۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۳۳۷۵۷
استاد حوزه علمیه خواهران:

خدا شرایط رساندن پیام حق را فراهم می کند

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: خداوند در سوره یوسف اعلام می کند که شرایط برای انسان ها فراهم می شود و در هر جایی از کره زمین باشند، خدا حرف حق را می رساند.
قرآن خطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد حوزه علمیه مکتب نرجس امروز در محفل انس با قرآن در این مدرسه علمیه به ساختارشناسی سوره یوسف پرداخت.


وی با اشاره به شباهت حروف مقطعه سوره یوسف با 6 سوره متوالی دیگر، گفت: از سوره یونس در قرآن، 6 سوره متوالی از جمله سوره های یونس، هود، یوسف، ابراهیم و حجر با حروف مقطعه «الر» شروع می شود و فقط یک سوره رعد متفاوت است.
 

پورحسینی خاطرنشان کرد: این قانون کلی است که سوره هایی که حروف مقطعه یکسان دارد، تقربیا از نظر محتوا به هم شباهت دارند.
 

این استاد حوزه خواهران حروف مقطعه را نشان اعجاز خداوند بیان و اظهار کرد: یک تفسیر کلی برای حروف مقطعه وجود دارد و آن این که خدا با همین حروف ساده کتابی را آورده که معجزه است و بشر نظیر آن را نمی تواند بیاورد.


در سوره «یوسف» شاهد رحمت خداوند نسبت به بندگان هستیم
 

وی در تفسیر حرف مقطعه «الر»، ابراز کرد: «الر» یعنی خدا اعلام می کند من خدای رئوف هستم؛ رافت، مهربانی و عطوفت خداوند را نسبت به بندگانش در این سوره ها بسیار می بینیم.


پورحسینی با بیان این که خداوند در سوره یوسف رأفت خود را نسبت به بندگانش نشان می دهد، گفت: سوره یوسف با حروف مقطعه «الر» شروع می شود بنابراین در این سوره خدا رأفت خود را نشان می دهد که از مؤمنان مخلص خود حمایت می کند و هر کسی که مخلص تر باشد، حمایت خدا از او بیشتر است.

 

این استاد مکتب نرجس با اشاره به آیه 14 تا 102 سوره حضرت یوسف، ابراز کرد: خداوند در این آیه ها داستان حمایت خود را از این بنده خود بیان که در مراحل مختلف زندگی از ایشان حمایت می کند چون این آدم اخلاص ویژه دارد بنابراین خدا حمایت ویژه به حضرت دارد.


شرح نزول سوره یوسف
 

وی به شرح نزول سوره یوسف(احسنن القصص قرآن) اشاره و ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) امام حسن(ع) و حسین(ع) را روی زانو خود قراد داده و با آن ها بازی می کرد که جبرئیل به اذن خدا اخبار آینده و قصه امام حسن و امام حسین را برای پیامبر(ص) آورد که وجود ایشان مکدر شد، ملائکه در آسمان از ناراحتی پیامبر(ص) نالان شدند، در این هنگام خدا احسن القصص قرآن (سوره یوسف) را به پیامبر نازل فرمود.
 

پورحسینی خاطرنشان کرد: خداوند در قصص قرآنی گاهی بخشی از قصه را و گاهی نیز همه قصه را یک جا بیان می کند اما در بیشتر موارد خلاصه قصه را می گوید در سوره حضرت یوسف نیز نخست دوران کودکی و دشمنی برادران با ایشان و سپس زندان و منتصب شدن به وزارت و ملاقات به براداران و نقشه ای که می کشد را بیان می کند.


حضور خدا در همه مراحل زندگی


این استاد حوزه افزود: خداوند در این سوره از بردگی، جوانی و زندان حضرت یوسف می گوید که روش گفتگو و دعوت به توحید دارد و  با توجه به این که مردم مشرک بودند، حضرت با روش عقلانی دعوت به خدای یگانه می کند.


وی با اشاره به این که خدا در همه زندگی حضرت حضور فعال دارد، گفت: برخی خدا در کنار زندگی آن ها است و وقتی به مشکلی مواجه می شوند، یاد خدا می کند اما سوره یوسف می گوید همه جا یاد خدا باشم و دگرگونی های زندگی نباید موجب فراموشی خدا شود.
 

پورحسینی به ضرورت یاد خدا در همه شرایط زندگی تأکید و ابراز کرد: گاهی وقتی شرایط ما تغییر کرد خود را گم می کنیم در حالی که خداوند می فرماید: «با زیبایی، ثروت، پست و مقام امتحان می شوید، به یاد خدا در همه حال باشید.»
 

خدا شرایط رساندن پیام حق را فراهم می کند
 

این استاد حوزه با بیان این که در بخش دوم سوره یوسف خداوند مردم را به اخلاص در ایمان دعوت می کند، اظهار کرد: در آیه 103 و 104 سوره حضرت یوسف خداوند بیان می کند که چه قدر مردم آیه و نشانه هایی از  ایمان و ایمان خالص  را شاهد بودند اما از دین رو برگرداند.
 

وی افزود: در بخش دوم این سوره خداوند اعلام می کند که شرایط برای انسان ها فراهم می شود و در هر جایی از کره زمین باشید خدا حرف حق را می رساند.
 

پورحسینی خاطرنشان کرد: این نکته مهم است که شرایط ایمان آوردن برای ما مهیا است، حتی در زمان طاغوت نیز این شرایط بوده است.


استاد مکتب نرجس اظهار کرد: خداوند در ادامه سوره یوسف بیان می کند که پیامبر برای دعوت مزد نخواست و توحید را در طبیعت می بینیم و نیز از عذاب الهی صحبت می کند و قسمت آخر سوره بحث ولایت خدا مطرح می شود.

 

سوره یوسف اتمام حجت بر جوانان است
 

وی با بیان این که سوره یوسف اتمام حجت بر جوانان است، گفت: خداوند این سوره را اتمام حجت برای همه جوان ها می گذرد که اگر جوان بگوید جامعه فاسد بود و نمی توانستم از لغزش خود جلوگیری کنیم، خدا میزان را حضرت یوسف می داند.
 

پورحسینی به درس گرفتن از داستان حضرت یوسف تأکید و ابراز کرد: آخرین حرف این سوره این است که از داستان حضرت یوسف درس بگیریم و یکی از این درس ها حسد نورزیدن است، حسد موجب می شود که اعمال ما قبول نشود، کسی درس می گیرند که صاحبان خرد باشد.


رابطه بیان سوره یوسف و ولی عصر
 

استاد حوزه علمیه خواهران به رابطه بیان سوره یوسف و ولی عصر اشاره و اظهار کرد: اهل دل برای سوره یوسف برداشت درونی دارد که خدا در جریان یوسف تلنگری به ما دارد که  تأویل عدد یازده در این سوره با یازده امام که در بین مردم زمانی خواهد آمد.


وی افزود: اهل دل این گونه تعبیر می کنند که هر گاه مؤمن مخلص شدیم دوازدهمین امام را خواهیم دید./201/1310/ب1

ارسال نظرات