۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۴۰۷۵۵
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

احیای فریضه امر به معروف در جامعه مانع نفوذ فرهنگی دشمن می شود

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امر به معروف و نهي از منکر را احياگر احکام الهي و ارزش هاي اسلامي و انساني و نابود کننده منکرات دانست و گفت: احيای امر به معروف و نهي از منکر از واجبات و فريضه مهم اسلامي است.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت‌الاسلام سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در کارگاه آموزشی طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر در فریدونکناربا اشاره به اهميت امر به معروف و نهي از منکر گفت: دشمنان با کم رنگ کردن نقش امر به معروف و نهي از منکر سعي در پاک کردن تأثير قيام امام حسين عليه السلام دارند.

 

وي با اشاره به آيات و روايات در زمينه امر به معروف و نهي از منکر به برسي پيام اين آيات و روايات پرداخت و گفت: امر به معروف و نهي از منکر از بديهيات دين و مشترک بين شيعه و اهل سنت است و دومين پيام اين آيات اين است که قضيه امر به معروف و نهي از منکر تنها در اسلام نيست و در تمام اديان قبل از اسلام هم بوده است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: سومين پيامي که از آيات و روايات برداشت مي شود اين است که، امر به معروف و نهي از منکر از شئونات پيامبري است و هر کس به آن عمل کند به در راه پيامبران قدم برداشته.

 

حجت الاسلام جلالی به تبيين شيوه هاي اجرايي امر به معروف و نهي از منکر پرداخت و گفت: مهم ترين، بهترين و کاربردي‌ترين شيوه امر به معروف و نهي از منکر، شيوه عملي است، يعني ما با رفتار خود بتوانيم ديگران را ارشاد کنيم.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تاكيد بر اين كه گسترش آگاهي و تقويت بصيرت لازمه احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر است، تصريح كرد: امر به معروف و نهي از منكر عمل بسيار نيكو و پسنديده است و جزو دستورات اسلام است؛ امر به معروف و نهي از منكر دو واجب بسيار سازنده و تأثيرگذار در عرصه مسائل اجتماعي و ديني ما است كه اگر به خوبي تبيين و عملي شوند بسياري از مشكلات جامعه برطرف خواهد شد.

 

وی با اشاره به اين كه این فريضه دینی استراتژي مقابله با هجمه‌هاي فرهنگي دشمن در جامعه بوده و براي زنده نگه‌داشتن اين فرهنگ الهي بايد تلاش شود، يادآور شد: هر جامعه‌اي كه امر به معروف و نهي از منكر را ترك كند فساد در آن جامعه زياد مي‌شود و وقتي فساد در جامعه پيدا شد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين كه امر به معروف و نهي از منكر ضامن بقاي جامعه و ترك اين دو سبب نابودي و هلاك جوامع است، متذکر شد: امر به معروف و نهى از منكر، فلسفه حكومت اسلامي و معيار ارزيابى صلاح و فساد و مشروعيت يا عدم مشروعيت جوامع به‏ شمار مي‌رود؛ جامعه‌اي مطلوب و مشروع است كه اين فريضه در آن به شكل كامل جارى باشد و همگان آزاد باشند تا يكديگر را امر و نهى كنند

 

حجت الاسلام جلالی با بیان این که امر به معروف و نهي از منكر در فرهنگ اسلامي برخلاف نظر اغلب مردم كه گمان مي‌كنند پايبندي به اين دو تكليف ممكن است به مصالح دنيوي فرد ضرر داشته باشد از جمله عوامل حفظ سلامت دنيا و حتي آخرت انسان‌ها است، اذعان کرد: در جامعه‌اي كه اين فريضه الهي اجرا مي‌شود، ضمن تقويت و نفوذ ناپذيركردن بنيه مذهبي و ديني جامعه، افراد آن را نيز از گزند دشمن محفوظ و همواره عزيز و سربلند مي‌دارد.

 

وی با اشاره به این که امر به معروف و نهي از منکر دو واجب بسيار سازنده و تأثيرگذار در عرصه مسائل اجتماعي و ديني است که اگر به خوبي تبيين و عملي شوند بسياري از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد، افزود: امر به معروف و نهي از منکر ضامن و نگه دارنده ساير فرايض است و به تعبير امام محمد باقر(ع) با اين فريضه است که ساير فرائض اقامه مي شود.

 

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکيد بر اين که در امر به معروف و نهي از منکر بايد رحمت و عطوفت را سرلوحه کارهايمان قرار دهيم، اظهار داشت: با اقدامات صحيح خودمان به گونه اي امر به معروف و نهي از منکر کنيم که فرد از تذکر ما خوشحال شود.

 

حجت الاسلام جلالی، امر به معروف و نهي از منکر را احياگر احکام الهي و ارزش هاي اسلامي و انساني و نابود کننده منکرات دانست و خاطرنشان کرد: احياء امر به معروف و نهي از منکر از واجبات و فريضه مهم اسلامي است که متأسفانه در حال فراموشي است.

 

وی با تأکيد بر اينکه احياي امر به معروف و نهي از منکر موجب تضمين سلامت و سعادت جامعه اسلامي مي شود، ادامه داد: توجه به اين فريضه مهم موجب کاستن بسياري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي در سطح جامعه مي شود.

 

حجت الاسلام جلالی گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر در جامعه را راهکاري مهم و مناسب در کاهش تخلفات و آسيب‌هاي اجتماعي دانست و تصريح کرد: احياي اين فريضه مهم الهي بايد بيش از پيش در دستور کار قرار گيرد، ثمره اداي امر به معروف و نهي از منکر در جامعه موجب استقرار انضباط اجتماعي مي شود و در حقيقت اين فريضه، عالي ترين مدل دموکراسي در جهان است.

 

امام جمعه فریدونکنارتصریح کرد: در قرآن و روایات ائمه هدی(ع) تأکید فراوانی بر امر به معروف و نهی از منکر شده است و هرگز از قطع معاش و از دست دادن جان هراس نداشته باشید.

 

وی افزود: امروز مشکلات جامعه از نبود تقوا است و ترس از تبعات امر به معروف و نهی از منکر که اگر بدانیم این امر از اعمال و عبادات ما چه جایگاه و درجه‌ای دارد نزد خدا هرگز از آن غفلت نمی‌کردیم./950/202/ب2

ارسال نظرات