد: منبر مسجد نباید در خدمت یک گروه و تفکر سیاسی مشخص باشد؛ طبیعتا این امر کراهتی را برای دیگران ایجاد می‌کند. حتی اگر ما کاری بکنیم که یک نفر هم به مسجد نیاید، در برابر آن یک نفر مسئول هستیم. مساجد ما هم باید فارغ از گرایش‌های سیاسی فعال باشند.

 

الویری با ذکر یک نمونه درباره نقش اثرگذار ائمه جماعات ادامه داد: بارها مشاهده شده رفتار مناسب روحانیون کاروان‌های ایرانی در عمره، موجب تغییر نگرش در جوانان شده است. امامان جماعت با عملکرد مثبت خود می‌توانند جوان را در مسجد جذب کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نقش و کارکردهای مسجد بر اساس تجربیات تاحدودی تدوین شده است، افزود: ‌اما زمانی به سراغ روایات مساجد می‌رویم فضا یک مقدار متفاوت می‌شود، یعنی الزاماً اینطور نیست که داخل مساجد مهدکودک، مرکز تجاری، محل ورزش یا هر چیز دیگری وجود داشته باشد. باید در این موارد کار بیشتری شود. باید کارکرد مساجد دوباره تدوین شود.

 

وی گفت: هنوز برای این پرسش که «مسجد جای چیست و ما چه انتظاری از مسجد داریم؟» پاسخ روشنی نداریم، طبیعتا اگر این پاسخ‌ها روشن شود تکلیف هم روشن شده و بر سر «چه باید کرد» بحث می‌شود و آسان‌تر می‌توان تصیم گیری و برنامه‌ریزی کرد. الان در این حوزه تشتتی را شاهد هستیم و نیازمند طرح جامعیم.

 

حجت‌الاسلام الویری در پایان گفت: اگر اراده نظری در این حوزه مشخص شود، در حوزه عملی کار پیچیده نیست. تجربه نشان داده بخش‌هایی که ما خودمان می‌خواهیم مدیریتی و بخشنامه‌ای کار کنیم، جواب نمی‌دهد! اما اگر همین‌ موارد را به اختیار مردم بگذاریم و آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌ها دخالت دهیم، مردم با ایده‌پردازی و همفکری مشکلات را حل می‌کنند./966/102/ب3

ارسال نظرات