۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۳۳۶۱۸

حمایت علمای وهابی سعودی از سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم

شورای شیوخ سعودی موسوم به «هیئت علمای ارشد عربستان» با چراغ سبز نشان‌دادن به آل‌خلیفه برای مشروعیت‌بخشی به اقدامات ضدشیعی خود، از تصمیم اخیر این رژیم در سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم و تعلیق فعالیت‌ انجمن‌های شیعی بحرین حمایت کرد.
شیوخ وهابی وابسته به دربار آل‌سعود

به گزارش خبرگزاری رسا، هیئت علمای ارشد عربستان که ریاست آن را «شیخ عبدالعزیز بن‌عبدالله آل‌شیخ» از مفتیان متحجر و متعصب سعودی برعهده دارد و یک نهاد حاکمیتی در این کشور است، هم‌صدا با رژیم آل‌سعود، از تصمیم رژیم قبیله‌ای آل‌خلیفه در تعلیق فعالیت‌ برخی جریان‌ها و احزاب شیعی در این کشور و سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین حمایت کرد.


شیوخ سعودی در این بیانیه که دیروز، ۳۱ خردادماه، در خبرگزاری عربستانی «اینا» منتشر شد، از آن‌چه که آن را «اقدامات قضایی دولت بحرین ضد انجمن‌ها و تشکل‌های فتنه‌انگیز مذهبی و فرقه‌ای» خوانده، استقبال کرده و مدعی شدند که این تصمیمات وحدت و بافت اجتماعی جامعه بحرین را حفظ می‌کند.


این شورای وهابی با واردکردن اتهاماتی به آیت‌الله قاسم، گفت: اصلاح جامعه نیازمند ترویج شعارهای بیگانه نیست، به‌ویژه که جوامع کشورهای حوزه خلیج (فارس) در برابر چالش‌ها و تهدیدهای تروریستی قرار دارند.


همچنین کابینه رژیم آل‌سعود در جلسه روز گذشته ۳۰ خردادماه که با حضور «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی برگزار شد، از تصمیم سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم از سوی رژیم آل‌خلیفه اعلام حمایت کرد و مدعی شد: بحرین این تصمیمات را با هدف حفظ امنیت و ثبات خود اتخاذ می‌کند.


آل‌سعود و شیوخ وهابی هیئت علمای ارشد این کشور در حالی از این تصمیم تفرقه‌انگیزانه و فرقه‌ای رژیم بحرین حمایت می‌کنند که عربستان پس از آغاز تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین با اعزام نیروهای تحت عنوان سپر جزیره عملا این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را اشغال کرد و نقش مهمی در تشدید بحران داشته است.


آیت‌الله قاسم، عالی‌ترین روحانی شیعه بحرین و مهم‌ترین مخالف و منتقد سیاسی رژیم آل‌خلیفه است که از سوی این رژیم به ارتباط با ایران و ترویج فرقه‌گرایی متهم شده است.


وی در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف تحصیل کرده و امام جمعه مسجد امام صادق(ع) در زادگاه خود یعنی منطقه الدراز بحرین است که نزد مردم بحرین شهرت و محبوبیت بسیاری دارد.


هم‌زمان با صدور حکم سلب تابعیت، شمار زیادی از حامیان آیت‌الله عیسی قاسم با تجمع در مقابل منزل وی، علیه این حکم وزارت کشور بحرین شعار دادند و با آن مخالفت کردند.


حکومت بحرین پیش از این نیز تابعیت تعدادی از مخالفان خود را سلب کرده بود و از این ابزار غیر قانونی جهت حذف صدای مخالف در این کشور استفاده می‌کند./982/ب103/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات