۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۶۵۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

توسعه کشور بدون توجه به فرهنگ غیرممکن است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: باید این حقیقت را باور کنیم که توسعه همه جانبه و پایدار شکل نمی گیرد، مگر اینکه نگاه مان به توسعه در همه بخش ها از نظر فرهنگی باشد.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جمع فعالان فرهنگی و هنری در مساجد استان با بیان این‌که به دنبال گفتمان‌ غالب فرهنگی و هنری در استان هستیم، اظهار داشت: در ارتباط با حوزه فرهنگ باید بدون تعارف و شعار وارد میدان عمل شویم.


وی افزود: باید این حقیقت را باور کنیم که توسعه همه جانبه و پایدار شکل نمی گیرد، مگر اینکه نگاه مان به توسعه در همه بخش ها از نظر فرهنگی باشد، به عبارتی دیگر پایه و اساس توسعه اگر فرهنگ و نگاه فرهنگی نباشد متزلزل است، اهمیت فرهنگ در تمام بخش های توسعه و زیر بنایی توسعه باید نهادینه شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد استان و کشور را مبهم دانست و گفت: مشخص نیست فرهنگ در اشتغال، تولید و صادرات باید چه سهمی داشته باشد، معتقدم در کنار تمام بخش ها، فرهنگ باید به عنوان اصل و اساس توسعه همه جانبه مد نظر قرار گیرد.


محمدپور ادامه داد: این امر هم محقق نمی شود مگر با انجام آمایش فرهنگی، باید بدانیم در شرایط کنونی در چه جایگاهی ایستاده ایم و به سوی کجا و چه هدفی پیش می رویم، به عبارتی دیگر چشم انداز توسعه فرهنگی باید دست مان باشد تا قدم های توسعه بلندتر برداریم.


وی نگاه سیاسی در حوزه فرهنگ را غیر قابل قبول دانست و افزود: با نگاه سیاسی در حوزه فرهنگ اقدام مبارکی صورت نمی گیرد، نگاه سیاسی روزمرگی و نارسایی را به دنبال دارد، قطعا نگاه سیاسی مبتنی بر منافع فردی و گروهی خواهد بود در حالی که در حوزه فرهنگ باید فراجناحی عمل کرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که بی تردید رسانه ها نقش بی بدیلی در توسعه فرهنگی می توانند ایفا کنند، گفت: تمامی انجمن‌های هنری و ادبی در کنار مؤسسات فرهنگی بایستی به دنبال اثرگذاری در توسعه کشور باشند، به عبارت دیگر می توان بر سهم فرهنگ در اقتصاد مقاومتی نیز رسید.


محمدپور در پایان با اشاره به این‌که گفتمان‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر  نیازمند ارتقای سطح دانش و معرفت فعالان این عرصه است، گفت: هنرمندان و اصحاب قلم باید معرف گنجینه آموزه های قرآنی و اهل بیت عصمت و طهارت باشند و رایحه معارف ائمه اطهار را در جهان منتشر کنند./935/202/ب3

ارسال نظرات