۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۷۴۱
نماینده ولی فقیه در قزوین:

دو رویی شعبه‌ای دیگر از منافقان است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: هر دلی که دورویی داشته باشد، نفاق دارد؛ خیلی‌ها نفاق دارند اما جزء گروه‌های مجاهدین خلق و یا سایر گروه‌های منافق نیستند، آن‌ها یک شعبه دیگر از منافقین هستند و آن‌هایی که صاحب دلی دورو هستند نیز جزء منافقین به حساب می‌آیند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین عصر امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: دلِ ضعیف، محلِ نفوذِ شیطان و دنیاست و تحت تأثیر هر کسی قرار می‌گیرد و خودش صاحب فهم، درک و اراده‌ای نیست و این ضعف، هر انسانی را به انحراف می‌کشاند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: خداوند در وصف منافقین فرموده: فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًا  وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ یعنی در دل‌های آنان یک نوع بیماری است؛ خداوند بر بیماری آنان افزوده؛ و به خاطر دروغ‌هایی که می‌گفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست.

 

آن‌هایی که صاحب دلی دورو هستند جزء منافقین به حساب می‌آیند

امام جمعه قزوین در ادامه افزود: هر دلی که دورویی داشته باشد، نفاق دارد؛ خیلی‌ها نفاق دارند اما جزء گروه‌های مجاهدین خلق و یا سایر گروه‌های منافق نیستند، آن‌ها یک شعبه دیگر از منافقین هستند و آن‌هایی که صاحب دلی دورو هستند نیز جزء منافقین به حساب می‌آیند.

 

این کارشناس حوزوی بیان کرد: امیرمؤمنان امام علی (ع) می‌فرمایند: "فرزندم دل و قلبت را با یقین قدرتمند کن." انسانی که یقین ندارد فردی ذلیل و ضعیف است.

 

این کارشناس دینی اظهار کرد: اگر یقین بر دل انسان‌ها بتابد و نور آن بر سرزمین قلب آدمی حاکم شود ما دارای قدرت الهی می‌شویم، انبیای الهی با داشتن یقین توان مقابله با دشمنان خدا را در خود ایجاد می‌کردند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اشاره کرد: حضرت ابراهیم (ع) در سرزمینی زندگی می‌کرد که همه بت می‌پرستیدند؛ اما این پیامبر الهی خود را نسبت به اشتباهات این افراد بی تفاوت نشان نداد و برای هدایت آنها با عزم راسخ عمل کرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب، یک دیپلمات نبود بلکه یک انقلابی بود.

 

یک انقلابی باید کار انقلابی کند

وی ادامه داد: یک انقلابی باید کار انقلابی کند، یعنی در فضایی که فرصت عمل کردن پیش آمده تبر را برداشته و به سراغ بت‌های زمانش برود و آنها را از بین ببرد.

 

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: اگر دلِ انسان در مقابل آیات الهی متحول شد و تحت تأثیر کلام خداوند قرار گرفت، به معنای آن است که تحت تأثیر و نفوذ خداوند قرار گرفته و چنین انسانی در جرگه انسان‌های با ایمان و مؤمن قرار دارد.

 

در قرآن کریم عزیز به معنای نفوذ ناپذیری در مقابل شیطان و هوای نفس آمده است

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در قرآن در مقابل تعبیر ضعیف، عزیز بیان شده است و عزیز به معنای نفوذ ناپذیری در مقابل شیطان و هوای نفس و نفوذپذیری در مقابل خداوند است.

 

امام جمعه قزوین در ادامه یاد آور شد: عزیز بودن یکی از ویژگی‌های خداوند است، یعنی هیچ بنده‌ای نمی‌تواند نظر خدا را تغییر بدهد، انسان هم هر چقدر خدایی بشود از خدا اثر می‌پذیرد اما تحت تأثیر غیر خدا قرار نمی‌گیرد.

 

هر چه عزت در عالم وجود دارد به خدا، پیامبر و مؤمنان تعلق دارد

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال می‌فرماید: و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین یعنی هر چه عزت در عالم وجود دارد، به خدا، پیامبر و مؤمنان تعلق دارد و این‌ها از غیر خدا تأثیر نمی‌گیرند.مؤمنان با شنیدن آیات الهی ایمانشان افزایش می‌یابد و تکیه و توکلشان تنها به خداست.

 

این استاد حوزوی اذعان کرد: خداوند پیامبر(ص) و قرآن را به عنوان منبع عزت معرفی کرده و درباره قرآن فرمود: وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ، این قرآن کتاب عزیز است؛ یعنی اگر عزت می‌خواهید باید قرآنی باشید و هر چه از آیات قرآن بهره مند شوید، به همان اندازه تحت تأثیر دیگران قرار نمی‌گیرید و هر روز بیشتر تحت نفوذ کلام الهی قرار خواهید گرفت.

 

خداوند مدافع مؤمنان است

وی با بیان این‌که خداوند مدافع مؤمنان است، تصریح کرد: اگر مؤمن به خداوند توکل کند، در میان معرکه دچار انحراف نخواهد شد و خداوند هیچ‌گاه اجازه رسوایی مؤمن را نخواهد داد.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اهمیت اینکه گاهی ما برای انجام وعده‌های الهی دلمان می‌لرزد زیرا یقین لازم را نداریم، گفت: برای نمونه زکات و خمس مال خود را نمی‌دهیم در صورتی که خدای متعال فرموده چند برابرش را به ما برمی‌گرداند، با عمل به وعده‌های الهی به آرامش دست پیدا می‌کنیم زیرا این همان دستیابی به یقین است.

 

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به یقین باید اهل عبادت باشیم، اضهار کرد: انجام روزه، پرداخت خمس و زکات و حج همه عبادت الهی است، همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان و به فکر معیشت مردم بودن، تولید و کارآفرینی از  عبادات مهم است زیرا ما را از نیازمند بودن به دشمنان در امان می‌دارد.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: انجام عبادت راهی برای دستیابی به یقین است، البته در آیاتی یقین به معنای مرگ هم آمده است یعنی تا زمانی که علائم حیاتی در ما وجود دارد و زمان مرگ فرا نرسیده، باید در عبادت و بندگی به سر ببریم.

 

وی یادآور شد: مطابق با تفسیر بزرگان دینی یکی از موارد یقین مرگ است، مسلمانان درباره وجود مرگ حرفی ندارند اما درباره زمان مرگ همه ما در غفلت به سر می‌بریم، اما با وجود این غفلت از مرگ به وجود آن یقین داریم.

 

این استاد حوزوی ابراز کرد: اگر انسان از ولایت و اثرپذیری خدایی محروم شد، به عذاب دردناک خدا دچار خواهد شد و این‌ها همان منافقین هستند، خداوند می‌گوید منافقین یعنی آن‌هایی که کافران را به‌جای مؤمنین رفیق، دوست و ولی خودشان بر می‌گزینند.

 

امام جمعه قزوین بیان کرد: منافقان مرضشان این است که عزت را در کافران می‌بینند، همان کافرانی که خداوند آن‌ها را به ذلیل تشبیه کرده است و منافقین می‌خواهند که از آن‌ها عزت بگیرند در حالی که تنها خدای متعال است که به انسان عزت می‌بخشد.

 

وی تأکید کرد: دو بار کلمه کسالت در قرآن آمده است و هر دوبار خداوند این معنا را برای منافقان به‌کار برده است. خداوند می‌فرماید: منافقان نماز را برای ریا می‌خوانند و در نماز هم خیلی کم به یاد خدا هستند و در نتیجه نمازشان با کسالت همراه می‌شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه یقین به معنای "جزم" است یعنی چیزی که در آن شک و گمان نیست، گفت: برای ایجاد یقین نسبت به خدا باید عبادت کرد و ذکر خدا را به زبان آورد تا یقین در ما شکل بگیرد.

 

این کارشناس اخلاق اضافه کرد: خدای متعال فرمود اگر شما علم‌الیقین پیدا کنید جهنم را همین دنیا مشاهده می‌کنید وگرنه پس از مرگ همه مردم حقایق را به‌صورت جدی می‌بینند.

 

امام جمعه قزوین در ادامه افزود: خدای متعال فرمود اگر شما علم‌الیقین پیدا کنید جهنم را همین دنیا مشاهده می‌کنید وگرنه پس از مرگ همه مردم حقایق را به‌صورت جدی می‌بینند.

 

وی با بیان اینکه داشتن یقین دین‌داری را برای ما آسان می‌کند، تأکید کرد: چرا برخی‌ها خیلی عاشق شهادت هستند زیرا علم الهی را یاد گرفته‌اند و دانشگاه زندگی خود را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند و با یقین خود را برای دیدار الهی آماده می‌کنند.

 

امام ‌جمعه قزوین افزود: با بندگی خدا با عشق جان می‌سپاریم نه اینکه جان بکنیم، با وابستگی به دنیا حتی اگر سال‌ها هم عمر کرده باشیم باز هم جان دادن برای ما سخت می‌شود، با وجود یقین نگاه ما به دنیا و مرگ تغییر می‌کند و مشتاقانه سراغ آن می‌رویم، ما در زندگی چیزی واجب‌تر از آمادگی برای یقین نسبت به مرگ نداریم.

 

وی با بیان اینکه یقین به سه نوع علم‌الیقین، عین‌الیقین، حق‌الیقین تقسیم می‌شود، ادامه داد: فرق آنها این است که گاهی از پشت دیوار دودی را می‌بینیم که به آسمان بلند است که این دود علامت آتش است که به آن علم‌الیقین می‌گویند، حال اگر ما صحنه آتش را با چشم دیدیم این فضا به عین‌الیقین تعبیر می‌شود، حق‌الیقین یعنی کنار آتش یا داخل آتش قرار بگیرید و سوختن را احساس کنید.

 

این کارشناس حوزوی عنوان کرد: اگر ما ارتباط خود را با خدای متعال زیاد کنیم و معرفت خود را افزایش داده و در شعله‌های محبت خدای متعال بسوزیم به حق‌الیقین دست پیدا می‌کنیم.

 

این استاد فرهنگی افزود: امام علی (ع) فرموده: قلبت را پس از این‌که با یقین نیرومند کردی، با حکمت نورانی کن. حکمت همان حقیقتی است که خدای متعال در قرآن فرموده: حکمت چیزی نیست که به هر کسی بدهم، حکمت موهبتی الهی است که خداوند به بندگانِ خاصش عنایت می‌کند و لذا می‌فرماید: هر کسی را که خدا بخواهد حکمت می‌دهد و هر کسی هم که صاحب حکمت شود، خدا به او خیر کثیر داده است.

 

این کارشناس حوزوی اضافه کرد: انسان زمانی مؤمن می‌شود که وقتی خداوند می‌گوید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» با همه وجود بفهمد که خداوند با او سخن می‌گوید و به‌جایی برسد که خداوند به او هم بگوید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید»؛ اما اگر انسان هیچ احساسی نسبت به خدا نداشته باشد و «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» با حرف‌های دیگر برای او تفاوتی نکند، معلوم می‌شود هنوز به درجه ایمان نرسیده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خداوند می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ، یعنی انسان وقتی به ایمان می‌رسد، آماده می‌شود که به مرحله تقوا که مرحله بالاتری است، دست پیدا کند.

 

وی در پایان گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد آدم چیزی بـالاتـر از یقیـن داده نشده است./201/853/ب1

ارسال نظرات