۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۳۸۶۵۴
آیت الله مظاهری:

داستان اصحاب فیل بیانگر اراده قاطع خداوند است

رییس حوزه علیمه اصفهان با بیان این که همه در مقابل اراده خداوند ضعیف هستند، گفت: داستان اصحاب فیل بیانگر اراده قاطع خداوند است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، با بیان این که همه در مقابل اراده خداوند ضعیف هستند، گفت: داستان اصحاب فیل بیانگر اراده قاطع خداوند است.

 

وی با مروری بر مطالب روزهای گذشته افزود: سوره فیل یکی از معجزات بزرگ قرآن، تاریخ و خداوند است، در سال تولد پیامبر(ص) قضیه اصحاب فیل اتفاق افتاده و تا قبل از زمانی که پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کنند، به عنوان مبدأ تاریخ محسوب می شده است.

 

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: یکی از وقایعی که از نظر معجزه شبیه واقعه اصحاب فیل است و از لحاظ تاریخی هیچ کس نمی تواند در آن حرفی و حکایتی ایجاد کند، واقعه تاریخی مولود کعبه است که هم شیعه و هم غیر شیعه راجع به آن کتاب های مفصلی نوشته اند و جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نگذاشته اند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان به فصاحت و بلاغت آیات سوره فیل اشاره کرد و افزود: آیات این سوره کاملاً واضح است و هر کس به اندازه کمی با ادبیات عرب آشنا باشد، کاملاً می تواند معنای آن را بفهمد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به آیه اول سوره مبارکه فیل که می فرماید «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ»، اذعان کرد: درست است مخاطب ظاهری این آیات پیامبر(ص) بوده اند، ولی در اصل خداوند با این خطابه می خواسته همه افراد عالم را متوجه این واقعه عظیم کند.

 

حضرت آیت الله مظاهری به آیه دوم سوره فیل که می فرماید «أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ» اشاره کرد و گفت: این آیه می خواهد بگوید با وجود این که شکست مردم حجاز در برابر قدرت سپاه ابرهه حتمی بود ولی با خواست خداوند همه چیز تغییر کرد و سپاه مجهز ابرهه با شکست روبرو شد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: آیه سوم سوره فیل که می فرماید «وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ» به جنود خداوند اشاره دارد، در این جا برخی می گویند، ابابیل یعنی پرستوهایی که از جانب خداوند مأمور نابود کردن اصحاب فیل بوده اند و برخی می گویند ابابیل نوعی پرنده خاص است که دسته دسته و منظم مثل یک ارتش مجهز مأمور حمله به سپاه ابرهه بوده اند.

 

این مرجع تقلید با توجه به آیه پنجم سوره فیل که می فرماید «فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ»، ادامه داد: تیرباران شدن سپاه ابرهه با گل های خشکیده ای که همه چیز را نابود می کرد تا جایی که قرآن می گوید «صاحبان فیل مثل کاه جویده شده لِه می شدند» یکی از معجزات بی بدیل این واقعه است، حالا این که این گل های خشکیده چه جنسی داشته، خدا می داند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با استناد به آیات سوره فیل، ابراز کرد: چیزی که از این آیات به دست می آید این است که پرندگان ابابیل فقط فیل بانان را مورد هدف قرار می داده اند و کاری به بقیه سپاه ابرهه نداشته اند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که برخی از این اتفاقاتی که همه مورخان نقل کرده اند، وقوعش حتمی است، ابراز داشت: این وقایع به ما می گوید اراده الهی مافوق همه اراده ها است.

 

وی در پایان با بیان این که هر حرفی از کلام الله مجید یک دنیا علم اخلاق است، گفت: ما باید با درس گرفتن از این وقایع تاریخی کاری کنیم که مورد رحمت خداوند واقع شویم و خدایی ناکرده عذاب الهی ما را گرفتارمان نکند./201/867/ب1

ارسال نظرات