۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۴۴۱۷
حجت الاسلام ماندگاری تشریح کرد؛

ویژگیهای بارز دین اسلام و تفاوت آن با سایر مکاتب

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء با تشریح ویژگیهای بارز دین اسلام و تفاوت آن با سایر مکاتب گفت: ما باید اسلام را مایه عزت و افتخار خود بدانیم تا در این راستا فرزندان ما نیز اسلام را الگوی زندگی خود قرار دهند و با قرار گرفتن در مسیر اسلام عاقبت به خیر شوند.
حجت ‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهداء، ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی که در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد و با حضور فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با طرح سه سؤال به تشریح ویژگیهای بارز دین اسلام و تفاوت آن با سایر مکاتب پرداخت.

حجت ‌الاسلام ماندگاری در پاسخ به این سؤال که «آیا می ‌شود با دین اسلام انسان را تربیت کرد؟»، اظهار داشت: آری می توان چراکه دین اسلام دارای سه ویژگی متمایز و برتر از سایر مکاتب است.

وی دین اسلام را دین خدا دانست نه دین پیغمبر(ص) و تشریح کرد: اسلام دین پیغمبر نیست بلکه دین خداست و در خدا نیز زمان و مکان مطرح نیست.

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه دشمنان دین اسلام را به 1400 سال قبل نسبت داده که در جزیره‌ العرب به وجود آمده و به آن زمان تعلق دارد، گفت: خداوند در آیه 19 سوره مبارکه آل عمران می ‌فرمایند: «انّ الدین عند الله اسلام» و همه پیامبران آمدند تا دین اسلام را تبلیغ کنند و هنگامی که به پیامبر خاتم رسید، کامل شد.

این مقام مسؤول با بیان آیه 85 سوره آل‌ عمران «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ»، تصریح کرد: هر کس غیر از نقشه اسلام را اجرا کند آزاد است اما پایان کار به او نمی ‌دهند و کسی که پایان کار نداشته باشد، در بهشت خانه‌ای ندارد.

وی با اشاره به این نکته که دین اسلام دین همه بشریت است، افزود: هنر اسلام این بوده است که در تاریکترین منطقه و زمان جاهلیت پدید آمده است تا دشمنان رونق اسلام را مدیون رونق تمدن ندانند.

حجت ‌الاسلام ماندگاری اضافه کرد: دومین دلیل که می ‌شود دین اسلام را برای تربیت انسانها برگزید این است که سازنده عالم هستی و سازنده اسلام یکی است و آن هم خداست.

وی با بیان اینکه هیچ مکتب در دنیا ادعا نمی ‌کند که سازنده مکتبش و دنیا یکی است اما اسلام این ادعا را می‌کند، خاطرنشان کرد: خدایی که دنیا را ساخته است خیلی بهتر می‌داند کدام دین انسان را به کمال می‌رساند و این دین به یقین اسلام است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اسلام، آیین‌ نامه زندگی انسان در این عالم است، گفت: خدایی که جسم ما را ساخته و روح ما را دمیده است بهتر می‌داند که چه پوششی برای این جسم و روح سازنده‌تر است.

این مقام مسؤول سومین دلیل را که می ‌شود اسلام را برای تربیت انتخاب کرد، سازگاری عقل با اسلام دانست و افزود: دیگر مکاتب اسلام را با عقل سازگار نمی‌دانند در حالی که آفریننده عقل و اسلام خداست.

وی علامت عقل را آخربینی دانست و افزود: دیگر مکاتب آخر را دنیا می ‌بینند اما اسلام آخر را آخرت می ‌بیند که بسیار والاتر است.

حجت ‌الاسلام ماندگاری در پاسخ این سؤال که «آیا با دین اسلام می‌توان زندگی کرد؟» ابراز داشت: خدا در آیه آخر سوره بقره «لا یکلف الله نفس الا وسعها» و آیه هفت سوره طلاق « لا یکلف الله الا ما آتاها» از انسان در حد توانش عمل خواسته و هرچقدر تکلیف داده است همان مقدار از ما عمل می‌خواهد.

وی با تشریح سه دلیل برای اثبات اینکه ما می ‌توانیم با دین اسلام زندگی کنیم خاطرنشان کرد: نخست آنکه دستورات دین اسلام بر اساس طاقت و توان انسان است، دوم آنکه انسان در زمانها و مکانهای نورانی مانند ماه رمضان و زیارت‌گاه‌ها نشان داداه است که می تواند و سوم آنکه کسانی را می ‌بینیم که شرایطشان از ما سخت‌تر است اما می‌توانند پس ما هم می‌توانیم.

حجت ‌الاسلام ماندگاری همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا اسلام بهترین نسخه است؟» اظهار داشت: آری اسلام بهترین نسخه است چراکه امنیت‌آور است، انسانها را موفق می‌ کند و به آنها عزت و هویت می‌بخشد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء اسلام را امنیت ‌آفرین خواند و تصریح کرد: اسلام امنیت ‌آفرین است چراکه اساسش امامت است و خداوند پاکترین مربیان که همان پیامبران و امامان هستند را برای ما انتخاب کرد.

این مقام مسؤول جهاد را دلیل عزت ‌آفرین بودن اسلام دانست و افزود: جهاد یعنی زیر بار زور و ذلت نرفتن و این سبب عزت جامعه اسلامی می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: ما باید اسلام را مایه عزت و افتخار خود بدانیم تا در این راستا فرزندان ما نیز اسلام را الگوی زندگی خود قرار دهند و با قرار گرفتن در مسیر اسلام عاقبت به خیر شوند.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./9457/202/ب3

ارسال نظرات