۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۴۳۳۵۴۰
پای درس استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی؛

تعیین سقف در دعا بی‌انصافی و دخالت در امور الهی است

بنده در هنگام دعا باید فضل الهی را در نظر بگیرد و از تعیین سقف و اندازه برای دعای خود، پرهیز کند که این دخالت در امور الهی بوده و از عدالت به دور است.
آیت الله آقا مجتبی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه حقیقت بندگی هر شب در ماه مبارک رمضان از رادیو معارف با موضوع توصیه های عرفانی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره دعا و نیایش و آثار معنوی آن پخش می شود که گزیده مباحث آن برای علاقه مندان منتشر می شود.

 

انصاف در دعا مربوط به حوائج دنیوی است و به این معنی است که کسی نباید برای حاجات دنیایی خود سقف تعیین کند؛ سقف تعیین کردن برای حاجات دنیایی دور از عدالت است، چرا که فقط این بنده در دنیا نیست.

 

بنده با انصاف در دعای خود فضولی نمی کند و برای خدا تعیین سقف و دخالت نمی کند؛ انسان باید در دعاهای خود فضل الهی را مد نظر بگیرد؛ به خدا قسم ما نمی توانیم حتی مایحتاج یک لحظه خود را محاسبه کنیم، چرا که از لحظه بعد خود خبر نداریم.

 

گاهی حاجاتی را در مواقع گرفتاری از خداوند متعال طلب می کنیم، اما آن هایی که بعدها ممکن است گریبان گیر ما شود، باید به فضل الهی واگذار شود؛ کسی که حاجات خود را به خداوند متعال واگذار می کند و قبول می کند که احاطه به مایحتاج زندگی خود ندارد، مشکلش حل می شود.

 

امام صادق(ع) می فرمایند که اگر در خواسته های خود فضل الهی را در نظر نگیرید، کم می آورید و دست خالی میمانید؛ اصل این است که سر تا پای ما احتیاج است و هر چه می دانیم و نمی دانیم را باید به خداوند متعال واگذار کنیم.

 

تمامی روایاتی که درباره دعا تا به حال مطرح کرده ایم، مشاهده کرده ایم که همه سمت و سوی واحدی دارد؛ آیات و روایات متعددی آمده که قبل از آن که حادثه ای برای شما پیش بیاید، دعا کنید و نکوهش و سرزنش کرده افرادی را که فقط در هنگام مشکلات، دعا می کنند.

 

همانطور که جبرئیل وحی الهی را به رسول اکرم(ص) می رساند، زمانی هم که بنده دعایی می کند، فرشته و فرستاده ای پیام بنده را به خداوند متعال می رساند؛ اگر بنده زیاد دعا کند، صدایش در عرش شناخته شده است و اگر فقط در مشکلات دعا کند، ملائک می گویند که ما این صدا را نمی شناسیم.

 

ما که نمی توانیم حاجاتمان را در این دنیا پیش بینی کنیم، چگونه می توانیم حاجات اخروی را پیش بینی کنیم؛ چگونه می شود کسی حاجات دنیایی خود را که در آن زندگی می کند نتواند پیش بینی کند و بخواهد حاجات آخرتی را که اصلا نمی شناسد پیش بینی کند.

 

اهل بیت(ع) به ما سفارش کرده اند که آماده سفر آخرت باشید؛ به دنبال امور مادی نباشید که مرگ در قفای شما است و امروز غصه امور مادی چند سال دیگر را نخورید؛ غصه توشه آخرت را بخورید که هر لحظه ممکن است به سوی آن بروید./840/پ202/ی

ارسال نظرات