۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۶۳۴۰۰
استاد اخلاق حوزه علمیه:

به ستیزه‌جویان و اختلاف‌افکنان بهانه ندهید

حجت‌الاسلام روح گفت: بهتر است اجازه دهند عده‌ای سخنرانی کنند، این افراد در لحظه‌های آخر عمر فعالیت‌های خود هستند اما اگر به آن‌ها اجازه ندهیم و بهانه‌ای دستشان باشد جبهه می‌سازند وشروع به فعالیت و جان گرفتن می‌کنند.
حجت الاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام خمینی (ره) مشهد در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق، ضمن قرائت آیه ۲۱۴سوره شعراء« وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» گفت: ما تصور می‌کنیم اصلاح از بیرون به درون می‌آید در حالی که اینگونه نیست. خداوند در این آیه ابتدا هسته اولیه را تصحیح می‌کند.

وی افزود: خداوند در آیات دیگر می‌فرماید اگر توانستید نظام خانوادگی خویش را درست کنید پا را فراتر بگذارید و همشهری‌ها و اطرافیان خود را انذار کنید. بعد از آن دیگر قرآن کریم به پیامبر (ص) سفارش می‌کنند که دایره تبلیغ را به تمام جهان گسترش بدهید.

حجت‌الاسلام روح به افرادی که می‌خواهند کارهای بزرگ انجام دهند، سفارش کرد: آن‌هایی که می‌خواهند کارهای بزرگ انجام دهند و گاهی جهان را متحول کنند باید توجه کنند که ابتدا از ماکت‌های کوچک کار خود را آغاز کنند و در ادامه به سراغ مسائل بزرگتر روند.

این استاد اخلاق صله رحم را تنها دید و بازدید و سر زدن از اقوام ندانست و تأکید کرد: به روش‌های مختلفی می‌توان با اقوام در ارتباط بود. صله رحم و دیدن بعضی اقوام برای ما مشکل است اسلام به این قسمت از صله رحم بیشتر تأکید دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهید متوجه شوید که چقدر به اسلام پایبند هستید ببینید به دستوراتی که مطابق میل شما نیستند چقدر عمل می‌کنید. در صله رحم گاهی شخص از دیگران جدا می‌شود و گاهی دیگران از آن شخص دوری می‌جویند. بنابراین صله رحم در جایی بیشترین ثواب را دارد که شما مایل نیستید به دیدن آن فرد بروید نه این‌که او میلی نداشته باشد.

حجت‌الاسلام روح با اشاره به این‌که صله رحم کردن نباید با اهداف سوء صورت گیرد، اظهار داشت: عده‌ای برای نشان دادن امکانات زندگی خود مانند ماشین و مبل و دیگر چیزها صله رحم انجام می‌دهند که کاری بسیار ناشایست است. بنابراین ارتباطهای ما باید براین اساس باشد که کاری کنیم افراد شادمان باشند.

وی در ارتباط با روش شاد کردن قلب دیگران گفت: گاهی عده‌ای نمی‌دانند به چه شکی دل دیگران را شاد کنند. اگر فردی گاز منزلش قطع است و از سرما می‌لرزد نمی‌توان برای او برنامه طنزی ساخت تا دلش شاد شود او نیاز به گرما دارد. البته اگر در جایی با لطیفه و طنزی بتوان دل مؤمنی را شاد کرد نباید از آن کوتاهی کنیم. بنابراین برای شاد کردن هر فردی کار مناسب را باید انجام داد.

مفسر قرآن کریم به سخنان مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان در ارتباط با فضای محبت و دوستی اشاره کرد و ابراز داشت: اگر بزرگان، علماء و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به محبت و دوستی در بین سیاسیون و مردم تأکید می‌کنند به دلیل این است که اگر محبت و دوستی از جامعه برود، عمر آن جامعه کوتاه خواهد شد.

وی افزود: بهتر است اجازه دهند عده‌ای سخنرانی کنند، چون آن‌ها بالاخره حرف‌های خود را در هر جایی بیابند خواهند زد. شما تنها به بعضی از این افراد بهانه ستیزه‌جویی و اختلافات حزبی می‌دهید. این افراد در لحظه‌های آخر عمر خود هستند اما اگر به آن‌ها میدان بدهیم و بهانه‌ای دستشان باشد جبهه می‌سازند وشروع به فعالیت و احیاء شدن می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن قرائت حدیثی از حضرت باقر (ع) اظهار داشت: سه خصوصیت است که اگر فردی این سه خصلت و خصوصیت را داشته باشد نتیجه‌اش را در دنیا خواهد دید و حتی به قیامت نیز نخواهد رسید. اول، ستم کردن، دوم، قسم دروغ، سوم، قطع رحم. همچنین کاری که خداوند بسیار سریع به آن پاداش می‌دهد صله رحم است.

وی افزود: سوگند دروغ و قطع رحم قوانینی دارد، زندگی را بی‌خیر و برکت می‌کند و نسل آن شخص آسیب می‌بیند.

لازم به ذکر است سلسله جلسات حجت‌الاسلام روح تا پایان صفر هر شب ساعت ۱۹در مسجد امام خمینی(ره) واقع در حر عاملی ۶۲برگزار می‌شود. /862/پ202/ج

ارسال نظرات