۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۳۳۶۵۴
آیت الله سبحانی:

امام حسن تا آخرین قدرت در برابر دشمنان ایستاد

حضرت آیت الله سبحانی گفت: صلح امام حسن(ع) مثل شهادت امام حسین(ع) بوده و هر دو قرآنی است؛ ائمه اطهار(ع) به تکلیف خودشان عمل کردند، اما تکلیف شان متفاوت بود.
سلسله مباحث تفسیر قرآن آیت الله سبحانی در مدرسه حجتیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، ظهر سه شنبه در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون ماه رمضان که در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 52 این سوره به انبیای خود خطاب کرد «وَ إِنَّ هَاذِهِ أُمَّتُكمُ‏ْ أُمَّةً وَاحِدَةً»، دین شما دین واحدی است و نباید متفرق باشیدريال بلکه باید دست به دست هم دهید و دین خدا را اقامه کنید، چرا که در اصول یکی هستید؛ خدا از امت ها خواسته که تفرق نداشته باشند.


این مرجع تقلید در تفسیر آیه 53 سوره مؤمنون اظهار داشت: آیا به خطاب خدا درباره وحدت ترتیب اثر داده شده است؛ «فَتَقَطَّعُواْ أَمْرَهُم بَيْنهَُمْ زُبُرًا» چند دین درست کردند؛ «زُبُر» جمع زبور یعنی کتاب است؛ دین خود را بین خود پاره پاره کردند و دارای کتاب های مختلفی شدند و هر کس به کتاب خود اعجاب می کند؛ اما نظر من این نیست؛ معتقدم که «زُبُر» جمع زبره به معنای قطعه است و ربطی به کتاب ندارد؛ زبرا در این جا به معنای احزاب و جماعات مختلف از جمله یهودی و نصرانی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در ادامه این آیه می فرماید «كلُ حِزْبِ  بِمَا لَدَيهِْمْ فَرِحُون» در حالی که هر دینی خوشحال است؛ خدا از مردم وحدت خواسته، اما مردم به دنبال کثرت رفته اند؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) از این که قریش راه نادانی را می رفتند، ناراحت بود؛ خدا به پیامبر دلداری داد و در آیه بعد فرمود «فَذَرْهُمْ فىِ غَمْرَتِهِمْ حَتىَ‏ حِين»؛ «غَمْرَ» به معنای گودال است که اگر وارد شود، پایین می رود و در واقع گودال ضلالت است.

 

کثرت اولاد و اموال دلیل بر حقانیت نیست

وی با بیان این که بسیاری از افراد حق و باطل را با مال و مقام می سنجند، گفت: قریش می گفتند که ما مقرب درگاه خدا هستیم، چرا که اولاد و ثروت و مقام زیادی داریم؛ کثرت اولاد، اموال و مقام دلیل حقانیت نیست؛ در جنگ جمل برخی ماندند که به کدام طرف بروند، یک نفر به حضرت علی(ع) گفت آیا فکر می کنید که ما بر حق هستیم، در حالی که طلحه و زبیر در آن طرف میدان هستند؟ طه حسین، وزیر فرهنگ مصر می گوید بعد از قرآن، گوش جهان کلمه ای به این عظمت نشنیده است که حضرت علی(ع) فرمود حق و باطل با مقام روشن نمی شود؛ با عظمت رجال، حق و باطل مشخص نمی شود، ابتدا برو حق را بشناس، سپس اهلش را بشناس؛ قرآن می فرماید که فکر نکن که مال و اولاد دلیل بر حقانیت است.

 

حضرت آیت الله سبحانی به تفسیر آیه 61 سوره مؤمنون پرداخت و یادآور شد: خداوند در آیه بعد می فرماید «نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْيرَْاتِ  بَل لَّا يَشْعُرُون» خیال می کنند که ما به شدت اینها را به خیر می رسانیم، بلکه به سوی شر می روند؛ در قرآن مسأله ای به نام استدراج وجود دارد که خدا نکند که انسان دچار استدراج(یعنی قدم به قدم) شود؛ خداوند می فرماید اموال اینها استدراج و امتحان است، اگر از امتحان موفق بیرون نیایند، قدم به قدم رو به دوزخ می روند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که خداوند در قرآن درباره مؤمنان و مشرکان پی در پی هم سخن می گوید، خاطرنشان کرد: هر موقع قرآن درباره کافران سخن می گوید، سپس درباره مؤمنان سخن می گوید و بالعکس؛ خداوند در آیه بعد می فرماید «إِنَّ الَّذِينَ هُم مِّنْ خَشْيَةِ رَبهِِّم مُّشْفِقُون» مؤمنان کسانی هستند که از ترس خدا حالت خشوع دارند؛ اینها مقام عالی در برابر مشرکان دارند.

 

امام حسن صبری داشتند که جهانیان را به شگفت درآورده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: خانه حضرت زهرا(ع) و حضرت علی(ع) با ولادت امام حسن(ع) روشن شد؛ امام مجتبی(ع) صبری داشتند که جهانیان را به شگفت درآورده است؛ هنگامی که آمدند امام حسن(ع) را در بقیع دفع کنند، مروان بن حکم زار زار اشک می ریخت؛ به او گفتند تو که دشمن اینها هستی، گفت بله، اما این مردی که امروز درگذشت، دارای صبر و بردباری بود و صبر او در مقابل دشمن، در حد کوه ها بود.

 

وی با اشاره به ایستادگی امام مجتبی(ع) در برابر دشمنان گفت: امام حسن(ع) تا آخرین قدرت ایستاد، اگر صلح کرد، دیگر قدرت نداشت و تا آخرین لحظه جنگ کرد؛ آن حضرت سه بار لشکر فرستاد و در هر مرتبه، فرماندهان رشوه گرفتند؛ مردم کوفه، مردم خسته ای بودند و به آن حضرت گفتند که ما زندگی می خواهیم و جنگ را تمام کن؛ صلح امام حسن(ع) مثل شهادت امام حسین(ع) بوده و هر دو قرآنی است؛ ائمه اطهار(ع) به تکلیف خودشان عمل کردند، اما تکلیفشان متفاوت بود./822/پ201/ج

ارسال نظرات