۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۴۳۳۷۲۲
حجت الاسلام والمسلمین جزایری مطرح کرد؛

مدافعان حرم نمونه بارز اقتدا کنندگان به سیره امام مجتبی

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت حس نوع دوستی در میان افراد مسلمان گفت: ما باید سیره امام مجتبی(ع) در توجه به افراد محروم که حتی دشمنان به آن اعتراف می کردند را در زندگی خود جاری کنیم؛ امروز مدافعان حرم نمونه بارز این امر هستند.
حجت الاسلام سید حمید جزایری مدافعان حرم

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری، مدیر گروه علمی تفسیر و علوم قرآن و مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: همه ائمه مظهر صفات بارز خداوند هستند و همه آن ها به ویژه امام مجتبی(ع) در کنار رابطه عبادی با خداوند نسبت به مسأله محرومان و مستضعفان جامعه نیز توجه زیادی داشتند.

 

حس نوع دوستی مورد تأکید اسلام

وی با بیان این که امام مجتبی(ع) حتی به افرادی که از لحاظ فکری و عقیدنی مخالف مذهب اهل بیت(ع) بودند توجه می کردند، افزود: یکی از ابعاد دین اسلام مسأله نوع دوستی و فایده مندی در زندگی اجتماعی است و به همین جهت است که در روایات ما گفته اند علم و دانش عالمی که از علم خود برای هدایت دیگران استفاده نکند ارزشی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ادامه داد: ما وقتی می گوییم عمل مجاهد در راه خدا ارزش دارد و یا شهید در اوج قله کمال قرار دارد به این جهت است که آن ها به یکی از ابعاد مهم دین یعنی مفید فایده بودن توجه داشته و نقش پررنگی در هدایت هم نوعان خود به جبهه حق داشته اند.

 

وی با اشاره به کارهای مهمی که امام مجتبی(ع) در جامعه اسلامی آن روز انجام دادند، اضافه کرد: کرامت بیش از حد و همراهی و حمایت از طبقات آسیب پذیر جامعه به ویژه ایتام در زندگی امام مجتبی(ع) زیاد به چشم می خورد و این مسأله تاجایی بود که دشمنان اسلام نیز به آن اذعان داشته اند و مکررا آن را بیان کرده اند.

 

در مقام عمل از اهل بیت(ع) پیروی کنیم

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه قم با ضروری خواندن توجه به سیره و منش امام مجتبی(ع) یادآور شد: اگر ما خود را شیعه و پیرو اهل بیت(ع) می دانیم باید در مقام عمل تبعیت خودمان از آن ها را نشان دهیم؛ به هیچ وجه شایسته جامعه اسلامی نیست که افرادی در آن از فرط سیری ندانند اموال خود را چگونه مصرف کنند و در همان جامعه افرادی باشند که از اولیات زندگی محروم باشند.

 

وی افزود: وجود روحیه و حس نودوستی چه در زمینه اقتصادی و چه غیر آن در میان مسلمانان ضروری و لازم است و حتی افرادی که از نظر اقتصادی و معیشتی وضع خوبی ندارند می توانند افرادی محروم جامعه را از نظر فکری و فرهنگی همراهی کرده و با آن ها همدلی کنند و از نظر روحی و روانی نیازمندان جامعه را تقویت کنند.

 

مدیر گروه علمی تفسیر و علوم قرآن خاطرنشان کرد: یکی از نمونه های حس نوع دوستی همین جوانان سلحشوری هستند که امروز برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به عراق و سوریه می روند و در اقتدای به امام مجتبی(ع) و در کرامت انسانی گوی سبقت را از بقیه ربوده اند.

 

کم پولی توجیه انفاق نکردن نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان این که کم پولی توجیه انفاق نکردن نمی شود، گفت: میزان انفاق را شرایط جامعه و خود فرد مشخص می کند، اما چیزی که مسلّم است آن است که یک فرد مسلمان نباید از این غافله خیر عقب بماند؛ شما ببینید که حضرت علی(ع) و فرزندان او سه روز متوالی روزه بودند و در هنگام افطار غذای خود را به افراد نیازمند دادند که در سوره انسان به آن اشاره شده است، بنابراین انسان حتی در اوج نیاز هم نباید از توجه به محرومان و مستضعفان غافل باشد.

 

وی در پایان تصریح کرد: باید در میان همه ما از حیث عمل و زبان دغدغه کمک و نودوستی وجود داشته باشد و در یک جمله می توان گفت روحیه تعاون و همدردی با دیگران از مقومات اصلی مسلمان است و نام گذاری مسلمان بر فردی که به یاد دیگران نیست صحیح نیست و از طرفی روایات ما به طور مطلق دستور به انفاق داده و آن را مختص به داشتن مال و ثروت نکرده است./1330/ت302/ی

ارسال نظرات