۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۵۱۲۲۱
آیت الله توکل:

طلاب به تحصیل تقوا در کنار علم آموزی توجه ویژه داشته باشند

آیت الله توکل قرار گرفتن در زمره سربازان امام عصر را توفیقی الهی عنوان کرد و گفت: اگر در زمان تحصیل در حوزه علمیه علم و تقوا با هم مورد توجه طلبه ای قرار بگیرد، این فرد مشمول عنایت حضرت ولی عصر(عج) قرار خواهد گرفت.
آیت الله توکل در مدرسه خاتم الانبیا آیت الله توکل در مدرسه خاتم الانبیا آیت الله توکل در مدرسه خاتم الانبیا آیت الله توکل در مدرسه خاتم الانبیا آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل با اشاره به آغاز سال تحصیلی در مدارس علمیه، گفت: طلاب در کنار تحصیل علوم دینیه باید به امور معنوی بپردازند و مراقبت از نفس را جدی بگیرند.

وی افزود: یک طلبه باید در کنار توجه جدی به علم آموزی و افزایش آگاهی ها در تحصیل نفس مطمئنه کوشا باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم به مراحل سلوک معنوی اشاره کرد و اظهار داشت: برای سیر در مراتب معنوی و رسیدن به مقامات بالا باید ضمن اراده و نیت درست در این مسیر، به استمرار عزم در این مسیر هم توجه داشت.

وی اولین مرحل سلوک معنوی انسان را مراقبت دانست و تاکید کرد: استقامت و ایستادگی در برابر جلوه های شهوات نفسانی و نیافتادن در دام گناه، از مراحل ابتدایی و مقدماتی سلوک معنوی است.

آیت الله توکل دومین مرحله رسیدن به مقامات بالای معنوی را روی برگرداندن در مقابل جذبه های گناه عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از کارهای شیطان نشان دادن جلوه ها و جذبه های گناه برای انسان است و انسان مومن باید در مقابل این جذبه ها مقاومت کند و قدرت معنوی خود را بالا ببرد.

وی  مداومت را در مسیر الهی را سومین مرحله رسیدن به مقامات الی دانست و گفت: انسان مومن باید در مسیر حفظ خود در برابر جذبه های گناه مداومت داشته باشد و نگذارد دستاوردهای به دست آمده در مسیر الهی به راحتی با یک گناه نابود شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیدن به مقامات عالی معنوی را در گرو انجام واجبات و ترک محرمات بیان کرد و افزود: انسان با ترک گناه مقاماتی را از جانب پرودگار متعال به دست می آورد که تصور آن هم برای این شخص امکان پذیر نیست.

وی عزت و ذلت را در گروه عمل انسان دانست و تاکید کرد: عملکرد انسان موجب عزت و ذلت از جانب خداوند می شود زیرا دنیا با علت و معلول اداره می گردد و اثر گناه موجب هلاکت و بدبختی انسان است.

آیت الله توکل به برخی از اسباب دنیایی اشاره کرد و افزود: خداوند اثر سوزانندگی را در آتش و رفع تشنگی را در آب قرار داد و برای هر گناه نیز اثری معین فرمود.

وی ادامه داد: اگر عملکرد ما مرضی خداوند متعال باشد، خداوند عالم عزت می دهد و اگر عملکرد ما مرضی حق تعالی نباشد، اعمال ما ذلت را به دنبال خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید به رنگ الهی گرفتن اعمال انسان، تصریح کرد: انسان مومن تمام اعمال خود حتی خوردن، خوابیدن و کار کردن را رنگ الهی دهد و آن را نورانی سازد.

وی با اشاره به جایگاه اخلاص در نورانیت عمل، تصریح کرد: کار و عملی خالصانه و تنها برای رضای خداوند سبب بالا رفتن عمل به سوی خداوند می شود و کار برای غیر خدا مانند فواره ای است که پس از اندکی بالا رفتن به سوی زمین بر می گردد.

آیت الله توکل قرار گرفتن در زمره سربازان امام عصر را توفیقی الهی عنوان کرد و گفت: اگر در زمان تحصیل در حوزه علمیه علم و تقوا با هم مورد توجه طلبه ای قرار بگیرند و آن را با تمام توان خود انجام دهد، مشمول عنایت حضرت ولی عصر(عج) قرار خواهد گرفت./1313/202/ب3

ارسال نظرات