۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۴۳۳۶۲۲
مدیر کل اوقاف مازندران:

 امام حسن مجتبي مظهر جود و بخشش بود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از مهم ترین ویژگی های امام حسن مجتبی(ع) را سخاوت وجود آن امام بزرگوار برشمرد و تصریح کرد: سفره کریمانه امام حسن(ع) همیشه پهن بود و همه مردم بویژه مساکین و یتیمان از آن بهره می بردند و این سخاوت وجود باید برای همه الگو باشد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در ساری برگزار شد از برگزاری مراسم جشن میلاد امام حسن(ع) در 220 امامزاده و بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: همه ائمه خیرخواه مردم بودند و خداوند برای اینکه انسان ها را هدایت نماید پیشوا و رهبر برای آنان قرار داده است و ائمه طاهرین پیشوایان دین انسان ها هستند.

 

وی با بیان این‌که مسلمانان باید در سخاوت و برپایی سفره‌های کریمانه از امام حسن(ع) الگوبرداری کنند، گفت: کمک به یتیمان و دستگیری از نیازمندان از شاخصه های نیکوی امام حسن (ع) بود.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که آن حضرت داراي سجاياي اخلاقي،سيره و روش هاي الهي و برگرفته از خط مشي پيامبر اكرم(ص) و اميرمؤمنان(ع) بود، ادامه داد: دامنه شخصيت بي مانند سبط اکبر پيامبر(ص)، آنقدر وسيع و گسترده است که آثار و نشانه هاي آن در تمام کتاب هاي حديث، سيره، تاريخ و مناقب، فراوان به چشم مي خورد.

 

وی با اشاره به این که امام حسن(ع) با پذيرش صلح از خونريزي که هدف اصلي معاويه بود و مي خواست ريشه شيعه و شيعيان آل علي(ع) را به هر قيمتي که هست قطع کند،جلوگيري کرد، گفت: با این اقدام چهره تابناک امام حسن(ع) همچنان که جد بزرگوارش رسول الله(ص) پيش بيني فرموده بود، به عنوان مصلح اکبر در افق اسلام نمودار شد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران از مهم ترین ویژگی های امام حسن مجتبی(ع) را سخاوت وجود آن امام بزرگوار برشمرد و تصریح کرد: سفره کریمانه امام حسن(ع) همیشه پهن بود و همه مردم بویژه مساکین و یتیمان از آن بهره می بردند و این سخاوت وجود باید برای همه الگو باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: نخستین مظهر و نشانه کوثر که بر دامان پاک فاطمه اطهر(س) پا به عرصه گیتی نهاد، امام حسن(ع) بود. ایشان نشانه‌ای از تجلی مقدس‌ترین پدیده‌ای است که از خجسته‌ترین پیوند انسانی، نصیب حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) گردید.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: امام حسن(ع) در طول زندگی پر‌برکتش همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام بر‌می‌داشت و شیوه برخوردش با عموم مردم حتی دشمنان چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب می‌کرد.

 

حجت الاسلام علیزاده از امام حسن مجتبي(ع) به عنوان مظهر جود و بخشش یاد کرد و گفت: يكي از حسنات و صفات امام حسن مجتبي(ع) جود و بخشش است كه آن حضرت دو مرتبه به طور كامل اموالش را ميان مستمندان تقسيم كرد و اين نشانه جود و سخاوت ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسن مجتبي (ع) است كه به همين مناسبت، پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز اكرام ناميده شده است.

 

وی با بیان این که معيار زندگي امامان معصوم (ع) عمل به وظيفه‌اي است که در هر شرايطي برايشان تبيين شده و بايد در اين زمينه به درستي تصميم بگيرند، بيان داشت: زمان امام حسن مجتبي(ع) شرايط به گونه‌اي بود که چهار خليفه حکومت کرده بودند و آخرين خلافت به حضرت علي (ع) رسيده بود.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که امام حسن مجتبي(ع) با وجود صحبت‌هاي ناروا و برخوردهاي ناجوانمردانه حکومتي‌ها سراسر حلم بود، افزود: انحراف در زمان اين امام همام به قدري جدي بود که ولايت و نبوت به خلافت تبديل شده بود. ايشان در اين دوران در نهايت صبر و بردباري تصميم‌گيري کرده و به مهره‌سازي مي‌پرداختند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که آن حضرت هرگز در بیان حق و دفاع از حریم اسلام نرمش نشان نمی داد، علناً از اعمال ضد اسلامی معاویه انتقاد می کرد و سوابق زشت و ننگین او را بی پروا فاش می ساخت، گفت: مناظرات و احتجاج های مهیج و کوبنده حضرت امام حسن مجتبی(ع) با معاویه و مزدوران و طرفداران او شاهد این معنا است.

 

وی به صفات ممتاز پیشوای دوم شیعیان همچون علم، تقوا، زهد و عبادت، بذل و بخشش، دستگیری از بیچارگان و درماندگان عصر خود، اشاره کرد و افزود: وجود گرامی آن حضرت پناهگاه مستمندان و تهیدستان و نقطه امید درماندگان بود و هیچ فقیری از در خانه آن حضرت دست خالی برنمی گشت.

 

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که امام حسن مجتبى(ع) تجسم عالى فضايل انسانى بود، گفت: آن امام همام مقتداى پاكان و صالحان بود و خود بهره بسيار از خلق و خوى رسول خدا(ص) داشت.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که امام حسن(ع) در بذل، بخشش و دستگيرى از بيچارگان، سر آمد روزگار خويش و آرام بخش دل‏هاى دردمند و نقطه اميد درماندگان بود، افزود: هيچ آزرده دلى نزد آن حضرت شرح پريشانى نمى‏كرد، جز آن كه مرهمى بر دل آزرده او مى‏نهاد و گاهى پيش از آن كه مستمندى اظهار احتياج كند و عرق شرم بريزد، احتياج او را بر طرف مى‏ساخت و اجازه نمى‏داد رنج و مذلت‏ سؤال را بر خود هموار سازد.

 

وی با بیان این که امام حسن مجتبي (ع) مظهر کرامت انساني و فضائل اخلاقي است و صاحب صفت پسنديده انفاق و بخشش در بين مردم بود، گفت: انفاق و کمک به نیازمندان و محرومان از ویژگی‌های بارز شخصیت امام مجتبی(ع) است چنان که از ایشان به کریم اهل بیت(ع) یاد می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت و ﺟﺎﯾﮕﺎه واﻻی اﻣﺎﻣﺎن ﻣﻌﺼﻮم(ع) ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﻮد، ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ﻣﺎ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ع) ھﺴﺘﻨﺪ.

 

ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم علیزاده ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ﻣﺎ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﻟﮕﻮﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ھﺴﺘﻨﺪ، ﮔﻔﺖ: ﻣﺘﻮﻟﯿﺎن دﯾﻨﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﺒﻠﻐﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﻣﺎﻣﺎن ﻣﻌﺼﻮم(ع)، ﺟﻮاﻧﺎن را در ﺟﮫﺖ اﻟﮕﻮﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﯾﺎری دھﻨﺪ./950/202/ب3

 

ارسال نظرات