۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۶۴۰۶۶
استاد حوزه علمیه قزوین:

صلح امام حسن نقاب ریا و تظاهر را از چهره امویان برداشت

استاد حوزه علمیه قزوین صلح امام حسن(ع) با معاویه را نرمشی قهرمانانه دانست و گفت: صلح امام پرده از چهره طاغیان برداشت تا مردم آنها را همان طور که بودند بشناسند قصد آن حضرت از صلح رفع کدورت یا طلب دوستی با دشمن نبود چرا که امام به شهادت تاریخ توانست ماهیت پلید امویان را برملا کند و نقاب ریا و تظاهر را از چهره ناپاک طاغوت بردارد.
حجت الاسلام احسان کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام احسان کریمیان استاد حوزه علمیه قزوین صبح امروز در حسینیه زبیده خاتون قزوین با اشاره به کمالات و فضایل امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) پیشوای سوم شیعیان در کمالات اخلاقی یادگار پیامبر اکرم(ص) و در کمالات انسانی هم میراث‌دار پدر بزرگوار خود بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان حیات پیامبر(ص) امام حسن و امام حسین(ع) همواره در کنار پیامبر(ص) بودند افزود: تا زمانی که پیامبر در قید حیات بودند این دو امام همواره در نزد آن حضرت بسر می‌برند اما همه چیز از زمانی شروع شد که سپهر گردون آن روی سکه را به امام حسن نشان داد تا هم آزمونی ارتقایی برای آن بزرگوار و هم امتحانی سخت و مردافکن برای شیعیان آن بزرگوار باشد.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به مقام امامت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: آن حضرت در حالی مقام امامت را عهده دار شدند که مزدوران معاویه با نفوذ به قلمرو حکومتی امام علی(ع) و با ایجاد رعب و وحشت حرکت‌های ایذایی انجام می‌دادند از این رو پس از گذشت شش ماه ماجرای صلح امام حسن مجتبی(ع) پیش آمد.

صلح امام حسن نقاب ریا و تظاهر را از چهره ناپاک امویان برداشت

وی در ادامه صلح امام را با معاویه نرمشی قهرمانانه دانست و ابراز کرد: صلح امام پرده از چهره طاغیان برداشت تا مردم آنها را همان طور که بودند بشناسند قصد آن حضرت از صلح رفع کدورت یا طلب دوستی با دشمن نبود چرا که امام به شهادت تاریخ توانست ماهیت پلید امویان را برملا کند و نقاب ریا و تظاهر را از چهره ناپاک طاغوت بردارد.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با بیان اینکه قرداد امام با معاویه نوعی بردباری ارجمندانه است تصریح کرد: در پشت این صحنه حکیمانه حکمتی عمیق نهفته بود و آن جهاد خاموش بود برای فراهم شدن مقدمات جهاد آشکار و عالی از این رو امام حسن(ع) را می‌توان شهید صابر دانست او که در جهاد خاموش رسالت خود را با تحمل مشکلات آغاز کرد در جهت هموار کردن این طریق می‌بایست انقلاب ائمه را که به واقع رشته‌های یک زنجیره مقدس بودند در وهله‌ای با توافق همراه می‌کرد.

قیام امام حسین پیش از آنکه حسینی باشد یک قیامی حسنی است

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) پیش از آنکه حسینی باشد یک قیامی حسنی است تاکید کرد: علامه سید شرف الدین عاملی در کتاب ارزشمند صلح الحسن آورده‌اند که ازنظر خردمندان صاحب‌نظر واقعیت فداکاری در روز ساباط از روز عاشورا ریشه‌دارتر بود زیرا امام حسن(ع) آن روز در صحنه فداکاری نقش یک قهرمان شکیبا را در چهره یک انسان شکست خورده ایفا کرد.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با بیان اینکه امام حسن(ع) شالوده نهضت عاشورا را پی‌ریزی کرد اضافه کرد: رهبر انقلاب فرمودند وقتی شما جمع بندی می‌کنید می‌بینید کار امام حسن(ع) با کار امیرمومنان(ع) و امام حسین(ع) و تمام ائمه معصوم(ع) به یک معنا و مضمون است بحث از صلح امام حسن به عنوان نقطه عطف زندگانی آن حضرت به این دلیل است که امروزه برخی از افراد با تفسیرهای کج فهمانه و آشفتگی‌های فکری قصد مصادره صلح حکیمانه امام حسن(ع) را به سوی منافع و مطلوبات خود دارند.

وی در پایان گفت: باید دانست که صلح امام حسن(ع) به معنای کرنش در برابر دشمن نبوده و نیست توافق و صلح امام با معاویه به نوعی سازه‌گاری در جهت بقای دین و مقدمه چینی در جهت بهبود شرایط بود و نگاه معاویه برعکس امام بود معاویه این صلح را نوعی زمینه و بستر برای دوستی و آشتی می‌دید یعنی از همان ابتدا با مکر و نفاق به مذاکره نشست آن گاه با حیله و فریب آن پیمان را شکست./202/873/ب1

ارسال نظرات