۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۴۳۳۶۹۵
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

پاسخ برخی تهمت‌های بنی‌امیه علیه امام حسن

استاد حوزه علمیه قم با مردم با شهادت امام حسن و امام حسین علیهم السلام با ماهیت حکومت بنی‌امیه آشنا شدند، گفت: چهره نفاق‌آلود و فساد اخلاقی معاویه با صلح امام حسین(ع) برای مردم برملا شد.
تولدامام حسن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در دوره کوتاه مدت معارفی«مولود کعبه» در صحن صاحب الزمان(عج) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) به دوران حیات ایشان محدود نمی شود، گفت: بعد از شهادت ایشان بنی امیه و بنی عباس اقدام به پخش شایعات بر ضد امام حسن(ع) کردند تا امام را بد نام کرده و ایشان را فردی عیاش جلوه دهند.

 

وی افزود: بنی امیه و بنی عباس به این دلیل به این کار دست زدند که پس از عاشورا در میان بنی هاشم یک انقلاب و قیام اجتماعی برای باز پس گرفتن حق امامت از غاصبان آن صورت گرفت و بنی امیه و بنی عباس برای اینکه با ریشه‌های این قیام و فرزندان امام حسن مجتبی (ع) برخورد کنند اقدام به پخش شایعه علیه امام حسن(ع) کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه تبلیغی بنی امیه و بنی عباس به‌خصوص منصور دوانیقی دومین خلیفه بنی عباس به شدت گسترده بود نه تنها تهمت های آن‌ها به امام حسن(ع) در میان اهل سنت مورد پذیرش قرار گرفت بلکه شیعیانی مانند کلینی در کافی هم بخشی از شایعات آن‌ها مبنی بر مطلاق بودن امام حسن(ع) (کسی که زیاد زن طلاق می دهد) را ذکر کرده است و بعد ها بزرگان شیعه به جای بررسی سند این احادیث اقدام به توجیه آن کردند.

 

وی تصریح کرد: براساس شواهد تاریخی که امام علی(ع) برای امام حسن(ع) به خواستگاری می‌رفته اند و بعد خود امام علی(ع) به مردم می‌فرمودند که به امام حسن(ع) زن ندهید متناقض است و این موضوع گویای ضعف سند این‌گونه احادیث بوده و نشان میدهد هدف بنی امیه و بنی عباس از این کار عیاش جلوه دادن امام حسن(ع) است.

 

خانم شیرازی با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی از روایت ها پا را هم از این فرا گذاشته‌اند و بیان می‌کنند که امام حسن(ع) در قبال صلح با معاویه از او پول دریافت کرده است و این پول را صرف ازدواج و طلاق دادن زن‌ها کرده که باید گفت این روایت هم مانند روایت های گذشته سند تاریخی و متقنی ندارد و با وجود اینکه یکی از مفاد صلح معاویه با امام حسن(ع) این بود که معاویه به امام پول دهد ولی امام مفاد صلح معاویه را قبول نکرد و زمانی حاضر به صلح شدند که مفاد صلح نامه متناسب با نظر ایشان تنظیم شد.

 

وی یادآور شد: امام حسن(ع) از روی بی فکری با معاویه صلح نکرد بلکه امام حسن(ع) با صلح با معاویه چهره نفاق آمیز و فساد اخلاقی یزید و معاویه معاویه را برای مردم آشکار کرده و با شهادت امام حسن و امام حسین(ع) مردم آن زمان به خوبی با ماهیت حکومت بنی امیه آشنا شدند و همین موضوع زمینه انقلاب‌های اجتماعی دوران بنی امیه را فراهم کرد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات