۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۸۳۰
استاد حوزه علمیه بابل:

عملکرد نادرست برخی از بانکها موجب روی آوردن مردم به ربا شده است

استاد حوزه علمیه بابل با ابراز گلایه در خصوص پرداخت تسهیلات از سوی بانکها، گفت: متأسفانه به دلیل رفتار نادرست بانکها در توزیع اعتبارات و وامهای قرض الحسنه، برخی از مردم به سمت ربا روی آورده اند.
حجت الاسلام محسن شیخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محسن شیخی، استاد حوزه علمیه بابل امروز در جمع فرماندهان و بسیجیان منطقه لاله آباد با انتقاد از عملکرد بانکها در حوزه اقتصاد کشور، گفت: متأسفانه بسیاری از بانکها، قانون عملیات بانکی بدون ربا را در کشور به درستی و براساس عقود اسلامی رعایت نمی کنند.

وی با اشاره به انتقاد بسیاری از مراجع و علما درباره نظام بانکی کشور، افزود: یکی از انتقادهای صریح علما درباره اشکال شرعی جریمه دیرکرد از اقساط بانکی و نیز نحوه برخی از عقود در بانکها است که باید این مسائل هر چه سریعتر رفع شود.

امام جمعه زرگرشهر به نقش کمرنگ بانکها در حوزه تولید کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بانکها به دلیل داشتن منابع گسترده مالی و تأمین اعتبارات، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند ولی متأسفانه شاهد رفتاری مغایر با سیاست اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی برخی بانکها هستیم.

وی با بیان گلایه های زیاد مردم درباره پرداخت تسهیلات از سوی بانکها، خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل رفتار نادرست بانکها در توزیع اعتبارات و وامهای قرض الحسنه، برخی از مردم به سمت ربا روی آورده اند.

حجت الاسلام شیخی ادامه داد: برای بسیاری از افراد دریافت ربا آسان تر از دریافت وام های ضروری مانند ازدواج است.

استاد حوزه علمیه بابل با اشاره به گزارشهای برخی از دستگاه های نظارتی درباره پرداخت وام های کلان به برخی اشخاص خاص و بدهکاران بانکی، تصریح کرد: برخی از افراد خاص و صاحب نفوذ در کشور وامهای چند ده میلیاردی با بهره بسیار پایین دریافت می کنند اما برای ایجاد اشتغال و حوزه تولید تسهیلاتی حتی با بهره 30 درصد پرداخت می شود؟

وی افزود: چرا بانک‌ها به هشدار مراجع بی‌توجه هستند و جامعه را به سمت رباخواری پیش می‌برند؟

حجت الاسلام شیخی خواستار نظارت دقیق بر بانکها برای توسعه کشور شد و تأکید کرد: توزیع درست و عادلانه تسهیلات موجب گردش اقتصادی در کشور، رونق کسب و کار به ویژه در حوزه تولید و اشتغال می شود.

وی با اشاره به این مطلب که در صورت عمل بانکها به کارکرد اصلی این نهاد پولی در حوزه اقتصاد اسلامی، رونق کسب و کار به وجود می آید، گفت: انتظار و توقع از بانک‌ها این است که براساس رعایت عدالت اجتماعی و قوانینی که به‌ عنوان عملیات بدون ربا است عمل کنند.

امام جمعه زرگرشهر با اشاره به تأسیس بانکهایی به نام بانک اسلامی در کشورهای غربی، خاطرنشان کرد: بسیاری از بانکهای غربی در خدمات رسانی به مشتریان و مراجعه کنندگان بهتر از بانکهای ما عمل می کنند و بعضا شاهد عقود اسلامی منطبق با قوانین شرعی در آن بانکها هستیم./1313/202/ب2

ارسال نظرات