۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۴۷۸۷۹۸
به همت پژوهشگاه تاریخ اسلام؛

نشست بررسی و نقد کتاب 50 سال جنبش دانشجویی در ایران برگزار شد

نشست علمی بررسی و نقد کتاب 50 سال جنبش دانشجویی در ایران به همت پژوهشگاه تاریخ اسلام برگزار شد.
نقد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی و نقد کتاب «50 سال جنبش دانشجویی در ایران» شامگاه امروز یکشنبه در پژوهشگاه تاریخ اسلام برگزار شد.

هادی خانیکی دانشیار دانشگاه علامه‌طباطبایی و از فعالان جنبش های دانشجویی در این جلسه با اشاره به تلاش های مولف این کتاب، گفت: اثر مرحوم نخعی را باید با روایتی دیگر مطالعه کرد، این کتاب فقط نوشته نبوده بلکه حاصل یک زندگی است.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه آثار دانشجویی، گفت: جنبش های دانشجویی قبل از انقلاب جنبشی دیرپا بوده و یک جریان مستمر به شمار می روند، این جریان نیاز به یک گفتمان واحد دارد تا بتوان به آن پرداخت. گفتمان هایی که متن آن انقلابی است با گفتمان هایی که پس از انقلاب رخ داده است قابل جمع و فهم نیست.

خانیکی، گفت: تاریخ جنبش دانشجویی براساس الزاماتی که تاریخ نویسی عصر معاصر دارد کمتر به آن پرداخته شده است و در این میان با استقلال جنبش دانشجویی نیز کمتر برخورد شده است. می توان گفت جنبش دانشجویی جدای از جنبش اجتماعی تلقی می شود. کتاب حاضر می خواهد با استفاده از اسناد جنبش دانشجویی روایتی متفاوت از جنبش ارائه دهد.

وی، ادامه داد: تصور می کنم جنبش دانشجویی از سال 1332 قابل بحث و بررسی است. دهه 50 به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی در کتاب آمده که مواف نیز این نظر را دارد. کتاب با مطالعه بیرونی به جنبش دانشجویی می پردازد. کتاب مبارزه مصلحانه را نقد می کند درحالی که جنبش سال 50 نقطه اوج خود را در مساله مبارز مصلحانه می‌دید.
 
ابراهیم شیخ عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی در این جلسه با اشاره به موفقیت کتاب در زمینه تولید فرضیه، گفت: به نظر می رسد کتاب فاقد یک نظریه محوری است که در پایان نیز به آن اشاره نشده است.

شیخ با اشاره به کتاب 50 سال جنبش دانشجویی در ایران، گفت: دوره 1309 تا سال 1359 دوره مناسبی برای شناخت جنبش دانشجویی است که کتاب آن را انتخاب کرده است. گروه 53 نفر از سوی این کتاب به خوبی توضیح داده شده است، این کتاب به پیداش های دانشگاه و انقلاب توجه شده است. البته باید توجه شود کتاب فاقد یک نقش محوری است. این فقدان در انتهای کتاب نیز قابل مشاهده است. خوشبختانه مولف هیچگاه نظر خویش را در بیان نظرات افرادی که در کتاب آورده شده است داخل نمی‌کند.
 
وی افزود: براساس کتاب جنبش دانشجویی از طرفی چپ و از طرف دیگر مذهبی است و در آستانه انقلاب جریان مذهبی بر جریان چپ پیروز می شود. مولف کار بزرگی در مستند سازی و جمع آوری اطلاعات را انجام داده است.

رضا حجتی از فعالان دانشجویی دهه 70 و مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان در این جلسه با اشاره به ویژگی مولف کتاب مرحوم نخعی، گفت: وی از معدود افرادی بود که تکلیفش با اعتقاداتش مشخص بود.

وی افزود: اگر ملتی تاریخچه خودش را ندارد دچار بی هویتی خواهد شد. مولف در کتاب خویش به چپی که گرایش محافظه گرایانه دارد می پردازد. در سالهای 40 و 42 وقتی نظام شاه به یک نظام پلیسی گرایش پیدا می کند رفتار جنبشی مصلحانه می شود. وجود و توضیح جنبش دانشجویی در کتاب از نقاط قوت این اثر است. البته باید توجه شود این اعتراضات دارای دلایلی بودند و البته پیوسته هستند./811/پ202/ق

 

ارسال نظرات